toazty Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) får bare 3gb med minne, selv om eg har 4x 1 gb ram brikker... hmm... får bare 3gb i bios og når jeg går på egenskaper på min datamaskin så står det bare 3gb der også... har bytta litt rundt på brikkene og skjekka at alle brikker og porter funker, men alt fungerer hmm... noen som har peiling HAR FUNNET UT HVA SOM ER GÆLI takk for hjelpen.. Endret 24. januar 2007 av toazty Lenke til kommentar
awesom-o Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 mest sannsynlig trenger du en bios oppgradering for å se alle 4gb i bios. (hvis hovedkortet skal støtte mer enn 3gig da) Windows xp 32bit støtter bare 3gig, så du må enten legge inn 64bits OS, eller klare deg med 3gig. Lenke til kommentar
tfw Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 1 gb er ganske mye mere ytelse da. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 1 gb er ganske mye mere ytelse da. 7792387[/snapback] ja... er litt det... 1gb nytt ram kort jeg ikke får brukt.. æsj.. Lenke til kommentar
tfw Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 du må jo si det er et nytt kort du hgar kjøpt. sikker på at det samme som du har fra før av. kjør cpu-Z og sjekk Lenke til kommentar
toazty Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 du må jo si det er et nytt kort du hgar kjøpt. sikker på at det samme som du har fra før av. kjør cpu-Z og sjekk 7792428[/snapback] jaja... brikkene er identiske, cpu-Z ?`huh`? der datt eg av... Lenke til kommentar
tfw Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) du må jo si det er et nytt kort du hgar kjøpt. sikker på at det samme som du har fra før av. kjør cpu-Z og sjekk 7792428[/snapback] jaja... brikkene er identiske, cpu-Z ?`huh`? der datt eg av... 7792464[/snapback] et program du bruker. for å se hvilket hovedkort cpu pcu og ram og alt det der heter inni pc'n heter. trykk på meg for å laste ned CPU-Z Endret 24. januar 2007 av tfw Lenke til kommentar
toazty Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) du må jo si det er et nytt kort du hgar kjøpt. sikker på at det samme som du har fra før av. kjør cpu-Z og sjekk 7792428[/snapback] jaja... brikkene er identiske, cpu-Z ?`huh`? der datt eg av... 7792464[/snapback] et program du bruker. for å se hvilket hovedkort cpu pcu og ram og alt det der heter inni pc'n heter. trykk på meg for å laste ned CPU-Z 7792509[/snapback] der får jeg opp size : 4gb ... men det står fortsatt bare 3gb i bios og på min datamskin.. men på frequency : står det 400mhz , hovedkortet tar disse rambrikkene, og rambrikkene er på 800mhz Endret 24. januar 2007 av toazty Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hva skal du med 4 gb ram ? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Hva skal du med 4 gb ram ? 7812300[/snapback] Bill Gates mente en gang at man aldri ville trenge mer enn 640 kb ram :!: Endret 27. januar 2007 av Spartan Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 1 gb er ganske mye mere ytelse da. 7792387[/snapback] ja... er litt det... 1gb nytt ram kort jeg ikke får brukt.. æsj.. 7792399[/snapback] Som awesom-o sier: du trenger et 64-bits operativsystem for å dra full nytte av 4 GB RAM. Både Windows XP og Windows Vista finnes i 64-bits utgaver, men kun på engelsk. Det er imidlertid merkelig at BIOS ikke registrerer 4 GB. Har du prøvd å oppdatere BIOS til siste versjon? Hvis ikke, gjør det. Fremgangsmåte finner du i hovedkortets manual. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 1 gb er ganske mye mere ytelse da. 7792387[/snapback] ja... er litt det... 1gb nytt ram kort jeg ikke får brukt.. æsj.. 7792399[/snapback] Som awesom-o sier: du trenger et 64-bits operativsystem for å dra full nytte av 4 GB RAM. Både Windows XP og Windows Vista finnes i 64-bits utgaver, men kun på engelsk. Det er imidlertid merkelig at BIOS ikke registrerer 4 GB. Har du prøvd å oppdatere BIOS til siste versjon? Hvis ikke, gjør det. Fremgangsmåte finner du i hovedkortets manual. 