Gå til innhold

Spørsmål om stipend/lån

V-by

Anbefalte innlegg

hoy

er ikke sikker på om denne skal hit, eller i økonomi delen, men hvis den skal dit kan en snill mod flytte den? :)

Jau

Jeg er lærling, vert det et halvt år, og har planer om å flytte på en leilighet elns.

Jeg veit jeg kan få borteboer stipend, men hva med lån?

jeg trenger litt startkapital, ala rundt 20 000kr til div ting. de pengene har jeg ikke, og må derfor låne de. helst av lånekassen, da jeg ikke trenger å bekymre meg for lånet til jeg er ferdig med læretiden...

Jeg har nettop fylt 19. og tror det er like før jeg blir kastet ut fra hjemme :p

Foreldrene mine tjener litt under 1 mill i året, men bruker seff pengene på hus, hytte og bil osv... så det er ikke noe på bok.

Jeg har sett litt rundt på lånekassen, og kalkulatoren sa jeg ikke får noe lån...

Jeg skjønner ikke dette, da jeg er 19 og folkene mine har jo ikke noe ansvar for meg lenger...

da burde ikke intekten deres gjøre noe, spess når jeg skal flytte for meg selv...

jeg må også bidra med litt penger hjemme å, til div ting. men det er jo greit nok.

Så jeg lurer på:

Er det mulig for meg å få lån? selv om kalkulatoren sier jeg ikke kan?

Og hvis ikke, er det jo blodig urettferdig, da folk med "fattigere" foreldre får sjangsen med mere penger enn meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk heller ikke lån/stipend da jeg flyttet ut. Fattig lærling med høye utgifter. Er også avhengig av bilen til jobb og treninga.

Det eneste som ville hjelpe er vel å først søke. Hvis du får avslag kan du prøve og klage. Da kan du begrunne hvorfor du mener at du trenger penger. Da får du hvertfall snakket med en person. Når du bare søker først går de utifra den kalkulatoren. De regner ikke med at du betaler hjemme osv.

Lenke til kommentar

Dersom du må bo borte for å gjennomføre læretiden, får du et bostipend på 3 450 kroner per måned. Bruk støttekalkulatoren til å regne ut hvor mye du kan få i stipend og lån. Dvs at du IKKE får bortebostippend med mindre du bor så langt unna foreldrehjemmet at du MÅ bo borte. F.eks får du læreplass i byen der du bor vil du ikke motta borteboerstippend. Velger du å bo på hybel/leilighet så nær foreldrehjemmet at du ikke får borteboerstippend kan du allikevel få stippend som hjemmeboer selv om du bor for deg selv. Du får i tillegg er lavere stippend enn hjemmeboere som går på skole pga at du har lønn som lærling. Du får ikke stippend som hjemmeboer dersom foreldrene dine tjener for mye så vidt jeg vet. Tror du får borteboerstippend uansett, dersom du MÅ bo borte da.

Lån kan du søke om uansett.

Du kan bo nært foreldrehjemmet og få borteboerstippend, men da må det være særskilte årsaker hjemme til at du ikke kan bo der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...