Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Disk Boot Failure - To S-ATA disker *løst*

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått til innkjøp av en ny 400GB S-ATA WD disk som jeg skal kjøre sammen med den gamle 200GB S-ATA WD disken. Av diverse grunner har jeg imidlertid kjørt et litt broket oppsett med to vanlige ATA/IDE disker i tillegg.

Oppsettet så da slik ut:

C: - Gammel ATA/IDE OS harddisk som var halvveis gåen og ikke i aktiv bruk.

D: - Den aktive OS partisjon på min "gamle" S-ATA disk (200GB). Har fungert smertefritt så langt.

E: - Gammel ATA/IDE Dumpdisk, utelukkende for nedlasting og lagring.

F: - Den andre delen av partisjonen på den "gamle" S-ATA disken hvor en del programmer og spill lå.

Problemet ligger i at jeg nå har fysisk fjernet de to gamle diskene som ikke var S-ATA, og nå får jeg bare DISK BOOT FAILURE til tross for at Windows XP er installert og har kjørt bra på det gamle oppsettet. Jeg finner begge S-ATA diskene, alt ser bra ut i BIOS, både med hensyn til boot rekkefølge og at de er til stede, tilkoblingene er altså riktig.

Har lest litt rundt på forumet, og lurer på om problemet mitt er at det har ligget en slags master boot record på den gamle C: disken som ikke er i systemet lengre.

Hvordan kan jeg få startet opp Windows igjen?

****EDIT****

Dette er nå løst ved hjelp av info fra denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=697927&hl=+NTLDR

Endret av Athelas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du hadde nok glemt å koble fra den gamle disken da du installerte Windows på den nye. Da blir det slik at den gamle beholdes som System, og det er den som booter.

Hvis den nye disken er en utvidet partisjon så blir det litt problematisk. Kan du koble på den gamle disken, boote, og vise Disk Management bildet?

http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

7790891[/snapback]

Kan bli kinkig. Klarer ikke å koble til den gamle igjen, systemet finner den ikke. Jeg har en oppstarts-CD med Partition Magic, hvor jeg satte D: (Windows partisjonen) til "active", og det eneste jeg får opp nå, er NTLDR missing. Er det mulig å endre dette via en diskett eller CD?

Klarer ikke å komme inn i command prompten.

Noen flere tips? Begynner å bli litt desperat her. :ermm:

Lenke til kommentar
Du hadde nok glemt å koble fra den gamle disken da du installerte Windows på den nye. Da blir det slik at den gamle beholdes som System, og det er den som booter.

Hvis den nye disken er en utvidet partisjon så blir det litt problematisk. Kan du koble på den gamle disken, boote, og vise Disk Management bildet?

http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

7790891[/snapback]

Kan bli kinkig. Klarer ikke å koble til den gamle igjen, systemet finner den ikke. Jeg har en oppstarts-CD med Partition Magic, hvor jeg satte D: (Windows partisjonen) til "active", og det eneste jeg får opp nå, er NTLDR missing. Er det mulig å endre dette via en diskett eller CD?

Klarer ikke å komme inn i command prompten.

Noen flere tips? Begynner å bli litt desperat her. :ermm:

7791031[/snapback]

Har funnet den gamle disken igjen nå, og skal prøve en repair/recovery via XP CDen i mellomtiden. Et alternativ jeg har, er jo å installere en XP versjon på den nye disken. Spørsmålet da blir om jeg kan kopiere over boot.ini fila til tidligere D:, eller evt. opprette en ny. Lar dette i det hele tatt seg gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...