7813162[/snapback] men hvor mang gb ram kan jeg ha på Vista 32 bit ? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) 1 gb er ganske mye mere ytelse da. 7792387[/snapback] ja... er litt det... 1gb nytt ram kort jeg ikke får brukt.. æsj.. 7792399[/snapback] Som awesom-o sier: du trenger et 64-bits operativsystem for å dra full nytte av 4 GB RAM. Både Windows XP og Windows Vista finnes i 64-bits utgaver, men kun på engelsk. Det er imidlertid merkelig at BIOS ikke registrerer 4 GB. Har du prøvd å oppdatere BIOS til siste versjon? Hvis ikke, gjør det. Fremgangsmåte finner du i hovedkortets manual. 7813162[/snapback] men hvor mang gb ram kan jeg ha på Vista 32 bit ? 7820893[/snapback] 3GB. 32bits er å blir 32bits.... Ps: Du får IKKE bedre ytelse med 4GB fremfor 3GB om du ikke bruker mer enn 3GB uansett. Så kan du forteller hva du bruker/gjør som gjør at du trenger mer enn 3GB ram? Jeg klarer maksimalt å bruke 1,5GB-2GB, og du skal ha oppe ekstremt mye (ivhertfall i windows XP) om du bruker opp de 3GB'ene. Trykk på CTRL+ALT+Delete og sjekk så hvor mange MB du bruker på tildelt minne. Nærmer den seg 3GB så kan det kanskje lønne seg ¨gå over til 64Bits OS, men hvis den ligger sånn som hos meg. (1-2GB når jeg har mange programmer/spill oppe) Akkurat som at mer harddiskplass ikke gir bedre ytelse, så gir ikke mer ram bedre ytelse om du ikke bruker det opp det du har. 2GB holder ivhertfall til 2-3 spill, noen HD filmer, titals nettsider, titals dokumentmapper/wordfiler osv.. SAMTIDIG. (kommer dog litt ann på spillene, men generelt sett) Endret 28. januar 2007 av andrull Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 1 gb er ganske mye mere ytelse da. 7792387[/snapback] ja... er litt det... 1gb nytt ram kort jeg ikke får brukt.. æsj.. 7792399[/snapback] Som awesom-o sier: du trenger et 64-bits operativsystem for å dra full nytte av 4 GB RAM. Både Windows XP og Windows Vista finnes i 64-bits utgaver, men kun på engelsk. Det er imidlertid merkelig at BIOS ikke registrerer 4 GB. Har du prøvd å oppdatere BIOS til siste versjon? Hvis ikke, gjør det. Fremgangsmåte finner du i hovedkortets manual. 7813162[/snapback] men hvor mang gb ram kan jeg ha på Vista 32 bit ? 7820893[/snapback] 3GB. 32bits er å blir 32bits.... Ps: Du får IKKE bedre ytelse med 4GB fremfor 3GB om du ikke bruker mer enn 3GB uansett. Så kan du forteller hva du bruker/gjør som gjør at du trenger mer enn 3GB ram? Jeg klarer maksimalt å bruke 1,5GB-2GB, og du skal ha oppe ekstremt mye (ivhertfall i windows XP) om du bruker opp de 3GB'ene. Trykk på CTRL+ALT+Delete og sjekk så hvor mange MB du bruker på tildelt minne. Nærmer den seg 3GB så kan det kanskje lønne seg ¨gå over til 64Bits OS, men hvis den ligger sånn som hos meg. (1-2GB når jeg har mange programmer/spill oppe) Akkurat som at mer harddiskplass ikke gir bedre ytelse, så gir ikke mer ram bedre ytelse om du ikke bruker det opp det du har. 2GB holder ivhertfall til 2-3 spill, noen HD filmer, titals nettsider, titals dokumentmapper/wordfiler osv.. SAMTIDIG. (kommer dog litt ann på spillene, men generelt sett) 7820949[/snapback] takk for at du svarte på spm. mitt.. det va t stor hjelp det svaret jeg fikk.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 ....HAR FUNNET UT HVA SOM ER GÆLI ... 7792295[/snapback] Og hva var feilen? Mange andre som ville satt pris på å få opplysninger om din løsning. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 ....HAR FUNNET UT HVA SOM ER GÆLI ... 7792295[/snapback] Og hva var feilen? Mange andre som ville satt pris på å få opplysninger om din løsning. 7821750[/snapback] Jepp. Siden jeg har samme brikker og samme HK som trådstarter, kunne jeg godt tenkt meg en forklaring på hvordan du løste dette. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 ....HAR FUNNET UT HVA SOM ER GÆLI ... 7792295[/snapback] Og hva var feilen? Mange andre som ville satt pris på å få opplysninger om din løsning. 7821750[/snapback] Jepp. Siden jeg har samme brikker og samme HK som trådstarter, kunne jeg godt tenkt meg en forklaring på hvordan du løste dette. 7821756[/snapback] [/quote grunnen til at enn ikkje får brukt meir enn 3gb i min windows xp 32-bit , er fordi det er 3gb max på xp 32bit , men det at det ikke viser mer enn 3gb i BIOS , er litt uforståelig.. har oppdatert driverne til bios... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 .. grunnen til at enn ikkje får brukt meir enn 3gb i min windows xp 32-bit , er fordi det er 3gb max på xp 32bit , men det at det ikke viser mer enn 3gb i BIOS , er litt uforståelig.. har oppdatert driverne til bios... 7823208[/snapback] Vel nå var det det siste problemet jeg trodde du hadde løst (ettersom det andre er styrt av 32-bits Windows). Hovedkortets manualer vil fortelle om evt restriksjoner med hensyn til bruk av minnebrikker. For enkelte oppsett av minnebrikker (type/hastighet/størrelse) vil enkelte hovedkort bare se 3 av brikkene. Dette skal være nevnt i dokumentasjonen som fulgte med hovedkortet evt. på produsentens hjemmeside. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 .. grunnen til at enn ikkje får brukt meir enn 3gb i min windows xp 32-bit , er fordi det er 3gb max på xp 32bit , men det at det ikke viser mer enn 3gb i BIOS , er litt uforståelig.. har oppdatert driverne til bios... 7823208[/snapback] Vel nå var det det siste problemet jeg trodde du hadde løst (ettersom det andre er styrt av 32-bits Windows). Hovedkortets manualer vil fortelle om evt restriksjoner med hensyn til bruk av minnebrikker. For enkelte oppsett av minnebrikker (type/hastighet/størrelse) vil enkelte hovedkort bare se 3 av brikkene. Dette skal være nevnt i dokumentasjonen som fulgte med hovedkortet evt. på produsentens hjemmeside. 7823546[/snapback] Nye BIOS til dette hovedkortet kom i jula, versjon 910. Den støtter 4 x DIMM. Så da er den støtten OK allerede hos meg. Trådstarter: Det jeg lurte på, var om du kunne gi oss en deltaljert beskrivelse av hvordan du løste problemet, evnt gjorde noen innstillinger i BIOS i tillegg til å laste ned ny versjon?? Disse postene her er til hjelp for mange og gode å søke i, men da hjelper det lite om løsningen på spørsmålet ikke kommer frem fordi man ikke gidder å poste svaret. Så jeg ville satt veldig pris på om du faktisk tok deg tid til å gi oss et utfyllende svar Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 .. grunnen til at enn ikkje får brukt meir enn 3gb i min windows xp 32-bit , er fordi det er 3gb max på xp 32bit , men det at det ikke viser mer enn 3gb i BIOS , er litt uforståelig.. har oppdatert driverne til bios... 7823208[/snapback] Vel nå var det det siste problemet jeg trodde du hadde løst (ettersom det andre er styrt av 32-bits Windows). Hovedkortets manualer vil fortelle om evt restriksjoner med hensyn til bruk av minnebrikker. For enkelte oppsett av minnebrikker (type/hastighet/størrelse) vil enkelte hovedkort bare se 3 av brikkene. Dette skal være nevnt i dokumentasjonen som fulgte med hovedkortet evt. på produsentens hjemmeside. 7823546[/snapback] Nye BIOS til dette hovedkortet kom i jula, versjon 910. Den støtter 4 x DIMM. Så da er den støtten OK allerede hos meg. Trådstarter: Det jeg lurte på, var om du kunne gi oss en deltaljert beskrivelse av hvordan du løste problemet, evnt gjorde noen innstillinger i BIOS i tillegg til å laste ned ny versjon?? Disse postene her er til hjelp for mange og gode å søke i, men da hjelper det lite om løsningen på spørsmålet ikke kommer frem fordi man ikke gidder å poste svaret. Så jeg ville satt veldig pris på om du faktisk tok deg tid til å gi oss et utfyllende svar 7825442[/snapback] nå har ikkje eg orka å stressa noe mær med det siden eg allerede veit at eg ikkje får brukt meir enn 3gb ram med min win.XP 32bit, så da gadd jeg ikkje å prøve å oppgradere bios og fikle med pc'en, men som noen sier, oppgradering av bios kan være årsaken... men med oppgradering av bios'en får jeg ikke 1gb ram meir.. så da la jeg rett å slett hele saken på is, siden xp ikke tar mer enn 3gb ram.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå