X87 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Heisann! Jeg har lenge hatt lyst til (og prøvd..) å lage min egen tesla coil. Første gang jeg prøvde var i 10ende klasse for 4 år siden, men det endte opp med en dårlig stun-gun ettersom vi bare hadde engelske instruksjoner som vi ikke skjønnte fullt ut. Det jeg lurer på er om noen har noen norske instruksjoner eller tegninger på hvordan jeg kan bygge en. Jeg har god forståelse på hvordan den funker, men det er veldig mange "avanserte" ord som jeg ikke har fått oversatt til norsk, derfor ville det vært genialt med en norsk tegning! På forhånd takk! Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Tror du kan state med å leste litt på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_coil Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Har slike blitt brukt i krigføring noengang? slik som i Red Alert? Eller er stun-guns det nærmeste? Lenke til kommentar
X87 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Har slike blitt brukt i krigføring noengang? slik som i Red Alert? Eller er stun-guns det nærmeste? 7795334[/snapback] Ikke akuratt den oppfinnelsen til tesla, det blir jo ganske vanskelig å kontrollere så utladningen bare dreper de "slemme" Men han har hatt en del andre patenter som har blitt vidreutviklet til diverse ting. Har lest wikipedia mange ganger og kan mye om det. Jeg lurte egentlig litt mer på praktiske ting. Som hva skal jeg bruke som hovedtransformator, funker det med den som er i en mikrobølgeovn? Og går det ann å få kjøpt ferdig lakkert kobbertråd så jeg slipper å gjøre det selv når jeg lager coilen? Eneste jeg ikke skjønner helt hva er på tegningen er HV Tank capasitator. High voltage ett eller annet. Lenke til kommentar
X87 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Ah capacitor er kondensator selvfølgelig, men hvor kan jeg få tak i en kraftig nok? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Har slike blitt brukt i krigføring noengang? slik som i Red Alert? Eller er stun-guns det nærmeste? 7795334[/snapback] Hvis alle som er på det "gode laget" har våpen av plast og tanks av karbon, med kuler av elfenbein med hylstre av aluminium -- og man passer på at man bare bruker klokker med glass-deler og gummi, har plastbriller og spraymalte dekorasjoner i tre, og man ikke har gull i tennene -- så skulle det nok gå bra å bare zappe fienden... Men med det derre utstyret forsvinner jo litt av gleden med det... Ikke at det var mye glede i krig i utgangspunktet, men med plastvåpen blir det direkte utrivelig... Lenke til kommentar
X87 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Noen som vet hvor man kan få tak i lakkert kobbertråd til å surre spoler med? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 KhazzzzzzzzzzzhAAAAM! **tsssssss** Moro ^^ Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Kor i svarte har du tenkt å plugge i en sånn her. Kan tenke meg at den bruker noen Amp, så trur ikke at en vanlig 16A sikring holder. Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Kobbertråd får du kjøpt på Elfa, det heter "Lackisolerad koppartråd". Tesla coils kan lages i alle størrelser, og kan bruke fra 10 til mange 1000W. De fleste høyspent trafo'ene kan brukes i en tesla coil hvis de leverer DC strøm. En flyback trafo fra en TV funker helt greit. Du kan prøve å lage en Tesla coil av det du finner i en mikrobølgeovn, men ikke forvent mer enn 3-4 cm gnister. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 først så er 3-4 cm på en microbølge trafo litt storforlangt, kommer vell sånn 2cm og kanske 3 hvis du er heldig. også er det da slik at det ikke finnes trafoer til AC. de funker kun på DC. du tenker vell på at det ikke må være en likeretter i den. Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 du tenker vell på at det ikke må være en likeretter i den. 7806967[/snapback] Sant, det var det jeg mente. Men det du sier om at trafo'er bare funker på DC er helt feil, det er omvendt. De kan bare drives av AC eller vekselstrøm. Du kan få jævlig svære gnister(meterlange) fra en tesla coil drevet av en mikrobølge trafo, men gnistene fra selve mikrobølge trafoen vil være relativt små(1-3cm) som sagt. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Sorry Var litt trøtt. AC er vekselstrøm ja. DC er likestrøm sorry for det. Men det funker jo best med AC når man skal lage lysbuer. Lenke til kommentar
X87 Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 SorryVar litt trøtt. AC er vekselstrøm ja. DC er likestrøm sorry for det. Men det funker jo best med AC når man skal lage lysbuer. 7809108[/snapback] Er det ikke derfor man har en spark gap? http://www.ttr.com/images/rotary_spark_gap/rsg1.jpg Jeg brukte det da jeg prøvde å lage en lysbue for noen år siden og da fikk jeg en kontunuerlig bue. Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Nei. En spark gap er i kretsen for at kondesatoren skal kunne kobles til primær spolen når den er fullt ladet. Å få en kontinuerlig bue er ikke meningen. Jeg tror ikke du skjønner hvordan en tesla coil funker, og med mange 100kV ved 100vis av watt bør du vite hva du holder på med. Dette er det du bør begynne på. Å lage en ZVS driver til en flyback trafo er ganske lett, og å lage egne høyspenningskondensatorer av ølflasker er temelig lett. Delene settes sammen som på kretsen du viste, og vips! Du har en tesla coil. Lenke til kommentar
X87 Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Ok takk skal du ha! Men hvordan vet jeg hvor mange vindinger jeg må ha rundt spolen? :S Er det noe fast eller skal jeg ta det utifra dimensjonen på det jeg lager spolen rundt? Jeg regner egentlig med at man må ha et visst antall vindinger på spolen i midten og et visst antall på den rundt, er det en formel til det? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Det jeg vet om trafoer er at man må ha en del vindinger Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Men hvordan vet jeg hvor mange vindinger jeg må ha rundt spolen? :S 7810164[/snapback] Flybacken eller tesla coilen? Jeg har et komplett guide for å få igang en flyback trafo hvis du klarer å takle litt engelsk. Bare flyback trafoen kan være mye morro! Se på bildene på siden, der kan du få et oversikt over deler og sånt. Primæren er på 6 vikinger. Lenke til kommentar
X87 Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Men hvordan vet jeg hvor mange vindinger jeg må ha rundt spolen? :S 7810164[/snapback] Flybacken eller tesla coilen? Jeg har et komplett guide for å få igang en flyback trafo hvis du klarer å takle litt engelsk. Bare flyback trafoen kan være mye morro! Se på bildene på siden, der kan du få et oversikt over deler og sånt. Primæren er på 6 vikinger. 7810786[/snapback] Tenkte egentlig på teslan, men det er ikke antall det er bare diameter på selve rullen. Takk for guiden! Det hjalp veldig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå