Gå til innhold

Visakort brukt / Svindel

Anbefalte innlegg

Heisann

Lurte bare på om eg kunne få noen enkle råd.

Jeg vet ikke hvordan det gikk til, men jeg ble altså tappet for 23000,- på Visakortet for 2 dager siden. Jeg vet som sagt ikke hvordan det er mulig, da jeg aldri betaler med Visa på nett, men alltid handler via postordre. Jeg har heller ikke mistet kortet, så noen må vel på en eller annen rar eller fantastisk måte kommet over infoen på kortet. Har rapportert dette da, men de i banken trodde ikke det ville bli etterforsket, det skjedde så ofte sa de. Men pengene kunne, hvis jeg var heldig, bli betalt tilbke. Problemet er at jeg ikke kan bevise at jeg ikke selv har bestilt noe..som jeg altså ikke har.

Er det noen måter, hvis dette er brukt på nett eller handlet i webbutikker, at jeg kan spore opp den skyldige? satan så irriterende, jeg er så forbanna nå :( unnskyld ordbruken....ARRGGhhh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dem må vel bevise at det er deg vis du går til polti med saken

7790209[/snapback]

Ja, hadde igrunnen tenkt å gå til Politiet. Men vedkommende som har gjort dette, er vel også såpass smart at han ikke legger igjen noe spor. Men banken bør vel kunne se nøyaktig hva dette er brukt på, hvis han f.eks har bestilt på en databutikk, bør det vel gå an å spore iallefall selve sendingen til posten? men klart, Politiet er nok kanskje enklest, hvis de gidder bruke ressurser på sånt, skal prøve det iallefall.

Lenke til kommentar
Pengene kan jo ikke bare fordufte i løse luften. Hva står det i kontoutskriften din?

7790432[/snapback]

Det står at 25 000 er trukket, hva til står det ikke, men det står beløp er reservert. Ikke mer, derfor jeg har bedt banken finne ut HVA dette er reservert til??

Lenke til kommentar

Selv om det er lite sannsynlig at politiet har ressurser til å etterforske saken, er det viktig at du anmelder svindelforsøk. Også som dokumentasjon overfor banken.

Du sier videre at beløp er reservert, dvs. at det ikke er endelig trukket. Dette bør du ta opp med banken, være klar på at du ikke har foretatt deg større innkjøp og be om at VISA sperres slik at heller ikke reservert beløp kan trekkes. Rart at banken ikke foreslo dette med en gang.

Reservering er vanlig ved mange former for handel, overnatting på hotell etc. Selger bruker dette for å sikre seg mot at kjøper overtrekker konto fra bestillingspunkt til endelig betaling. Vanlig når varer f.eks ikke er på lager (kommer først om noen dager).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Akkurat dette skjedde meg for ca ett år siden, ble trukket 16 000 rett før julehandelen. Viste seg at kortet mitt hadde blitt skimmet i en minibank.

Jeg gikk til banken og fikk dem til å fryse kortet mitt, deretter trenger de en politianmeldelse for å kunne anmelde det videre i systemet sitt.

Etter ca 2 mnd fikk jeg pengene tilbake på kortet mitt.

Han som hadde skimmet det hadde kjøpt 32 kontantkort à 500 kroner.

De spurte meg faktisk det utrolige spørsmålet i banken "sikker på at du ikke bare har glemt at du kjøpte varen?"

Merk at dette da var penger som var trukket fra kortet mitt, det var større beløp som var reservert, disse får man tilbake med engang.

Lenke til kommentar
Kan fort skje slike ting hvis man ikke passer på...skummelt  :ph34r:

Sørg også for å få nytt kort, så du får nytt kortnr.

7791444[/snapback]

Jada, skal det. Hadde forøvrig en bekjent ifjor som fikk tappet litt penger, han fikk også pengene ganske kjapt igjen...men tror de henla saken fra både banken og politiets side, han anmeldte det, men han hørte ikke noe mer fra dem..

Lenke til kommentar

Ved reservering har ikke banken betalt butikken enda, men de kan ikke uten videre la være å betale. Men banken kan alltid se hvilken butikk som har reservert beløpet. Deretter meldes dette til Teller Norge f eks, som forsøker å samle inn dokumentasjon fra brukerstedet.

Det vanskeligste er nok å få informasjon fra brukerstedet. For norske butikker vil jeg anta det mest effektive er om korteier kontakter dem og informerer om at saken gjelder svindel, er anmeldt, og at transaksjonen ønskes reversert.

Lenke til kommentar

Dette skal, såvidt jeg vet, banken dekke. Alt av svindel med Visakort hvor du taper penger, og ikke er selvforskyldt skal dekkes av banken/Visa. Visa er ikke 100% sikkert, og du som person har derfor ingen mulighet til å sikre deg 100% mot slik svindel. Alle saker i media hvor jeg har lest om lignende saker har offer fått alle penger tilbake ved at banken/Visa har tatt ansvaret.

Lenke til kommentar

Kjipe greier det der, har også skjedd med meg en gang, men da fikk jeg tilbakebetalt alt. Anmeldte det og, men de kom ingen vei der, ingen spor å gå etter. Vedkommende er nok såpass smart å ikke bruke ipadresse som kan spores. Men fikk pengene igjen etter ca 1 måned.

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...