Khalifen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Heisann. I sammenheng med et skoleprosjekt der vi lager en kortfilm syntes vi at to låter av et ganske kjent band fra Norge passet ganske bra. Jeg sendte en mail med forespørsel om å bruke musikken, og fikk beskjed om at det kunne vi gjerne. Men senere har jeg sett litt rundt, og funnet ut at Tono krever penger for dette. Dette skjer i skolesammenheng, men filmen skal mest sannsynlig vises offentlig, og blir filmen den beste av alle så skal den vises på kinoen. Tono krever jo en avgift for dette, og det kan jo rett og slett ikke vi eller skolen betale. Må feks. kinoen betale dette dersom de velger å vise filmen? Filmen skal jo også meldes på Amandus-festivalen, og der krever de at eier av åndsverkhaver skal ha godkjent bruk av musikken, men hva med Tono? Dette er ganske kjipt for oss som har trodd at vi kan bruke musikken, men nå vet vi ikke helt. Hva skal man gjøre? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg anbefaler deg å beskrive hvem dere er og alt dere skal bruke musikken til, forklare at dere ikke har noe å betale med og spørre om det er greit uten noe betaling. Skriv det som papirbrev og spør om svar per brev. Dersom dere får tillatelse så har dere det skriftlig dokumentert til Amandus-arrangørene og til andre som måtte spørre. Har man fått skriftlig tillatelse så tror jeg det teller juridisk sterkere enn prislistene og reglene de har internt. Det er jo ikke ufravikelige lover vi snakker om men et privat firma sine interne regler så man kan fint avtale seg bort fra disse reglene uten å bryte noen lover. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Har planlagt både å ringe en i bandet, og en eller annen i Tono. Jeg kan også sitere det som står om film og TV. All musikkbruk i film og TV-produksjoner skal rapporteres til TONO. Kringkastingsselskapene betaler vederlag til TONO for fremføringen. TONO avregner til komponistene i henhold til musikkrapportene. Slik får opphavsmennene til musikken pengene de har krav på. Rapporten til TONO kan sendes inn på dette skjemaet. Det er avgjørende å huske at en komplett rapport skal inneholde tittel på alle benyttede musikkverk. Rapporten skal også vise komponist, eventuell arrangør og tekstforfatter til disse musikkverkene. Om produksjonsselskapet har betalt komponisten for musikken som benyttes i produksjonen, skal det likevel beregnes TONO-vederlag for fremføringer. Vi har fått tillatelse av bandet, og slipper derfor det om å betale bandet, men gjelder disse reglene når man ikke har tenkt til å tjene penger i det hele tatt? Det kjipe er jo at vi skal være ferdige med filmen til Fredag, så jeg må nok jobbe fort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Send epost i så fall. Det får duge som skriftlig nok. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Jeg har nå sendt mail til Tono, plateselskapet deres og en ny mail der jeg forklarer situasjonen til bandet, og jeg håper på å få avklart det så fort som mulig. Jeg mest sannsynlig ringe til Tono og platekompaniet til bandet for å få forklart det muntlig. Men dette er nok skriving for kvelden, så jeg tar natten. Endret 25. januar 2007 av king_of_kong Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Bandet har ingenting med det å gjøre. Plateselskapet og Tono er hva dere må forholde dere til. Men sjekk ut amandus sine sider, der står det meste om dette om jeg ikke tar feil. Rettigheter ved bruk av copyrighted ting i film er på alle måter et sant helvette Men vær tidlig ute, søk skriftlig. Dersom man ikke gjør det så må man være beredt på å ta søksmål. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Vel, det er jo bandet som bestemmer hva de vil gjøre med musikken sin. Men jeg venter på svar fra plateselskapet og Tono. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg er av den mening at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse... Er dette en film som du/dere ikke kommer til å tjene noe på og at dere ikke setter musikken eller bandet i dårlig lys så kjør på, ikke tenk på konsekvensene.. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Vel, det er jo bandet som bestemmer hva de vil gjøre med musikken sin. Men jeg venter på svar fra plateselskapet og Tono. 7794357[/snapback] Det er det svært skjelden at det faktisk er, når det kommer til rettigheter. Svært få band eiger selv rettighetene til musikken. Dette er det plateselskapet og gjerne igjennom TONO som bestemmer. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Ok, en oppdatering her. Jeg har snakket med Tono, og ble satt over til NCB. De var faktisk villige til å gjøre et unntak hvis de fikk snakket med han jeg snakket med i bandet. Plateselskapet ga meg lov til å bruke opptil 3 minutter tilsammen av de 2 låtene. Så alt ser ut til å gå ganske bra bare NCB får snakket med bandet. Huzzah! Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Ok, en oppdatering her. Jeg har snakket med Tono, og ble satt over til NCB. De var faktisk villige til å gjøre et unntak hvis de fikk snakket med han jeg snakket med i bandet. Plateselskapet ga meg lov til å bruke opptil 3 minutter tilsammen av de 2 låtene. Så alt ser ut til å gå ganske bra bare NCB får snakket med bandet. Huzzah! 7796569[/snapback] Det var bra,blir spennende å høre fra NCB Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Husk å legg til en; "Takk til ... for at vi får lov å bruke musikken deres gratis" i rulleteksten. Så blir sikkert bandet kla. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Hehe, selvfølgelig. Vi hiver også på en link til hjemmesida. Men for å oppdatere dere her. Vi har nå fulle tillatelser til å vise filmen på kinoen, men dette var et engangstilfelle. Til Amandus-festivalen tror jeg at vi må sette på egen musikk. Nå må vi bare finpusse Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 lykke til.. å bra du gjør dette på riktig måte. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 når vi snakker om å få ting gratis og sånt! gidder du å legge opp filmen i piratbukta når den er ferdig?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå