RamGuy Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg sparer opp penger til ny Walkman, MP3-spiller eller hva du måtte kalle det.. Hadde tidligere en Sony NW-HD5 20GB.. Som gikk dunken.. Det jeg først og fremst lurer på er hva slags type spiller som er "best".. Det viktigste for meg når det gjelder en spiller, er først og fremst lydkvaliteten.. Altså, hvordan video, java og alt sånt annet piss er på spilleren, eller om det er der i det hele tatt har ikke en ting å si for meg.. Jeg skal høre på musikk, ikke alt mulig annet.. Dermed ønsker jeg absolutt topp lydkvalitet fremfor alt annet.. Første spørsmål er: "Flash", "Harddisk" eller "Mobil"? Flash kandidater: iAudio D2 "4GB" Samsung YP-T8Z "1GB" LG JM53 Creative Zen V Plus "8GB" Harddisk: iAudio X5 "30GB" Creative Zen Vision:M "60GB" Apple iPod "80GB" Mobiltelefon: Nokia N95 Hvordan er egentlig lydkvalitet forskjellene på harddisk spiller og flash spillere ? Og er flash spillere verdt såpass mye i forhold til de store kapasitet forskjellene til harddisk spillerne.. Hvorfor koster flash spillerne såpass mye ? Hva er årsaken ? Hvis man skal gå for en flash spiller, kan man likså greit gå for en N95? Med tanke på at den er flash også.. Hvilken type spiller vil dere anbefale ? Hvorfor ? Hva er forskjellene ? Hvilke av disse spillerne er best ? Hvorfor ? Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hvilken type spiller vil dere anbefale ? Dette kommer jo an på hva du skal bruke den til... Skal du løpe mye med den, bruke den i alpinbakken eller når du skater er flash spiller tingen for deg. Hvis du bare skal ha den i lomma på skolen på reiser osv er det harddisk. Hva er forskjellene ? Harddisk spillere: Har en harddisk som spinner rundt som i en pc. Så den tåler jo mindre, men har MYE større kapasiete. Flash: Samme som minne brikker, her er det ingen bevegelige deler så den tåler mye mer. Hvilke av disse spillerne er best ? Hvorfor ? Flash: Her vil jeg si Iaudio og creative pga lyd. Hdd: Samme merkene som over av samme grunn som over. Hdd spillere har generelt bedre lyd en flash siden de er er større og har plass til støre lydprossesor. Så en telefon kan konkurere med flash spillere, men dette kan jeg ikke mye om da jeg ikke er så veldig inn i mobil. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Nei, altså det som skjedde med min NW-HD5 var at nettopp harddisken gikk dunken når jeg mistet den skikkelig i bakken når jeg skulle ut å jogge.. Er nettopp da jeg hører mest på musikk, når jeg jogger.. Og jeg jogger stort sett hver dag.. Noen anbefaler meg flash spillere fordi de er så små og lette.. Altså for meg, så spiller det rett og slett ingen rolle.. Jeg jogger med spilleren i hånda uansett, så om den er en liten klump på 5gram, eller en litt større en på 300gram.. Så har ikke det noe å si altså.. Er nesten bedre om den er litt større, sånn at jeg får litt bedre grep om den.. Bare den ikke er en jumbo som jeg ikke klarer å holde, eller veier et par kilo, så har ikke det noe særlig å si.. Vet jo at harddiskene kan fort gå i stykker.. Skal ikke det alt for store dunket til for at den blir litt "defekt".. Mens flash spillere, tåler jo nesten alt mulig.. Hvert fall minne, bare du ikke klarer det mesterverket å knuse skjermen eller noe.. Så vil den virke nesten uansett hva.. Kan jo strengt tatt virke med knust skjerm også.. Men når du ser på flash kontra harddisk.. Så har da flash faktisk dårligere lyd, mindre skjerm, dermed også ikke så brukervennlig og finurlig å bruke.. Også er det bare et par giga med lagringkapasitet da.. Alt det til sånn 2000kroner Mens med harddisk så får du liksom 60gb, stor skjerm, flust med muligheter.. Bedre lydkvalitet og alt.. Til 2500kroner.. Rent sånn praktisk.. Så kan du jo si at.. En flash spiller på 2gb har plass til noe sånn 4-5CD'er.. Hvis du har alt som ukomprimert musikk filer.. Da er det jo ca 45-65mb per sang.. Det er jo ikke allverden.. Da må du jo fikle med å slette og legge til musikk hele tiden, sånn at du har det du har lyst til å høre på, da du har lyst til det.. Også er du på tur eller jogger, også fant du at du selvfølgelig glemte en sang eller to.. Mens en harddisk spiller med 60gb eller mer, så kan jeg stappe inn all musikken jeg har på PC inn på spilleren.. Også kan jeg bare bla frem, lage spillister osv av det jeg vil høre på og sånt.. Utrolig mye mer praktisk da.. Hvis det er mulighet for det, så kan vell også ha all musikken min inne på spilleren, så slipper jeg å ha hele PC-en stappet med 58GB musikk.. Så kan jeg spille av musikk via MediaMonkey igjennom spilleren.. Hvis det lar seg gjøre.. Syntes at 2000kroner, for en dårligere spiller.. Dårligere når det gjelder lydkvalitet også, noe som jeg syntes er vesentlig.. Samt at du knapt for plass til skikkelige lyd filer på den.. Det er å betale litt vell mye, bare for at spilleren skal tåle en døyt altså.. Du får jo mye mer for pengene hvis du da kjøper en harddisk spiller.. Alt er jo bedre med den, utenom batteri levetiden kanskje.. Men altså, hallo.. En harddisk spiller blir jo heller ikke ødelagt av seg selv, den trenger jo en skikkelig dunk i asfalten eller noe for å gå dunken.. Blir jo ikke akkurat skadet av selve jogginga.. Blir den vell ? Da syntes jeg at du betaler temmelig mye for en slags "forsikring" på at spilleren din overlever, med tanke på at det absolutt da ikke er noen fordeler med flash spillere kontra harddisk spillere.. Bortsett fra hva de tåler.. Trodde hvert fall flash spillere hadde bedre lyd eller noe, så kanskje det kunne forsvare den høye prisen sammenlignet med harddisk spillere litt.. Men virker visst ikke sånn.. EDIT: Da er jo det gjenværende spørsmålet.. Hvilken harddisk spiller ? Jeg nevnte jo tidligere tre spillere: iAudio X5 "30GB" Creative Zen Vision:M "60GB" Apple iPod "80GB" Vet noen om Creative, iAudio eller Apple har noen nye lanseringer av spillere rundt hjørnet ? Som jeg da kanskje burde vente på.. Når det gjelder de tre spillerne.. Så er det jo da, hvem har best lydkvalitet ? Er det jeg først og fremst ser på.. Lyden er viktigst innen musikk avspilling.. Syntes nå jeg da.. Hvordan de forskjellige er med java, avspilling av filmer osv.. Det driter jeg mer eller mindre i.. Det er luksus ting, som jeg bare ser på en bonus vedsiden av.. Er en musikk avspiller jeg skal ha.. Så lydkvalitet er helt klart det jeg fokuserer mest på.. Men en ting, er jo det at iAudio X5 koster 3000kroner, som er dyrere enn både iPod og Zen.. Og det selvom iPod'en er på hele 80GB, og Zen'en på 60GB.. Er det forsvarlig å anskaffe X5 da? Hvorfor er det såpass dyr ? Kom gjerne med anbefaling til andre spillere.. Hvis dere mener det er noen andre enn disse som er bedre.. Endret 24. januar 2007 av RamGuy Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) En harddisk spiller tåler og bli holdt i hånden når du jogger, det er ikke et problem. X5'en har jo vært ganske lenge på markedet, så kan jo hende at de kommer med noe snart. Ellers så vet jeg ikke om noen planer. Når det gjelder lyd kvalitet er egentlig Ipod utelukket, de har bedret seg ja, men ikke nok til at de er med i toppen. Når du skal navigere på X5'en bruker du en joystick, noe jeg ikke liker. Likte heller ikke menyen dens. Men denne er jo tynnere en Vision:M. Så jeg anbefaler deg og få prøvd begge spillere. Hvis ikke 30GB er for lite kan du jo ta en titt på Zune fra Microsoft. Edit: Apple kom jo nettopp med Iphone så tviler på at det kommernoe der på en stund. Endret 24. januar 2007 av ondskapen Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Okay.. Skal ta en titt på dem.. Vurderte selv iPod som ganske utelukket pågrunn av lyden.. Men vet du om det er mulig å bruke spillerne som en slags ekstern musikk harddisk, kan mediamonkey spille av musikken rett fra spilleren ? eller blir det scriptet sånn at det ikke er mulig ? Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 På Creativen kan du sette av x atall GB som ekstern harddisk. Jeg vet ikke om MediaMonky kan spille rett av fra spilleren. Men du kan jo koble spilleren til med en AUX kabel til lyd inn på pc'en/stereo... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Da blir det nok en Creative Zen Vision:M 60GB.. Ser at iRiver lanserer nye spillere, men ingen harddisk spiller ser det ut til.. Tenkte meg et par: Shure E500PTH plugger til den.. De duger vell ? Gratis er dem hvert fall ikke Mine Koss Porta Pro ble jo bokstavelig talt ristet i stykker av jogging, ikke for å nevne at de verken isolerte nok inn eller ut.. Folk på god avstand hører jo musikken nesten like godt som meg selv, og det liker jeg slettes ikke.. Pluss at jeg hører jo beina mine og alt sånt når jeg jogger.. Utrolig irriterende egentlig, og for all fokus bort fra musikken.. Derfor tenkte jeg at øreplugger er det ultimate valget.. Isolerer som en drøm, både ut og inn.. Samt mye mer skånsomt for ørene.. Og bruker vell også mindre strøm.. Og Shure E500PTH har vell også topp lydkvalitet ? Eller anbefaler dere meg noen andre plugger kanskje ? Eller ville et lukket headsett gitt bedre lyd ? Og dermed vært et bedre valg ? Nå er et headsett utrolig dumt å jogge med da .. Men hvordan er lyden på plugger kontra headsett ? Hvorfor velge headsett isteden for plugger og andre veien ? Hva er fordelene med de forskjellige ? (glem da at de skal bli brukt mye til jogging) Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Har ikke testet Shure E500PTH, men shure E2c koster MYE mindre spiller ganske bra, men Shure er jo kjent for kvalitet, Du kan jo også ta en titt på pluggene til Bose og Bang og Uolfsen, de leverer jo altid ting med ltd kvalitet. Tror jeg ville gått for et godt par propper, da de er letter, mindre, spiller ganske bra (hvis du kjøper kvalitet), så tar det mye mindre strøm og de kan spille lavere, siden lyden ledes rett inn i øret. Du gjør et godt valg ang mp3 spiller hvertfall... Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hadde jeg vært deg, tror jeg harddisk basert spiller vil være utelukket. De tåler alt for lite rett og slett. Jeg hadde harddisk før, en Olympus:Mrobe. Men nå har jeg iPod Nano, og merker meget stor forskjell. I en mobiltelefon er det jo flashminne/minnekort som er, så det er vell egentlig likestilt med en flashspiller om minnekortet er stort nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå