Gå til innhold

Tesla Coil hjelp!

X87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det hvis man briker biphilare spoler på en trafo? Slik jeg har forstått en slik spole er at du kan ta (indusere?) ut ca. dobbelt så mye strøm med samme lenge kobbertråd, som på en ordinær spole?

Har det noe å si på spenningen man kan ta ut også?

Kor i svarte har du tenkt å plugge i en sånn her.

Kan tenke meg at den bruker noen Amp, så trur ikke at en vanlig 16A sikring holder.

Hvis man kan litt elektroteknikk kan man bestemme nøyaktig hvor mye strøm en teslaspole skal bruke. Det finnes en del relativt enkle formler som man kan bruke til å beregne hvor mye strøm den kommer til å trekke.

Herer en teslaspole som bruker rundt 270W som gir en gnist på 50 cm. Så man klarer ganske lett å bruke en slik via en stikkontakt.

Hvis jeg har forstått det riktig så er det en kombinasjon av de høye frekvensene og de høyespenningene som gjør at man får den gisten i fra en teslaspole, ikke høye strømmer. Men for alldel, selv om den gir lite strøm (som kjent er det strøm som dreper) betyr det ikke at en spole er ufarlig, da en slik gnist kan inneholde nok energi til å brenne deg voldsomt.

Eneste jeg ikke skjønner helt hva er på tegningen er HV Tank capasitator.

tccaps.jpg

Dette er en "tank capacitor". Enkelt og greit en kondensator som er utformet som en tønne. HV står sansynligvis for high voltage.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
KhazzzzzzzzzzzhAAAAM!

**tsssssss**

Moro ^^

7799117[/snapback]

Strømregninga er neppe moro. :whistle:

7852404[/snapback]

Som jeg sa i min tidligere post. En teslacoil som er realitisk for trådstarter å lage vil bruke mindre strøm enn det datamaskinen din gjør (sansynligvis).

Lenke til kommentar
KhazzzzzzzzzzzhAAAAM!

**tsssssss**

Moro ^^

7799117[/snapback]

7852404[/snapback]

Som jeg sa i min tidligere post. En teslacoil som er realitisk for trådstarter å lage vil bruke mindre strøm enn det datamaskinen din gjør (sansynligvis).

7852559[/snapback]

Men ikke den vi så på det bildet til første siterte post.

Lenke til kommentar
KhazzzzzzzzzzzhAAAAM!

**tsssssss**

Moro ^^

7799117[/snapback]

7852404[/snapback]

7852559[/snapback]

Men ikke den vi så på det bildet til første siterte post.

7865713[/snapback]

Nåja, hvis det er den coilen som har dettekoblingsskjemaet, så kan det se ut som at den ikke vil trekke mer enn 3A på 12V siden av den første trafoen. Noe som tilsvarer 36W. Men for all del, det kan hende jeg tar feil også.

Edit: Det ser ut som det er mange forskjellige teslaspoler på den siden, så det er ikke godt å si hva som tilhører hva der. Så det er godt mulig at de trekker en del mer strøm.

Edit2: Dokumentene som tilhører den teslaspolen som ligger i mappa rq på den aktuelle siden (den som er avbildet først i posten) tilsier at den avfyrer 2880 VA (volt ampere), det er en del mer enn 36W. Jeg må nesten prøve å regne ut hvor mange ampere eller watt det blir.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Koblingsskjemaet du viste til er for en flyback trafo, noe som ikke er en tesla spole. Av en eller annen grunn er det mange som kaller dem SSTC (solid state tesla coil), noe som er helt feil. Det eneste som kan kalles tesla spole er en trafo som bruker en luft kjerne, eller rett og slett ser ut som en tesla spole.

Som du sier Dj_eLmO, vil ikke han klare å lage noe som trekker så mye strøm i første omgang. 2880 VA er enten 12.5A ved 230V eller 26A ved 110V, så ca 2kW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...