Gå til innhold

klarhet av xp-2200 oc

Bjarnez

Anbefalte innlegg

noen som har fått en klarhet i hvordan xp-2200 skal overklokkes. har lest gjennom et drøss av forumer, men enda ikke fått dette skikkelig oppklart.

det skal være mulig og overklokke med multipierne 12.5X -> 5.5X hvis den femte L3 broen linkes.

for meg og andre som kjører 2100-ddr ram så vil det vel ikke være vits i, noen som har hørt hvordan man unlocke multipliere fra 13.5-> ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig tror jeg ikke du får klokka den XP2200+ noe særlig. Den har Tbred-A kjerna til AMD, men den ble en ganske stor skuffelse når den ble lansert, siden den skalerte veldig dårlig(nesten umulig å klokke den noe i det hele tatt). Man forventer liksom at første kjerna i en ny serie med mindre prosessteknologi skal kunne klokkes godt. (Jfr. P4-A1,8Ghz "NorthWood" når den kom ... folk klokka den jo fort opp til 2,4Ghz ...) Og når ikke AMD-ingeniørene klarer å få den kjerna til å kjøre bra på høyere hastigheter, så tror jeg ikke du klarer det heller.(no offense).

Dette er grunnen til at Tbred-B kjerna ble lansert i XP2400+ og XP2600+ og nyere...

Lenke til kommentar

XP 2400 er mye mer overklokkingsvennlig hvertfall! På www.overclockers.com står det at de får prosessoren opp mot 2300mhz med luftkjøling, +300mhz altså.

Xp 2200 raporteres til til rundt 1950mhz før de begynner med vannkjøling. +150mhz.

Vet ikke om de tallene er helt representative, var litt få eksempler der. Men de testene jeg har lest sier at XP 2400 har bra klokke potensiale.

Ser det skiller bare litt over 300kr på disse prosessorne hos komplett, sikkert like greit å gå for XP2400 da.

Knut

Lenke til kommentar

se min post på link under:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...um=24&replies=0

Jeg stiller multiplier manuelt ved beskrevet "regel" på bruer som skal åpnes osv.. hadde selv 12,5 x 166 på min cpu, men ville ikke boote på 13x - 15x etter å ha connencet den femte L3 bruen..

Kjører nå 13,5 x 166 ved ha la L3-bro nr 1, 3 og 5 være åpne, mens 2 og 4 er lukket. For å åpne bruer (alle som ikke har kløft mellom er lukket) rispet jeg med et flatt lite skrujern som jeg slipte ekstra flatt. Dette fungerte meget bra. Var lett å bryte kontakten.. se post for resten av info..

Lenke til kommentar

jeg kuttet med en isolasjonskniv. Det var latterlit lite dypt man måtte kutte.

i utgangspunktet har alle broene kontakt (under overflaten). Enkelte av broene har fått en kløft mellom punktene, og er altså åpnet.

Viss du kutter veldig forsiktig så vil dette ikke våre noe problem!

En 2400+ har L3 bro 4 og 5 åpne (kløft)

Dette foklares slik:

2400+ har multiplier 15x

etter regelen med broene trekker man fra 3 FØR man begynner å regne L3-verdier..

15-3=12

L3-broene har verdiene:

L3 nr 1 0,5 x

L3 nr 2 1 x

L3 nr 3 2 x

L3 nr 4 4 x

L3 nr 5 8 x

Verdien du skal få er 12x. Dvs L3 nr 4 + nr 5 (4+8=12)

Skal du ha multiplier 13 x totalt (som gir muligheten til 13 x 166 MHz = 2075) må verdiene av L3-broene være 13 - 3 = 10

For å oppnå verdien 10 må L3 nr 3 og 5 være åpne (kuttet) (2 + :cool:.

Siden din 2400+ har broene 4 og 5 åpne fra før må du gjøre følgende. Lukk L3 nr 4 og åpne (kutt) bro nr 3. Du får da 13 x multiplier. (10+3 = 13)

Da kan du kjøre 13 x 166 (eller høyere) og dra nytte av høyere busshastighet.

Skal du ha 13,5x multiplier må du kutte L3-bro nr 1 også (+ 0,5x)

For å lukke en bro gjør du det enklest ved å kjøpe glødetråd-fiks for bil. Klipp bort en del av hårene på penselen slik at du sitter igjen med en 0,5 cm lang og maks 1 mm tykk spiss. Da er lukking lett. Kutter du for langt så kan du gi kontakt igjen på samme måte som du lukker de andre åpne broene. Du trenger IKKE å fylle kløftene med lim på tbred CPU-er da kløftene er så smale at kontakt likevel oppnås.

Håper dette var utfyllende.

Har dessverre ingen URL¨s tilgjengelig her og nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...