Gå til innhold

Røyk og røykekultur


jenlun

Anbefalte innlegg

Å begynne å røyke er da en tvers gjennom dum handling uansett hvordan du ser på det? Så vidt jeg selv vet er det ingen som liker effekten (eller rusen) av cigaretter fra første trekk, man må "venne seg til det". Ja, jeg snakker av erfaring.

 

Her tar du faktisk feil. Grunnen til at jeg begynte å røyke var da en venn av meg fyrte opp en slemming og spurte "skal du ha?" Jeg svarte "Neh, røyker ikke". Etter litt prat om røyk/røyking, sa jeg "jeg skal ta et trekk bare for å bevise at jeg virkelig ikke liker det". Guess what? Jeg likte det, og har røkt siden. Og jeg angrer ikke et sekund på det.

7791235[/snapback]

Noen av oss er født til å røyke :cool:

7791287[/snapback]

Ja, Lav IQ er vel medfødt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil ikke si at jeg tror noe som helst. Jeg bare sier sannheten. Det er deres problem om dere ikke liker den.

7791394[/snapback]

Du sier det du tror er sannheten og uttaler deg vel strengt tatt om noe du ikke veit noe om. Deg om det (:

7791434[/snapback]

Her har vi et typisk eksempel på en røyker som fornekter sannheten.

Lenke til kommentar

Vi kan jo undersøke fakta litt

 

-Alle vet røyking er vanedannende

-Alle vet røyking er helseskadelig

-Alle vet røyking er dyrt

 

Så hvorfor begynne med noe som er vanskelig å slutte med og i tillegg fører til helseskader. Man betaler rett og slett for dårlig helse. Ergo personer som røyker kan ikke være spesielt smarte.

Lenke til kommentar
Vi kan jo undersøke fakta litt

 

-Alle vet røyking er vanedannende

-Alle vet røyking er helseskadelig

-Alle vet røyking er dyrt

 

Så hvorfor begynne med noe som er vanskelig å slutte med og i tillegg fører til helseskader. Man betaler rett og slett for dårlig helse. Ergo personer som røyker kan ikke være spesielt smarte.

7791487[/snapback]

 

Selv jordbærsyltetøy er kreftfremkallende. 1100 kvikklunsj er dødelig. Selvfølgelig er det dyrt, men det er da mye annet også. Vi bor tross alt i Norge.

At det er vanedannende er for meg en fordel: Jeg får ofte lyst på røyk, og blir like glad hver gang.

 

Hva mener du jeg skal gjøre da? Stumpe røyken og begynne å trene? Den tiden man bruker på trening er av større omfang enn tiden man lever lengre grunnet trening. Vil det si at alle som trener har lav intelligens? Neppe.

 

Jeg vil heller påstå at det er smart å gjøre som man føler for, i stedet for å bli et offer for helsepropagandaen som regjerer. I stedet for å fokusere på at røyking er "uintelligent", bør man kanskje heller fokusere på diskrimineringen av røykere ^^

Lenke til kommentar

Min største helt røyker, og jeg er livredd at det skal gjøre at han dør alt for fort. Jeg kunne ønske han sluttet, så jeg slipper å ha en far med kols evt lungekreft. Det er ikke lett når man har røyket siden man var tenåring, å kaste røykpakka fra seg. Noen klarer det, andre ikke.

Mamma jobber for LHL-rehabiliteringssenter og ser hver dag kolspasienter som tar seg en røykepause mellom behandlingene.

Viss man lurer på hvordan det er å ha kols, kan man prøve å springe opp og ned ei trapp mens man puster gjennom et sugerør.

 

For tiden er det såpass mye informasjon om røyking og hva det kan forårsake, så mennesker som de siste årene har valgt å begynne røyke, kan ikke være de skarpeste knivene i skuffa. Det lukter vondt, og er generelt irriterendes. Takk gud for røykeloven.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke egentlig å forsvare dårlig vaner (Og røyking er en slik en uansett hvordan man snur og vender på det), men siden diverse personer viser litt for lite intelligens i denne tråden fikk jeg lyst likevel.

 

Til dere som sier at røyking er dumt, helsefarlig og slikt, skal jeg prøve å svare på hvorfor jeg røyker. Hadde satt pris på litt mer intelligent respons enn "lolz u r stupid d00d", men klarer meg med det også. Ikke forvent noe svar, dog.

 

Situasjonen jeg begynte å røyke er sikkert velkjent for en god del av dere. Det var fest, jeg var ung, full og koste meg veldig. Slikt som alle går igjennom en eller annen gang i løpet av ungdomstiden, eller sannsynligvis flere. Jeg ble tilbudt en røyk, svarte nei og ble tenkte ikke egentlig noe over det før det viste seg at personen ikke hørte meg og stakk en i hånda mi likevel. Så jeg tenkte rett og slett: "Hvorfor ikke?", og tok et par røyk med hyggelige og oppadgående mennesker den kvelden. Og neste gang jeg var på fest.

