Gå til innhold

Hvordan få renska CPU vifta, den bråker så.

Espein

Anbefalte innlegg

Har en ganske ny bærbar pc, en Acer Aspire 5102 som ble kjøpt i høst. Nå i den siste tida har vifta begynt å dure/bråke veldig så enten er den helt klikk eller så er det kommet noe støv inni.

Kan jeg bare åpne opp under og blåse ut noe støv? Eller går garantien e.l ut da?(tror jeg egentlig ikke men for sikkerthets skyld.

Om det ikke hjelper å blåse da sender jeg inn hele dritten fordi jeg har hatt masse problemer med blåskjermer og klikk skjerm. Men at vifta bråker så veldig til tider irriterer meg grasalt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bumper denne tråden, har akkurat samme problem og samme laptop;)

7790534[/snapback]

Man trenger da ikke å bumpe en tråd med 6 min mellomrom :roll: Kjøp trykkluft på boks og blås ut støvet... hjelper ikke dette så bør kyndige se på maskinen.

7790582[/snapback]

Jeg så dessverre ikke at det var 6 min mellomrom...

Han Spragleknas prøvde bare å hjelpe da, Jada-Jada;)

Lenke til kommentar
Du kan prøve å blåse inn i utgangene, tror du mister garantien hvis du åpner den.

7790847[/snapback]

Har blåst det jeg kan.

Er der fortsatt.

EDIT:

Glemte å si at CPU har faktisk lugget på 79 grader flere ganger.

Dette når jeg har kommet hjem og kjenner at jeg har en panelovn framfor meg.

Og pcn, står på et bord uten noen form for sperringer for luften.

Harddisk ligger også på rundt 50 grader til tider.

Akkurat nå:

CPU: 55 grader.

Harddisk: 45 grader.

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Du kan prøve å blåse inn i utgangene, tror du mister garantien hvis du åpner den.

7790847[/snapback]

Åhhh. Slutt å mase om garanti. I Norge er det forbrukerkjøpsloven som gjelder for privatkjøp. Reklamasjonsretten faller ikke bort om du åpner PCen med mindre du kløner det til å ødelegger noe da. Det er selger som må påvise at en feil skyldes feil/unormal bruk om han vil avvise en reklamasjon. Noen opererer likevel med såkalte garantier, her kan selger sette egne vilkår, som f.eks. at du ikke må demontere en PC, men siden du er beskyttet av reklamasjonsretten er sjelden garantier noe særlig verdt, så det er lite å bry seg om. Det er forøvrig ikke tillatt å operere med garantier dersom de ikke gir noen rettigheter/ytelser utover reklamasjonsretten.

Uansett er det ofte en drittjobb å åpne en bærbar PC. I første omgang ville jeg forsøkt med trykkluft (på boks), det holder ikke med munn-til-pc-metoden. Hvis viften vibrerer unormalt kan det være et tegn på at lageret til vifta er utslitt og at vifta må byttes ut. Jeg må også si at det er sjelden jeg har opplevd støv som problem med bærbare PCer, antakelig fordi de stort sett står oppå bordet (hvor det forhåpentligvis er mindre støv :hmm: ) i stedet for på gulvet som mange stasjonære, samt at de sjelden står på like lenge som stasjonære.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

hehe... støv er ikke ett fenomen knyttet til gulvet. Har du prøvd å legge fingeren oppå ett gardinbrett der det ikke er gjort rent på en stund? Støvet fins overalt i lufta og legger seg til slutt på nærmeste overflate. Ettersom vifta i pc'en trekker luft fra omgivelsene gjennom pc'en er det over tid ganske mange støvpartikler som passerer inni pc'en og etter hvert samler seg opp her.

Har flere ganger fjernet støv inni min bærbare maskin, og ikke bare kjølinga men også ytelsen til pc'en gikk merkbart opp etter dette (har naturligvis sammenheng med bedre kjøling).

Endret av ventle
Lenke til kommentar
å blåse med munnen kan i tillegg til intens svimmelhet/hodepine føre til at mye av fuktigheten i utåndingslufta havner på komponentene, og som kjent er ikke elektronikk og fuktighet særlig gode venner.

7791206[/snapback]

Jaja, men altså. Skal ikke blåse så hardt at spyttet fyker.

Kan jeg opne opp under å blåse litt? Kanskje se om vifta er herp ellerno?

EDIT: NEI, jeg skal ikke begynne å fiple med noe inni der :tease:

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Evt.: ta den ut og rens den!

7790697[/snapback]

Det er en grunn for at vifta går ofte da skjønner du... da hjelper det lite å rense bare vifta.

7790744[/snapback]

Vifte med mye støv kjøler selvfølgelig dårligere og bråker mer. Mitt svar er det samme som ditt, bare to forskjellige måter å gjøre den ren på.

Trådstarter: Prøv gjerne RMClock for å justere CPU frekvens og spenning - gjerne kombinert med SpeedFan for justering av vifte RPM (den kan likesågodt gå raskere rundt enn vanligt, dersom du ikke hører forskjell).

Lenke til kommentar
Om jeg skaffer sånn luftblåser da?

Ser ikke noen mulighet for å komme til vifta på min via tastaturet =/

7791288[/snapback]

trykkluft på boks (sprayboks, that is) som har blitt foreslått tidligere i tråden er det beste alternativet. Hold boksen på hodet og spray ut i lufta til det ikke kommer mer vanndråper ut, deretter kan du blåse (forsiktig) inn i maskinen. Det er fortsatt anbefalt å åpne maskinen for å få renset den fullstendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...