Gå til innhold

Første vannkjøling. Skal kjøle en E6600

Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Det nærmer seg et nytt PC-kjøp og jeg har bestemt meg for å gå for vannkjøling. Hvorfor? - Jo, rett og slett fordi jeg vil se om jeg kan mestre "kunsten" og fordi det gir bedre kjøling. For å ikke glemme at det ser utrolig gøy ut å bygge og ha noe å "drive på med".

Alle delene skal kjøpes på microplex.no og jeg skal bruke 3/8ID slanger. Ikke vits i å stresse med "store" 1/2ID slanger når det ikke gir mer ytelse i praksis.

Pumpe - Swiftech MCP655 Kanskje litt overkill, men det får gå.

Radiator - MIST extreme 120x1mm

3/8ID nipler til radiator. Kjøper to stykker.

Vanntank - Swiftech Følger med nipler som jeg trenger.

CPU-vannblokk - Danger Den TDX Denne syntes jeg så relativt grei ut. Yter bra med stor flow, noe som pumpa sørger for (MCP655)

Slange - Kurijama Kjøper to meter, så har jeg litt til overs også.

Coolsleves

Legg merke til at pumpa er 1/2"ID mens "alt det andre" er 3/8"ID. Det bør vel funke å tre en 3/8"ID slange over en pumpe med 1/2"ID, ikke sant?

Er newbie på vannkjøling, så hvis det er noe viktig jeg har oversett må dere si i fra. Hvilke forandringer kan jeg gjøre? Vil helst ikke bruke så mye mer enn hva disse delene kommer på tilsammen.

EDIT: I tillegg kjøper jeg selfølgelig noen slangeklemmer, batterivann og konsentrert frostveske.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

I PC'n skal jeg ha et 8800GTS, og så vidt jeg vet har jeg ikke sett noen vannblokker som passer det kortet og kjøler det BRA. En 240-radiator er uaktuellt, da radiatoren skal monteres helt fremme i et Lian-Li V1000 kabinett. Det viktige er ikke å få et høytflytende system, men et som er stille. Grunnen til at jeg valgte den pumpen som jeg gjorde er at man kan justere turtallet på den, slik at jeg kan få støynivået ned. Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en DangerDen MagLE-pumpe, men den får microplex alldri inn. (problemer fra DD sin side).

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
En 120mm-radiator vil ikke kjøle prosessor og 8800gts tilfredsstillende. I hvert fall ikke stille.

7791560[/snapback]

Jeg har alldri hatt planer om å kjøle 8800GTS. KUN CPU SKAL KJØLES!

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Ok. Da kan du egentlig like gjerne bare kjøpe en tower-kjøler (Scythe Ninja/Infinity, Thermalright ultra120, Noctua UH12, Sunbeam tower 120 eller lignende).

7792060[/snapback]

Hvorfor det da? Hvis jeg en eller annen gang finner ut at jeg vil vannkjøle flere komponenter er det jo greit å ha muligheten. Det er jo ikke noe stress og sette en dual radiator i bunnen av kabinettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
men om du har planer om å bygge ut uansett, kan du ikke likegodt bare kjøpe en 240 rad og kjøle både CPU og GPU? tror det har kommet flere blokker nå som passer til 8800.

7795552[/snapback]

Jeg gidder ikke bruke penger på vannkjøling til skjermkortet da jeg kun vil kjøle CPU.

Ser oppsettet jeg har satt opp fint ut eller trenger jeg forandre på noe? Dere er helt helt sikre på at det funker å tre en 3/8ID slange over pumpa som har 1/2ID?

Lenke til kommentar

Jeg synes det ser greit ut, jeg. Har hørt at primoflex-slangene er noe enklere å jobbe med enn kuriyama, men disse finnes bare i grønt og rødt, så jeg skjønner hvis du ikke vil ha for glorete kabinett. Å få 3/8" på 1/2" nipler lar seg greit gjøre med litt varmt vann og godvilje. (Jeg har heller ikke giddet å kjøre vann på GPU enda heller (VF900Cu funker fjell), tar heller HD først ;) )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

En siste ting før jeg er overbevist om at oppsettet mitt er "godkjent":

Det vil ikke oppstå noen komplikasjoner med MCP655 og 3/8 slanger? Tenker på trykk i slangene etc.?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hva tenker du i forhold til "trykk". Den pumpen er ikke kraftig nok til å sprenge slangene. Får du presset slangene på, sitter de ganske godt. Og vil du være sikker, bruker du slangeklemmer.

7796665[/snapback]

Var bare redd for at det kanskje kunne oppstå "komplikasjoner" hvis jeg presset en slange ned på en pumpe som var meningen å bruke 1/2"ID slanger på.

Lenke til kommentar
Hva tenker du i forhold til "trykk". Den pumpen er ikke kraftig nok til å sprenge slangene. Får du presset slangene på, sitter de ganske godt. Og vil du være sikker, bruker du slangeklemmer.

7796665[/snapback]

Var bare redd for at det kanskje kunne oppstå "komplikasjoner" hvis jeg presset en slange ned på en pumpe som var meningen å bruke 1/2"ID slanger på.

7796691[/snapback]

Du trenger ikke teste vannkjølingen inni kabinettet da :)

Så hvis det er feil så finner du ut av det utfor kabinettet helst

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Har fundert litt nå. Er det virkelig vært å kjøpe vannkjøling til å kun kjøle CPU? Vil jeg merke stor kjølemessig forskjell i forhold til feks. en Zalman 9700NT?

De pengene jeg sparer på vannkjøling kan jeg jo bruke på andre ting...

Akkurat nå er jeg KJEMPE i tvil om jeg skal ha vannkjøling eller ikke! Hjelp meg ut av dette!

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...