 

Så kom det til lesing til diverse vårprøver, og jeg var på etterskudd og tilsvarende nervøs. Jeg prøvde å lese, men konsentrerte meg dårlig. Da begynte jeg å røyke fast - det hjalp. Røyking virker avslappende (enter det er en psykisk eller fysisk effekt, vil anta at der psykisk siden det fører til økt puls osv) på meg. Og det er en av de tingene jeg trenger nå og da, i tillegg til at det er en fin mulighet til å ta pause fra diverse gjøremål (studier) for å gå utenfor sammen med et par andre å ta seg en røyk. Det virker rart i begynnelsen, men nå er det like naturlig for meg som å slå lens om morgenen, noe jeg antar de aller fleste har gjort nå og da.

 

Røyking er usunt. Det lukter. Det er dyrt. Få ikke-røykere setter pris på det i det hele tatt. Så hvorfor har jeg ikke sluttet?

 

Vel, hvis en ser bort ifra det rent fysiske (vanedanning, avhengighet), så er det rett og slett et frivillig valg. Jeg liker røykepausene mine, jeg liker kaffepausene mine, og jeg liker å slå lens om morgenen. Vaner eller ei, jeg har ikke lyst til å slutte. Kanskje når jeg blir eldre, men akkurat nå er jeg happy med hvem og hva jeg er, og ser ingen grunn til å forandre så forferdelig mye. Jeg er et (sjokkerende nok!) et tenkende menneske, og vet at andre ikke setter pris på denne vanen. Det er ikke så forferdelig vanskelig å sørge for at man ikke sjenerer andre med det, dog. For min egen del så har jeg aldri røyket inne, og prøver å holde behørig avstand og tenke litt over vindretning og slikt når jeg prater med folk som ikke røyker. I tillegg er jeg veldig glad for røykeloven - røykfylte rom er noe av det verste som finnes.

 

Hva andres motivasjon for å ikke slutte med røyking er, vet jeg ærlig talt ikke, og har ikke så forferdelig lyst til å spekulere i, men det er deres valg. Akkurat som det å velge å trene, spise fastfood, kjøre bil i stedet for å sykle, ta fly i stedet for tog, utsette seg for farlig stråling ved å ha mobilen i bukselomma (pass på så dere ikke skyter løsskrutt når dere vil ha barn, gutter!), og slikt er.

 

Vi gjør alle ting som er mindre eller mer bra for oss og miljøet rundt oss. Gjør det oss til mer eller mindre intelligente mennesker? Det vil jeg ikke påstå. Kanskje mer eller mindre omtenksomme, mer eller mindre egoistiske. Man kan selvfølgelig begynne å diskutere om det er intelligent å være egoistisk eller omtenksom, men da går vi inn i semantikk og det har jeg verken lyst til, eller særlige kunnskaper om.

 

Bottom line er at man røyker (stort sett) frivillig, og om man liker det eller ikke er smak og behag. Dersom man aldri har røyket selv, er det vel en rimelig rar problemstilling - man føler seg sikkert på at hva som gjøres er galt, av hensyn til miljøet rundt røykeren og røykeren selv, men vet ikke egentlig hva som motiverer røyking. Man vet ikke helt hva man argumenterer mot, bare at det er dårlig. Ikke et bra utgangspunkt, egentlig. Man kan kanskje si at en større del av de som røyker er mindre intelligente enn blant dem som ikke røyker, men så vidt jeg vet har dette neppe vært undersøkt, først og fremst fordi det ikke finnes noe bra mål for intelligens, og dernest fordi det ville vært en forderdelig jobb å undersøke noe slikt på et godt nok antall mennesker.

 

Men takker sim for å gi oss en skikkelig oppheta diskusjon! <3

Endret av qebaba
Lenke til kommentar
Jeg liker ikke egentlig å forsvare dårlig vaner (Og røyking er en slik en uansett hvordan man snur og vender på det), men siden diverse personer viser litt for lite intelligens i denne tråden fikk jeg lyst likevel.

 

Til dere som sier at røyking er dumt, helsefarlig og slikt, skal jeg prøve å svare på hvorfor jeg røyker. ....

undersøkt, først og fremst fordi det ikke finnes noe bra mål for intelligens, og dernest fordi det ville vært en forderdelig jobb å undersøke noe slikt på et godt nok antall mennesker.

 

Men takker sim for å gi oss en skikkelig oppheta diskusjon! <3

7791758[/snapback]

 

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk begynner å røyke. De første trekka er jævlige.

7791772[/snapback]

 

Prøvde å gi ett slags svar, men det var vel for mye å forvente at folk skulle lese en så lang post! :(

7791807[/snapback]

Typisk røyker å ikke vise hensyn mot dem som har lese/skrivevansker

Endret av Harkonnen
Lenke til kommentar
Skjønner egentlig ikke hvorfor folk begynner å røyke. De første trekka er jævlige.

7791772[/snapback]

 

Prøvde å gi ett slags svar, men det var vel for mye å forvente at folk skulle lese en så lang post! :(

7791807[/snapback]

 

Leste posten din og tok poenget ditt, men nå snakker jeg om de første trekkene som smaker dritt. Man hoster og styrer, og får lite lyst til å prøve igjen. Men jeg begynte overraskende nok til slutt.

Endret av Leptox
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...