Gå til innhold

Formatering og partisjonering, HJELP!

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på gamle inlegg, men ble bare litt klokere av det. Jeg har 3 spørsmål, en om formateringen, et om partisjoneringen + et tilegsspørsmål angående virus og partisjoner.

1. Jeg har en laptop som begynner å bli treig etter å ha installert masse småprogramme, som jeg senere har avinstalert. Har også fått masse bug, men selvom det er fjernet føler jeg at pcen går treigt, og tenkte det kunne være sunt med en formatering...eller :hmm:

Hvis jeg skal formatere lurer jeg enkelt å greit på hvordan jeg formaterer hele maskinen, bruker jeg xpcden eller skal jeg gjøre noe annet?

2. Når jeg instalerer på nytt tenkte jeg at det kunne være greit å legge windows på en egen partisjon. Leste på dette innlegget https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...hl=+formatering

Hvis jeg lager en ekstra partisjon som hårek viser med en link, er det da den som windows kommer på eller er det en annen? Jeg skal ha en partisjon til windows og installerte progermer, og en annen til all annen data og div. lagring. Hvis jeg skal holde av ca 25G til windows og co, hvordan gjør jeg det? (har bare 80G harddisk, burde windows og instalerte programmer ha mer plass?) :ermm:

3. Tenker også på hvis jeg får virus (noe jeg er flink til...:p ). Hvis jeg har windows på en egen partisjon og formaterer den, vil ikke da viruset også ligge på den andre partisjonen med all dataen? Kan jeg bare installere windows på nytt og de gamle filene er som de skal uten virus, eller vil viruset henge igjen der å?

Endret av marcen_f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formatering er et valg som kommer opp som en del av installasjonsprosedyren. Det er det fjerde bildet i dette eksemplet:

http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm

Hvis du installerer på nytt så velger du selv hvilken partisjon Windows skal ligge på.

Virus legger seg bare i enkelte filer, ikke alle. Det kan godt hende at virus ligger igjen i en fil på datapartisjonen selv om du formaterer og installerer på nytt. Det er mange typer virus.

Lenke til kommentar
Formatering er et valg som kommer opp som en del av installasjonsprosedyren. Det er det fjerde bildet i dette eksemplet:

http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm

Hvis du installerer på nytt så velger du selv hvilken partisjon Windows skal ligge på.

Virus legger seg bare i enkelte filer, ikke alle. Det kan godt hende at virus ligger igjen i en fil på datapartisjonen selv om du formaterer og installerer på nytt. Det er mange typer virus.

7792001[/snapback]

Det er ikke noe fjerde bilde som beskriver det, men jeg skjønner det kanskje etterhvert.

Når jeg er på tredje bilde (fjerde hvis du regner med setup is starting...), da trykker jeg C og skriver 25000, så er det der windows skal installeres!?

Edit: http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page2.htm Her er det FAT jeg skal velge?

Endret av marcen_f
Lenke til kommentar

Greit, takk for svar :thumbup:

Er det en måte å flytte mine dokmenter til D så hele maskinen skjønner at den er der, eller er det ikke nødvendig? hvis det er noe som går automatisk til mine dokumenter vil jo pcen få problemer hvis ikke den er der :hmm:

Lenke til kommentar

Hei Hårek,

Takk for nyttige innspill. Du vet antagelig hvordan man evt. får flyttet vekslefil over på annen disk enn systemdisk? Går det også an å få midlertidige filer over på annen disk? Evt. finnes det annet som også burde flyttes for å holde systemdisk utenfor alt mulig krøll og hvordan gjøres dette i såfall?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar

Å flytte vekslefil er relativt enkelt. Må ta det på engelsk:

System Properties - Advanced - Performance settings - Advanced - Virtual Memory.

Hvis du har lite plass på systemdisk vil forresten Windows selv flytte vekslefil til en disk med bedre plass.

Midlertidige filer er også mulig å flytte:

System Properties - Advanced - Environment variables. Sett TEMP og TMP i User og System variables.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp nå! Jeg har formatert og installerte windows på en egen partisjon med 25000MB, men den andre partisjonen er ikke der, er bare en partisjon med 25G OG IKKE NOE MER! Hvor er de resterende ca 50G? Skulle jeg ha laget enda en partisjon med 50G, trodde det gikk automatisk, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Å flytte vekslefil er relativt enkelt. Må ta det på engelsk:

System Properties - Advanced - Performance settings - Advanced - Virtual Memory.

Hvis du har lite plass på systemdisk vil forresten Windows selv flytte vekslefil til en disk med bedre plass.

Midlertidige filer er også mulig å flytte:

System Properties - Advanced - Environment variables. Sett TEMP og TMP i User og System variables.

7798893[/snapback]

Tror du jammen ikke disse oppskriftene (inkl. flytting av Mine Dokumenter) fungerte i Vista også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...