Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er farlig med å "skev" døgnrytme

QBab

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har variert døgnrytmen min i perioder i flere år nå.

Alt fra å leve totalt i en annen tidssone(innebærer å ha en klokke på veggen stilt til den tidssonen for eksempel), til å bare legge seg og stå opp på måfå.

Kan ikke si jeg har lidd noen last egentlig, det eneste du må tenke på er praktiske problemer. F.eks. at du skal få deg på butikken før den stenger/sende brev/avtale hos fastlegen/and so on. Er en fordel å tilrettelegge sånn at du er oppe ihvertfall en halv "normal" dag eller lignende. Aka stå opp midnatt å være oppe til litt utpå ettermiddagen. Dette da for å ikke ta helt livet av evt. sosialt liv, da folk flest er opptatt til utpå ettermiddagen. :p

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Det er jo visse hormoner, feks melatonin som er døgnavhengig. Feks har en høyere produksjon av melatonin om natta (når det er mørkt) enn om dagen.

Tror ikke det er helt enighet om hvordan melatonin virker. Det er derimot enighet om at det bl.a. styrer døgnrytmen.

For mye lys (feks hvis du er en nattearbeider) kan føre til økt kreftrisiko.

Enkelte (kilder) sier at det er den lave konsentrasjonen av melatonin som er årsaken. Kanskje fordi melatonin er en kraftig antioksidant (hemmer kreftdannelse!) Men dette er omdiskutert.

Lenke til kommentar

bytter døgnrytme sånn ca en gang i uken. har gjort det i halvannet år (snur om natt\dag). har ikke merket noe psykisk eller fyiske plager.. når jeg snur døgnet hopper jeg over en natts søvn, og er da som regel våken i par og 30 timer. er trøttere når jeg er våken om dagen enn om natten - uten å helt vite hvorfor

Lenke til kommentar
Er en fordel å tilrettelegge sånn at du er oppe ihvertfall en halv "normal" dag eller lignende. Aka stå opp midnatt å være oppe til litt utpå ettermiddagen. Dette da for å ikke ta helt livet av evt. sosialt liv, da folk flest er opptatt til utpå ettermiddagen. :p

er slik jeg har hatt det når jeg har skeiet ut med døgnrytmen.

Lenke til kommentar

Visse personer kan få utløs migrene av å variere søvnrytmen for mye. Med migrene menes her et videre begrep enn den kjente hodepinen.

Har en kammerat som tidligere har opplevd at endel av synsfeltet forsvinner, dvs at det blir ikke svart, det forsvinner.

Omtrent som om man skulle ta bilde av det man ser, klippe bort en strek fra bildet og lime de to resterende delene sammen. Dette har han hatt med 1/2 års mellomrom noen år. Anfallene kan vare en time og er etterfulgt av hodepine noen timer senere.

Etter han ble påpasselig med å regulere søvnen, spesielt å ikke sove for lenge om morgenen har disse forsvunnet. Det medfører heller ikke at om han døgner eller tar en lang fest vil automatisk få et anfall senere.

Samboeren min har det siste året fått noe lignende, flekker i synsfeltet, fått diagnostisert migrene med aura og fått beskjed om at det kan være søvnrelatert. Har lest at ca 10% av befolkningen har hatt denne typen migrene på et tidspunmkt (uten å da nevne at dette nødvendigvis er søvnrelatert).

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Har en forholdsvis jevn døgnrytme i ukedagene da jeg må stå opp til skolen. Men i helgene har det en stygg tendens til å skli ut. Sitter da ofte lett opp til kl 3-4+ før jeg legger meg på trass. Eneste problemet jeg har støtt på ved dette er at det er forferdelig vanskelig å sovne på søndagskveldene. Ofte jeg ikke sovner før kl 5 halv 6 og skal opp igjen i 7 tiden. Blir ødelagt den mandagen da. :) Blir heller ikke så sulten av en eller annen grunn når jeg forskyver rytmen slik i helgene. Virker som jeg ikke har matlyst utover natta. Men det er kansje ikke så merkelig siden jeg ellers aldri spiser på disse tidene.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Min erfaring er at å tilpasse søvnen til solnedgang/oppgang gav en fin balanse. En annen teknikk er og trene på effektiv hvile, dvs. meditere hjernen over i "alfa" (stadiet før søvn) og holde den der for eks. 30 min. Dette supercharger "batteriene". :)

Lenke til kommentar
Leste en gang i en bok at det funker aa sove 20min hver 4. time, ryktes at det skal proeves til sommern/paaskeferien.

7804459[/snapback]

Da trot jeg du går på en smell før eller siden. Kroppen trenger dup drømmeløs søvn, og den kommer med en og en halv timers intervaller. Tror ikke 20 min napper funker i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...