ådne Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Er det noe problem å ta opp med samplerate 48.000? Lydkortet mitt, M-Audio firewire 410, vil nemlig ikke la seg stille ned til 44.100. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg har aldri oppfattet M-Audio som nazi på dette. Er alle digitale innganger disablet? Hvilket program bruker du? Har du nyeste drivere? Det er ikke noe stort problem å ta opp med 48kHz, praktisk talt alle programmer behandler det like godt som 44.1kHz. Det vil neppe være merkbare kvalitetstap når du gjør om til heller, og dette trenger du ikke gjøre før du skal ha det ut på cd/mp3/whatever. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Går helt fint, det. Hvor er det du prøver å stille ned? I lydkortets kontrollpanel eller i cubase? Lenke til kommentar
ådne Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Har prøvd begge deler, men lydkortet står på sitt. Har forresten nyeste driver. Vet ikke om noen av dere har et M-Audio kort så jeg legger med et screenshot av "menyen". Her står sampleraten på 44.100, men nå går det ikke å sette den opp igjen på 48.000. Uten_navn.bmp Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 har ingen erfaringer med ditt lydkort men jeg innstallerte min driver og satte opp mitt lydkort i 48 000. prøvde å sette det ned til 44 100 på lydkortet og programmet men det funka ikke. det jeg måtte gjøre var å avinstallere driveren og alt sammen. sette det ned til 44 100 på lydkortet og så installere det på nytt og da var det fiks Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Du har trolig låst samplingsfrekvensen i kontrollpanelet, eller denne er midlertidig låst p.g.a et annet program i bakgrunnen som "beholder" frekvensen. Jeg har M-Audio Audiophile 2496 som er et avkom av Delta-serien, og der har jeg kontrollpanel med patchbay og diverse instillinger av samplingsfrekvens, buffer, etc. Jeg vil tro du har et lignende kontrollpanel for ditt FireWire-kort. Men desto høyere samplingsfrekvens du gjør opptak i, desto bedre. Dette fordi du vil minimalisere nyquist-speiling (enkel forklaring her)når den orginale samplingsfrekvensen er høy. Når du har gjort opptak i høy frekvens kan du fint nedsample til 44,1 KHz. PS. Dette med høy samplingsfrekvens ved opptak og nyquist-toner er egentlig noe forbeholdt proffesjonelle musikere. Jeg bare nevner dette som en forklaring hvorfor du kan velge frekvenser, og evt. fordeler ved dette Endret 25. januar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
ådne Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Takk for forklarende svar Det irriterer meg noe sinnsykt at jeg ikke bare kan endre samplerate som jeg vil i lydkortets kontrollpanel. Skag1 du kan se mitt kontrollpanell på det bilde jeg la ved, sjekk om det er likt ditt... Uansett, nå har jeg et prosjekt som er i 48.000 i Cubase, men skulle gjerne hatt det ned i 44.100 nå som det ser ut som lydkortet har begynt å "like" det best (ja, det lever sitt eget liv). Av og til går det ned automatisk men da fordandrer jo tiden seg, og tonene blir også lavere. Tips til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Vedlagt er mitt kontrollpanel, hvor jeg kan låse samplingsfrekvensen. Dersom jeg ikke låser frekvensen vil den stille seg automatisk til frekvensen jeg har spesifisert i f.eks Reason eller Cubase. Frekvensen den benytter kan ikke endre seg (nullstilles) før alle programmer som benytter lyd what-so-ever er avsluttet. Dersom jeg har f.eks spesifisert 44.1 KHz i Reason, men 96 KHz i Cubase, og åpner begge samtidig vil lydene i Reason spilles litt over dobbelt så fort. Når jeg låser frekvensen vil dette overstyre programmene. Endret 25. januar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
ådne Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Ahh okei, skjønner. Er det mulig å gjøre et prosjekt om til 44,1 kHz fra 48,0 KHz i Cubase uten at hastigheten endres? Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Ja, men det er ikke noe poeng å gjøre det om du allerede har spilt inn audio med 44.1khz samplerate. Lyden blir ikke noe bedre. Høyere samplerate gjør også at alle synther og plugins må jobbe hardere. 44.1khz er godt nok for de fleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå