Gå til innhold

Beregne mengde trafikk sendt via GPRS

Anbefalte innlegg

Jeg arbejder på et prosjekt hvor jeg har behov for å sende en datastreng på totalt 140 tegn via GPRS. Jeg forsøger nå å beregne hva dette vil koste, dvs. hvor mange bytes hver overføring tar.

1) Kan jeg regne med at 140 tegn er lik 140 bytes?

2) Kan jeg anta at størrelsen i bytes på strengen som sendes er lik mengden trafikk jeg vil bli belastet for, eller vil det komme en del bytes i tillegg for checksum etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

1) Kan jeg regne med at 140 tegn er lik 140 bytes?

7789357[/snapback]

Ikke nødvendigvis, det kan hende at tegnene er unicode tegn (2-4 byte pr. tegn).

2) Kan jeg anta at størrelsen i bytes på strengen som sendes er lik mengden trafikk jeg vil bli belastet for, eller vil det komme en del bytes i tillegg for checksum etc.?

7789357[/snapback]

Du vil nok bli belastet for checksum og lignende siden du sender disse tegnene over nettet.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg ser at det nok, som jeg fryktet, ikke er så enkelt å beregne den totale kostnaden på overføringen.

Saken her er at denne strengen skal overføres hvert 5 sekund gjennom en hel dag, dag etter dag. Det blir derfor viktig å beregne hva dette vil koste før vi eventuelt fortsetter langs det sporet vi er i nå.

Er det nogen som har et godt forslag til hvordan jeg kan beregne kostnaden ved å sende en slik streng? Hvor finner jeg f.eks. ut hvor mange byte et gitt tegn er?

Lenke til kommentar

Det kan jo faktisk bli en del datamengde med det. Hvis jeg regner riktig er det da snakk om oppdatering 17.280 ganger i døgnet (dermed ca. 518.400 ganger i løpet av en måned).

La oss si at det å sende 140 byte kun blir belastet for 140 byte (lite trolig, men det fungerer for eksempelet). Da sender du i løpet av en måned 518.400 synk'er * 140 byte/synk = 72.576.000 byte = 69,2 MB. Med et telenor abonnement vil det koste deg 69,2 MB * 20 kr/MB = 1384,28 kr. Som betyr at det absolutt lønner seg å tegne et et "Fri Internett" abonnement istedenfor (til kr. 549 kr pr måned), så kan du bare glemme hvor mye data du sender uansett (regner med at andre operatører har tilsvarende).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...