JAPCU Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Har et problem med Ubuntu 6.10 "Edgy Eft". Jeg får ikke logget meg inn lenger. Får denne feilmeldingen: Users $HOME/.dmrc file is being ignored. så logges jeg ut med engang. Før denne feilen kom opp hadde jeg redigert /etc/fstab filen for at windows disken skulle monteres ved oppstart med lese/skrive rettigheter. Hadde bare lese rettigheter tidligere.. --Har tilbakestilt fstab uten resultat. Har googlet på feilen.. og fulgt anvisninger, men feilen ser bare ut til å bli værre. Tips mottas med takk! Endret 24. januar 2007 av JAPCU Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Prøvd sudo chmod 700 på /home/brukernavn (evt 755) ? Ifølge 2 stykker på ubuntu forumet om samme problem så fikset det problemet. Edit: D'oh! link Endret 24. januar 2007 av Bad_Byte Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) oki. takk skal prøve. Har så langt bare prøvd chmod på .dmrc filen. EDIT: sudo chmod 700 /home/bruker_navn gjorde at jeg fikk tilgang til filene mine, men fikk fortsatt ikke logget inn. Lagde en ny bruker og vips! Fikk logget inn. ah.. så mye bedre enn XP Endret 24. januar 2007 av JAPCU Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Det kan generelt være en god idé å ta vare på konfigen når man nettopp har installert systemet/opprettet en ny bruker og forandret utseende på skrivebordet slik man vil ha det i en backup-fil. sudo mkdir /backup sudo tar -cvpzf /backup/username-home-backup.tar.gz /home/username På den måten kan man enkelt gjenopprette konfigurasjonen hvis den plutselig blir sur. Endret 24. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Å bare lage en ny bruker var en dårlig løsning. Kunne ikke bruke sudo med den nye brukeren skikkelig. Har ordnet det 100% nå. Måtte lage en ny ./dmrc fil i mappen til brukeren min slettet den da noen sa det kunne hjelpe). Fra safexterminal: sudo gedit /home/bruker/.dmrc og så måtte jeg bytte til konstant sudo. sudo -i -H cd /home/bruker sudo chmod 644 .dmrc chmod bruker .dmrc chmod 755 /home/bruker chown japcu /home/japcu Og fikk jeg logget inn som 1. bruker. Alt er ok! Men hvorfor måtte jeg logge inn som sudo -i -H Hadde prøvd alt før.. i forskjellige varianter uten sudo -i -H HavarN: takk for tips! Lenke til kommentar
Xell Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg hadde dette problemet en gang go de som hadde skjedd var at root var blitt eier av hjemmeområdet mitt hvis jeg ikke husker feil. så en kjapp sudo chown fikset problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå