strikkepinne Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hei! jeg tenkte jeg skulle kjøpe en fin bursdagsgave til samboer i år: prosjektor og hjemmekino. Vi skal ha dette i loftstuen vår og har vanlig flatskjerm nede. Vi kommer sikkert til å bruke den masse både til film, vanlig tv-titting og spill(ps2/3). Kan noen anbefale en grei prosjektor (hd-ready) til dette formål? Er det vanskelig å installere? Hva trenger jeg? Lurer på å gå ned til hi-fi klubben og be dem ordne alt (montere og installere) men er redd det kommer til å bli veldig dyrt. Noen som vet? Har veldig lyst å ha dette ferdig installert og klart til bruk med en øl på bordet en dag han kommer hjem fra jobb Jeg har også lyst på ps3. Diskuteres det i ett annet forum kanskje? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Kan noen anbefale en grei prosjektor (hd-ready) til dette formål? Budsjett? Jeg regner med at du skal ha lerret også, har du mulighet til å ha rammelerret? Med rammelerret vil du slippe bølger i duken (utrolig irriterende), noe du kan risikere med vanlig nedtrekk/motorisert (med mindre du har tab tension, som blir en del dyrere). Er det vanskelig å installere? Piece of cake. Gjør deg kjent med hvordan projektoren kan plasseres i forhold til lerretet, slik at du slipper å oppdage at f.eks kasteavstand eller høyde er feil etter montering. Hva trenger jeg? I tillegg til projektor og lerret trenger du takfeste ved takmontering samt kabler fra kildene du skal bruke. En kalibrerings-DVD som f.eks DVE kan også være greit å ha. Lurer på å gå ned til hi-fi klubben og be dem ordne alt (montere og installere) men er redd det kommer til å bli veldig dyrt. Det hørtes dyrt ut ja, personlig ville jeg ikke ha gjort det. Forhør deg på nettet om hva du skal kjøpe, og monter det selv. Det er som sagt ikke vanskelig. Jeg har også lyst på ps3. Diskuteres det i ett annet forum kanskje? Det kan du gjerne ta i spilldelen av forumet. Lenke til kommentar
starks Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 hvor mye tenkte du å legge i dette prosjektet da? en fin hd-projektor (720p) må du nok regne med minst 10 lapper for, helst et par-tre til. anbefaler Hitachi PJ-TX300, dette er en flott projektor! I tillegg trenger du et ok lerret. Denne projektorn og et bra lerret får du får cirka 14.000. personlig ville jeg nok også ha lagt minst en tusenlapp i noen gode kabler når du først er i gang. installasjon er veldig enkelt, og kan godt gjøres på en formiddag mens han er på jobb tenkte du også å kjøpe lydanlegg? og dvd-spiller? høres ut som en sinnsykt flott bursdagsgave! Lenke til kommentar
strikkepinne Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Hei takk for svar! Jeg har tenkt å legge litt i det for å få god kvalitet og at vi kan ha det lenge uten at det blir utdatert så fort. Budsjett hmm... regner med å kunne bruke 15000 på prosjektor-delen alene. Så rammelerret er best altså? hadde egentlig tenkt nedtrekk. (synes det virker så greit å kunne "pakke det vekk" når det ikke er i bruk.) Men da får jeg vurdere ramme i stedet. Er det ok å bruke prosjektor til vanlig tv-titting? Må jeg ha noe ekstra for å få dette til? Jeg har tenkt å kjøpe bra lydanlegg også. Dette skal brukes til prosjektoren og gjerne til musikk også hvis det er greit å kombinere. Ideèn er at loftstuen skal bli ett mediarom hvor alt er koblet sammen (data/tv/konsoll og lyd) men jeg aner ikke hvordan dette skal gjøres på best mulig måte. Ang dvd så må jeg nok ha det også, da vår har tatt kvelden. Samboer snakker om både blu-ray og hd-dvd men det eksisterer vel ikke i kombinasjon enda? (eller til mars da han har bursdag) Men har en idè her... Ps3 har jo blu-ray. Så hvis jeg kjøper det og en hd-dvd spiller er det vel to fluer i ett smekk? hehe dette har jeg som dere skjønner ikke så mye peiling på så jeg setter stor pris på alle innspill og hjelp dere kan gi meg Dette skal bli en gave jeg håper han kommer til å sette stor pris på. Lenke til kommentar
Tomtruck Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Du verden, det var litt av en bursdagsgave Men tror du får litt mer svar her: http://avforum.no/forum/ Når det gjelder projektor til 15 000,- er denne i skuddet for tiden: http://www.avshop.no/catalog/product_info....products_id=761 Lerret til en grei pris(har selv denne typen): http://www.avshop.no/catalog/index.php?cPath=22_211 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Budsjett hmm... regner med å kunne bruke 15000 på prosjektor-delen alene. Da kan du se på BenQ PE8720, den får du for 15000 nå, det er en veldig god pris. Ideèn er at loftstuen skal bli ett mediarom hvor alt er koblet sammen (data/tv/konsoll og lyd) men jeg aner ikke hvordan dette skal gjøres på best mulig måte. Jeg vet ikke helt hva du legger i dette, men alt (lyd og bilde) kan f.eks. kobles sammen via en surroundforsterker. Ang dvd så må jeg nok ha det også, da vår har tatt kvelden. Samboer snakker om både blu-ray og hd-dvd men det eksisterer vel ikke i kombinasjon enda? (eller til mars da han har bursdag) Men har en idè her... Ps3 har jo blu-ray. Så hvis jeg kjøper det og en hd-dvd spiller er det vel to fluer i ett smekk? PS3 har Blu-ray ja. LG har kommet med en spiller som tar både HD DVD og Blu-ray, men den koster $1200 over dammen. HD DVD-spillere får du for under 5000 her hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå