Gå til innhold

Røyk og røykekultur


jenlun

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
*lukke vinduet på bussholdeplassen*

7813379[/snapback]

 

Lurer på om den sjeldne gangen du blir plaget av en røyker som ikke tar hensyn til dine søte små lunger på holdeplassen blir blåbær i forhold til den andre dritten du får i deg som er usynlig. ;)

7814623[/snapback]

Kan vel si at ting faller litt utenfor dersom man verkan kan se føle eller lukte det. Hadde ikke røyk vært plagsomt for andre hadde man selvfølgelig hatt lite å klage på. Når det i tillegg er skadelig står man dog ganske sterkt i sin klagesak.

7815081[/snapback]

 

Synes sutringen over hvor plagsomt røykere gjør det for de søte små lungene blir overdrevet. Hvem er det som oppholder seg så lenge på holdeplassen at skadevirkningene forkorter livet? Er man på busstasjone der i mot (med overbygning) så kan jeg til dels være litt enig, men der innånder man jo i tillegg masse deilig dieseldamp, lurer på hva som er mest skadelig ...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes sutringen over hvor plagsomt røykere gjør det for de søte små lungene blir overdrevet. Hvem er det som oppholder seg så lenge på holdeplassen at skadevirkningene forkorter livet? Er man på busstasjone der i mot (med overbygning) så kan jeg til dels være litt enig, men der innånder man jo i tillegg masse deilig dieseldamp, lurer på hva som er mest skadelig ...?

7815162[/snapback]

Hvor har du det fra at det bare er bussholdeplassen dette dreier seg om? Er det bare der det finnes røykere som ikke tar hensyn?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her gjør du noe som noen av de mere moralistiske perfeksjonistene liker, nemlig overdrive.

 

Definisjon på ugerning: ugjerning grusom, skjendig gjerning (særl. om voldsforbrytelse): liket var blitt slept et stykke bort fra der hvor ugjerningen ble begått

 

Jeg forsvarer ikke at noen røykere ikke tar nok hensyn. Jeg setter spørsmålstegn ved hvor beviselig farlig det er for helsen, og ikke estetikken. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Synes sutringen over hvor plagsomt røykere gjør det for de søte små lungene blir overdrevet. Hvem er det som oppholder seg så lenge på holdeplassen at skadevirkningene forkorter livet? Er man på busstasjone der i mot (med overbygning) så kan jeg til dels være litt enig, men der innånder man jo i tillegg masse deilig dieseldamp, lurer på hva som er mest skadelig ...?

7815162[/snapback]

Hvor har du det fra at det bare er bussholdeplassen dette dreier seg om? Er det bare der det finnes røykere som ikke tar hensyn?

7815305[/snapback]

 

Jeg gav tilsvar på et innspill som gjaldt bussholdeplass.

Ikke syng stråmann stråmann bukken min. Den sangen kan jeg utenat. :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg forsvarer ikke at noen røykere ikke tar nok hensyn. Jeg setter spørsmålstegn ved hvor beviselig farlig det er for helsen, og ikke estetikken. :)

7815306[/snapback]

Nøyaktig hvor skadelig det er er irrelevant for min del, sålenge man vet at det er skadelig. Hvorfor skal man utsettes for skadelige ting ene og alene pga. andres luksusvaner og hensynsløshet? Om noen går ned på bussholdeplassen(for å bruke dette poplulære stedet) og klapper til en i ansiktet for morro skyld kommer sikkert forulempede fra det uten skader. Skal det dermed være tillatt å gjøre slikt? Den som klapper til får jo stor glede av det!

Lenke til kommentar
*lukke vinduet på bussholdeplassen*

7813379[/snapback]

 

Lurer på om den sjeldne gangen du blir plaget av en røyker som ikke tar hensyn til dine søte små lunger på holdeplassen blir blåbær i forhold til den andre dritten du får i deg som er usynlig. ;)

7814623[/snapback]

 

Hva vet vel du om hva jeg får i meg ?

7814942[/snapback]

 

Det jeg "lurer" på noe betyr ikke at jeg vet.

 

Men fremdeles lurer jeg på om røykerne er de største "svina". De er synlige ja, men kanskje ikke så skadelige ...?

 

Miljøgifter blir frakta med luftstraumar

 

Miljøgifter blir frakta frå andre land i Europa med luftstraumar. Spesielt Sør-Noreg er utsett for slike tilførsler. Til dømes er det forhøgde nivå av kvikksølv i fisk. Målingar i mose og modellberekningar viser at tilførslene av einskilde tungmetall, spesielt bly, er reduserte dei siste ti åra.

 

 

Sur nedbør framleis eit miljøproblem

Ei rekkje tiltak er gjennomførte for å redusere utsleppa av svovel, både i Noreg og i Europa. Dette har ført til at utsleppa har avtatt ein god del dei siste ti åra. Likevel er framleis store område i Sør-Noreg skadde av sur nedbør. Ein konsekvens av sur nedbør er at det blir mindre fisk i innsjøar og elvar. Andre land i Europa er opphavet til 90 prosent av den sure nedbøren som fell over Noreg.

 

 

 

Mange er plaga av luftforureining

 

Rein luft er viktig for helse og trivsel. Lokal luftforureining er framleis eit problem i fleire av dei største byane i Noreg, sjølv om utviklinga dei siste ti åra viser ei betydeleg betring. Lokal luftforureining aukar risikoen for luftvegsinfeksjonar, hjarte- og lungelidingar og kreft. Vegtrafikk og vedfyring er dei viktigaste årsakene til lokal luftforureining.

 

 

Ozon langs bakken er skadeleg

 

Ozon ved bakken er farleg både for menneske og natur når konsentrasjonane blir for høge. Bakkenært ozon er eit miljøproblem i Noreg. Høgt ozonnivå langs bakken kan føre til helseproblem, redusert jord- og skogbruksproduksjon og materialskader.

 

Link

7815132[/snapback]

 

 

Nå er det ikke hvor farlig alt annet er som diskuteres.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg setter spørsmålstegn ved hvor beviselig farlig det er for helsen, og ikke estetikken. :)

7815306[/snapback]

Du vet de advarslene på røykepakkene? De er ikke klistret på for å fremme salget av sigaretter.

7815372[/snapback]

 

Stemmer, de er der for å skremme. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Nå er det ikke hvor farlig alt annet er som diskuteres.

7816000[/snapback]

 

Hva synes du om røyk?? og hva forbinder du med røyk??

 

Dette var starten på tråden, og jeg ser ikke at den legger spesielle føringer. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser dere som klager på røykere liker å tråkke på argumenter røykere kommer med ved å kalle det "å ta seg nær av".

Hør her; hvis noen kommer opp til deg på gata og plager deg fordi du tilfeldigvis har på deg ei jakke som er identisk med jakka til en voldsmann i området, så vil du automatisk forsvare deg. Muligens litt dårlig eksempel, men tror dere forstår poenget.

 

Dere generaliserer og generaliserer hele tiden. Alle røykere plager andre. Alle røykere er dumme. Alle røykere røyker rett utenfor vinduet mitt. Alle røykere ditt og datt. Ta dere sammen.

De fleste røykere må pent gå med bøyd hode mot anviste plasser, eller sørger for å ikke røyke rett oppi folk.

Å angripe folk fordi du er for pysete selv til å ta det opp med dem der og da er bare flaut. Jeg har enda ikke fått et godt svar på hvorfor det er så vanskelig å be en røyker gå litt unna. Si det rett til røykeren at du blir plaget av det. Røykere er vanlige mennesker stort sett, og vanlige mennesker har vanligvis empati til en viss grad.

 

Så hvorfor skal dere plages av andres uvaner? Rett og slett fordi dere velger det selv. Dere liker nok innerst inne å kverulere og klage på ting dere ikke liker eller ikke skjønner.

 

Sorry at alle ikke er like her i verden. Vi tar alle ulike valg, og om du syns det er dumt å velge å røyke, så vil røykeren ofte gi faen i om det er dumt eller ikke.

Og jeg driter i om dere blir plaget av lukt. Jeg blir plaget av mange forskjellige lukter hver dag, men jeg syter da ikke sånn som dere.

Lenke til kommentar
Jeg ser dere som klager på røykere liker å tråkke på argumenter røykere kommer med ved å kalle det "å ta seg nær av".

Hør her; hvis noen kommer opp til deg på gata og plager deg fordi du tilfeldigvis har på deg ei jakke som er identisk med jakka til en voldsmann i området, så vil du automatisk forsvare deg. Muligens litt dårlig eksempel, men tror dere forstår poenget.

7816215[/snapback]

Muligens?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Takk for at noen forsøker å skape balanse i argumentasjonen. Jeg er selv røyker og tar bestandig hensyn til hvor jeg er, og hvem jeg er sammen med. Det er slett ikke vanskelig, og de gangene jeg glemmer meg så er jeg takknemelig hvis noen sier fra.

 

Jeg tror noen har et litt fundamentalistisk forhold til nikotinslaver, og bedømmer dem som dårligere mennesker fordi de har en last.

Lenke til kommentar
Jeg ser dere som klager på røykere liker å tråkke på argumenter røykere kommer med ved å kalle det "å ta seg nær av".

Hør her; hvis noen kommer opp til deg på gata og plager deg fordi du tilfeldigvis har på deg ei jakke som er identisk med jakka til en voldsmann i området, så vil du automatisk forsvare deg. Muligens litt dårlig eksempel, men tror dere forstår poenget.

7816215[/snapback]

Muligens?

7816223[/snapback]

 

Poenget var at dere generaliserer så jævlig, derfor forsvarer selvfølgelig røykere seg. Ingen er interessert i å bli fremstilt som noe de ikke er. Og da er det irriterende at poenger og argumenter som blir lagt fram fra røykere tråkkes ned under påstander om at de "tar seg bare nær av det", eller liknende.

Lenke til kommentar
Dere generaliserer og generaliserer hele tiden. Alle røykere plager andre. Alle røykere er dumme. Alle røykere røyker rett utenfor vinduet mitt. Alle røykere ditt og datt. Ta dere sammen.

De fleste røykere må pent gå med bøyd hode mot anviste plasser, eller sørger for å ikke røyke rett oppi folk.

Å angripe folk fordi du er for pysete selv til å ta det opp med dem der og da er bare flaut. Jeg har enda ikke fått et godt svar på hvorfor det er så vanskelig å be en røyker gå litt unna. Si det rett til røykeren at du blir plaget av det. Røykere er vanlige mennesker stort sett, og vanlige mennesker har vanligvis empati til en viss grad.

7816215[/snapback]

Nå blander du "røykere" med "alle røykere". Det er ikke alle røykere som står utenfor vinduet eller som plager andre, men det er røykere, i motsetning til ikke-røykere. Det er ikke å generalisere, men å påpeke at når sånt skjer, så er det røykere som er roten til problemet. Jeg har ikke problemer med å be folk flytte seg eller å si ifra til dem at røyklukten fra jakken deres er uutholdelig (dette gjør jeg også når folk skal pakke snus ved siden av meg, lukten er helt forferdelig), og jeg er veldig flink til å plage røykervennene mine (de som fortsatt holder på, de fleste har gitt seg etterhvert) med nyfunnet bedreviter-statistikk om hva det er de suger i seg. Slik er det bare å fortsette helt til det en dag går opp for dem og de slutter.

Lenke til kommentar
Dere generaliserer og generaliserer hele tiden. Alle røykere plager andre. Alle røykere er dumme. Alle røykere røyker rett utenfor vinduet mitt. Alle røykere ditt og datt. Ta dere sammen.

De fleste røykere må pent gå med bøyd hode mot anviste plasser, eller sørger for å ikke røyke rett oppi folk.

Å angripe folk fordi du er for pysete selv til å ta det opp med dem der og da er bare flaut. Jeg har enda ikke fått et godt svar på hvorfor det er så vanskelig å be en røyker gå litt unna. Si det rett til røykeren at du blir plaget av det. Røykere er vanlige mennesker stort sett, og vanlige mennesker har vanligvis empati til en viss grad.

7816215[/snapback]

Nå blander du "røykere" med "alle røykere". Det er ikke alle røykere som står utenfor vinduet eller som plager andre, men det er røykere, i motsetning til ikke-røykere. Det er ikke å generalisere, men å påpeke at når sånt skjer, så er det røykere som er roten til problemet. Jeg har ikke problemer med å be folk flytte seg eller å si ifra til dem at røyklukten fra jakken deres er uutholdelig (dette gjør jeg også når folk skal pakke snus ved siden av meg, lukten er helt forferdelig), og jeg er veldig flink til å plage røykervennene mine (de som fortsatt holder på, de fleste har gitt seg etterhvert) med nyfunnet bedreviter-statistikk om hva det er de suger i seg. Slik er det bare å fortsette helt til det en dag går opp for dem og de slutter.

7816407[/snapback]

 

 

Gratulerer, hvor skal jeg sende fruktkurven?

 

Hvordan diskusjonen ender vet jeg ikke ennå, men hvis du ikke liker lukten av røyk, snus, og det plager deg når du går bak en person, så kan jo du flytte deg ?

Står du i en "busskasse" og venter på bussen, mens han/hun ved siden av deg tar seg en røyk, så sier du ifra.

 

Kan det være så vansklig ?

Norge er jo et fritt land, trossalt.

 

Forresten, det hjelper ikke å si ifra til røykere at det er skadlig.

8/10 i klassen min, bare jenter i klassen, røyker. De fleste hoster som om dem har superkraftig forkjølelse, men neida, det er ikke noe røykhoste, det er forkjølelse de har hatt hele året.

Endret av Hurt
Lenke til kommentar
Norge er jo et fritt land, trossalt.

 

Forresten, det hjelper ikke å si ifra til røykere at det er skadlig.

8/10 i klassen min, bare jenter i klassen, røyker. De fleste hoster som om dem har superkraftig forkjølelse, men neida, det er ikke noe røykhoste, det er forkjølelse de har hatt hele året.

7816467[/snapback]

Ytringsfriheten er den beste delen av at det er et fritt land. Ikke at det er så fritt, hadde det vært heroin så er man dårlig venn om man ikke maser på dem til å slutte, i tillegg til at det er ulovlig.

 

Det hjelper til slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg har ikke problemer med å be folk flytte seg eller å si ifra til dem at røyklukten fra jakken deres er uutholdelig (dette gjør jeg også når folk skal pakke snus ved siden av meg, lukten er helt forferdelig), og jeg er veldig flink til å plage røykervennene mine (de som fortsatt holder på, de fleste har gitt seg etterhvert) med nyfunnet bedreviter-statistikk om hva det er de suger i seg. Slik er det bare å fortsette helt til det en dag går opp for dem og de slutter.

 

 

Gratulerer, hvor skal jeg sende fruktkurven?

 

Hvordan diskusjonen ender vet jeg ikke ennå, men hvis du ikke liker lukten av røyk, snus, og det plager deg når du går bak en person, så kan jo du flytte deg ?

Står du i en "busskasse" og venter på bussen, mens han/hun ved siden av deg tar seg en røyk, så sier du ifra.

 

 

 

 

Han trenger mer enn bare en fruktkurv. Det er ikke bare det at suttandutten "plages" av lukten. Nei den er uutholdelig og forferdelig ...knis...hikst ;)

 

Edit: Så ble det såklart noe bøgg med siteringen, og det er sikkert ikke min feil :hrm:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...