Gå til innhold

VGA til Scart / S-video

Anbefalte innlegg

Har en maskin med kun VGA utgang. Vil koble den til en TV med kun Scart og S-video inngang.

1) Har sett der finnes VGA til Scart og VGA til S-video kabler/adaptere. Har noen erfaring med noen spesifikke slike? Hva fungerer best?

2) Hvis jeg setter i et kort med S-video utgang i maskinen, kan jeg klare meg helt uten VGA utgangen? Har erfaring med at TV utgang må "slås på" i software, dvs. hvis jeg kun kobler S-video fra maskinen til TV, får jeg noe bilde på TV umiddelbart?

(TV har forøvrig en VGA kontakt som det står "For service" på. Vet ikke helt hva dette er.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du et skjermkort med s-video, vil du ikke ha noen problemer med å boote på s-video. Det viktigste er at du legger inn driver og sånn først. Da vil skjermkortet registrere at det er s-video som er eneste tilkoblede skjermenhet, og du får skjermbilde av POST på tv-en. Dette vil også driverne, og windows vil starte normalt i TV-modus. Jeg har i hvert fall erfart at dette har funket smertefritt på alt fra gamle TNT2-kort til "nyere" ATI-kort.

Lenke til kommentar

1) Har sett der finnes VGA til Scart og VGA til S-video kabler/adaptere. Har noen erfaring med noen spesifikke slike? Hva fungerer best?

Disse er ikke så lett å oppdrive (link?) og er vel ikke akkurat Plug 'n Play; mange innstillinger må gjøres, samt at de vistnok bare fungerer med Radeon (etter hva jeg har lest).

Du kan lage en selv - finner desverre ikke linken ATM.

Lenke til kommentar
Disse direkte kabelløsningene gjelder kun for tv-er som har rgb-scart-mulighet. Sjekk først om du har det på tv-en. Hvis så, er det bare å kjøre på :D Koster mindre enn å kjøpe en adapter som f.eks. denne her:

http://psdata.no/ps.asp?it=130179&mlevel=280500

(Ikke vanskelig å finne, tok meg 3 min uten google)

7795970[/snapback]

Denne har jeg testet og fungerer bra. Ser som samme produkt som ovenfor, men noe billigere:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:990195

Lenke til kommentar
tenkte på de som kun er kabel, og ikke mer

7796061[/snapback]

Du får ikke direkte fra vga til s-video uten konvertering. Dette har noe med naturen til PAL-signalet. (signalene er basert på en 3x3-matrise av fargesignaler og sort/hvitt-signaler og er ikke rett frem.) VGA sender RGB, så du bør kanskje sjekke om det er RGB-scart på TV-en din. Hvis så, kan du som nevnt bruke hjemmemekk ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Bruker du et skjermkort med s-video, vil du ikke ha noen problemer med å boote på s-video. Det viktigste er at du legger inn driver og sånn først. Da vil skjermkortet registrere at det er s-video som er eneste tilkoblede skjermenhet, og du får skjermbilde av POST på tv-en. Dette vil også driverne, og windows vil starte normalt i TV-modus. Jeg har i hvert fall erfart at dette har funket smertefritt på alt fra gamle TNT2-kort til "nyere" ATI-kort.

7795524[/snapback]

Ja, kan også bekrefte at dette fungerer på min stue-pc med mitt Gainward Nvidia 6600GT glh. Har kun tv tilkoblet med s-video og gjør bios-endringer og alt på tv'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...