ToyDoc Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Hei. Beklager forkortelser, men er enklere sånn. Håper dere skjønner hva jeg vil frem til. Tok en kompresjonstest i dag, og fikk ett resultat jeg ikke skjønner bæra av.. Resultatet flagra fra ca 9 og opp til ca 12 på de 4 syl. Tror kompresjon på min Carina E med 7A-FE (1,8i) motor har 9,5 org. Pluggene vet jeg ikke helt med, men de var brunaktige og hvit/gråaktige.. Var tofarga kan man si. Har ett frostvæske forbruk som slår alt (tror jeg) ca 1 liter på ca 20 mil. Sier bare ca da jeg ikke vet eksakt forbruk Kan jeg trygt konkludere med at topppkn. er gått til de evige jaktmarker? If so, hvor mye koster det å skifte den? her er ett bilde av radiatoren Endret 17. februar 2007 av dankle Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hvis du har misstanke om at vannet går i sylindrene kan du ta en avgass måler i putte den ned i ekspansjons tanken, ikke ned i vannet men slik at den drar inn gassen, får du utslag på HC (uforbrent bensin) er det 2 muligheter, enten er det spyleveske i kjølevannet eller så er det eksos i kjølevannet. Dette er enkelt å teste og mye billigere enn bom skifte av topp pakning. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Stort kjøleveskeforbruk og ujenvne kompresjonsresultater, er nok ganske så sikkert deffekt toppakning. Delene du trenger kan vel koste rundt 1500kr om du skifter registerreim i samma slengen. Men skal du på verksted så kommer det jo en del arbeid, og da blir prisen fort 10 000kr. Lenke til kommentar
ToyDoc Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Tok en ny test i dag, og resultatet var mye mer stabilt, men fremdeles er jeg ikke helt overbevist. Her er resultatet (ca) jeg fikk Alle tall i kg/cm² Syl 1: 11,3 Syl 2: 11,4 Syl 3: ca 10 Syl 4: 10,6 Er dette grunn nok til å misstenke pkn? Originalt kompresjonsforhold er 9,5:1.. Fikk dette bekreftet av Toyota Forhandler i dag. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Et triks er å helle nedi en teskje motorolje i plugghullet før du tar komp. testen. Dette gjør at stempelringene tetter bedre og du kan utelukke lekasje forbi der. Hvis det da fortsatt er ujevnt, kan det være at det lekker ut av toppakningen eller brente ventiler. 1l kjølevæske på 20 mil er dog mye, men du bør sjekke hele kjølesystemet for å utelukke lekasjer. Lenke til kommentar
ToyDoc Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Gidder ikke og starte ny tråd bare for dette, så jeg tar opp igjen denne.. Håper det ikke gjør noe.. Har noen nye "symptomer", eller hva man skal kalle de.. Når bilen står roligt så blåser varmeapp. kaldt, men når jeg kjører eller gasser så blåser det varmt. Kan det være noe galt med varmeapp, eller er det noe annet? Holder på å bli gal av den jævla bilen. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Alle tall i kg/cm²Syl 1: 11,3 Syl 2: 11,4 Syl 3: ca 10 Syl 4: 10,6 Originalt kompresjonsforhold er 9,5:1.. Fikk dette bekreftet av Toyota Forhandler i dag. 7797370[/snapback] Du er klar over at trykk (som du har fått målt) og kompresjonsforhold er to helt forskjellige størrelser? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Gidder ikke og starte ny tråd bare for dette, så jeg tar opp igjen denne.. Håper det ikke gjør noe.. Har noen nye "symptomer", eller hva man skal kalle de.. Når bilen står roligt så blåser varmeapp. kaldt, men når jeg kjører eller gasser så blåser det varmt. Kan det være noe galt med varmeapp, eller er det noe annet? Holder på å bli gal av den jævla bilen. 7963020[/snapback] Hvorfor gjør du ikke som aandre-j anbefaler, og finner et verksted som kan ta testen det henvises til. Høres ut som den enkleste/rimeligste løsninga for å finne ut av det. Hvis du har misstanke om at vannet går i sylindrene kan du ta en avgass måler i putte den ned i ekspansjons tanken, ikke ned i vannet men slik at den drar inn gassen, får du utslag på HC (uforbrent bensin) er det 2 muligheter, enten er det spyleveske i kjølevannet eller så er det eksos i kjølevannet. Dette er enkelt å teste og mye billigere enn bom skifte av topp pakning. 7793698[/snapback] Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hvordan ser avgassen ut? Ved gåen toppakning vil eksosen være hvit. (Om den forsvinner gjennom sylinder) Oljefilm i kjølevann? Hvitt skum i olje? Trykk i ekspansjonstanken/radiator? Sjekk for de tingene. Lenke til kommentar
ToyDoc Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Hei. Først vil jeg beklage sent svar. Nei på alle de tre tingene, så kan vel gå vekk ifra feilen ligger i topppkn. Merka her en dag når jeg fylte på frostvæske at det piple ut frostvæske i nedre del av motor, like nedenfor reg reima og det der. (se bilde) Vanskeligt å forklare hvor regreina o.s.v er, men den skal være oppe til venstre i bildet. Hadde jeg bare visst hvor Vannpumpa er, så kunne jeg konkludert om det var den selv, men jeg har INGEN peil på hvor den befinner seg, Er bare en gang jeg har merka det, og jeg har fylt på frostvæske 1 - 2 ganger i uken i ca 4 - 5 uker nå, eller er kanskje lengre og... Dyr i drift m.a.o, men heldigvis får jeg gratis frostvæske så jeg bryr meg lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå