Inc Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Hehe.. altså, jeg har ikke noe annet kamera enn sony dsc w30 kompakt. Og her er problemet. Her om dagen var det veldig bra lysforhold inne og ut. Det var 20 cm nysnø, sol og "urørt" snø på bakken. Rommet inne var veldig godt opplyst og jeg ville ta ett bilde som fikk med inne og ut samtidig. Dvs at jeg stod ett stykke fra vinduet for å få med alt. Men bildet blir enten mørkt ute eller mørkt inne, jeg får ikke begge deler Nå skinte ikke solen imot og jeg synes ikke det var veldig mye motlys. Har prøvd alle komboer på kamera men får det ikke slik jeg vil ha det. Skal det ikke være mulig på slike "enkle" apparater?? Btw, kan en stille lukktid og blender på ett slikt kamera? Mvh en amatør Edit;: jeg har forbi mot ord deling Endret 24. januar 2007 av regga Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Det er nok ikke mulig med speilrefleks heller dette (mest sannsynlig) siden forskjellen mellom den lys snøen og lyset i rommet er for stor (dynamisk omfang for stort). Du kunne løst det ved å ta et bilde hvor snøen var rett og ett bilde som var lyst inne, for deretter å sydd de sammen i ettertid. Men det krever litt som f.eks stativ samt at du må få målt lyset inne/ute uten å flytte kamera (og helst manuelle innstillinger). Hva sier manualen til kameraet da angående innstilling av blender/lukker ....? Endret 24. januar 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Inc Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Iso har da sammenheng med lukketid? Det står at hvis iso er mellom 80 og 200 er lukketid 1/6. Edit: Jeg siterer "PROGRAM MODUS. Gir deg mulighet til å ta opp med automatisk justering av eksponering(både lukkerhastighet og blenderåpning). Du kan kan også velge ulike innstillinger ved hjelp av menyen." Betyr det at de ikk ekan justeres manuelt? Endret 24. januar 2007 av regga Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Iso er lysfølsomheten. Jo mer iso du har jo mer lys får du og du kan derfor ha raskere lukkertider eller mindre blenderåpning. men ved høy ISO kan du få litt kornete bilder... Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Einaste muligheita er vel å bruke HDR i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Einaste muligheita er vel å bruke HDR i dette tilfellet. 7789293[/snapback] ja, så det var en tråd om det. Takker Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Du kan sette sammen bildet som blir lyst ute med det som blir lyst inne. Husk å bruk stativ når du tar bildene. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 En mulighet( kanskje ikke med ditt kamera, men verdt å prøve) er utfyllingsblitz. Prøv å ta bilde med blitz slik at innendørs blir 1 stop undereksponert, uten at det blir utbrendt utendørs. Da vil du kunne justere i curves. Ellers er vel HDR det eneste alternativet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå