Gå til innhold

Røyk og røykekultur


jenlun

Anbefalte innlegg

g@bb@: Jeg hadde vært enig hvis det hadde med to likestilte sider, f eks å like Cola eller Pepsi. Det er ditt valg, ingen kan kreve at du endrer den. Men med røyking så er de aller fleste enig om at røyking er en dårlig idé, og at det er bedre å ikke røyke enn å røyke. Jeg vil tro at omtrent alle ikke-røykere, sammen med alle tidligere røykere og i tillegg alle som prøver å slutte med røyken er enig i dette, og da føler jeg meg ikke spesielt teit som prøver å overtale mindretallet til å konvertere til fornuftens side.

 

De fleste "røykere = dumme"-fordommene har ikke vært alvorlige, men som jeg nevnte tidligere, måter å gjøre den stereotypiske røykeren til en idiot, slik at det ikke er kult å røyke. Det er mange unge som blir overtalt fordi imaget til røykere har vært veldig "Jeg bryr meg ikke om dine meninger", mens vi forsøker å gjøre imaget til "Jeg er komplett tulling".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å bidra til å få en "jeg tror jeg kan fly"-følelse er vel heller ikke det største. Tror ikke hasj-røykere på noen måte lever livet bedre enn en vanlig røyker.

7797228[/snapback]

hvor i svarte får folk hasjrøyking fra her?

denne tråden handler om vanlig sigg.

 

 

Og kan ikke alle ikkerøykere pelle seg ut av røyketråden vår?

så kan dere skaffed ere en egen "her er vi som er dritkule og ikke røyker, og liker å disse de som røyker tråden" ;)

Lenke til kommentar
Å bidra til å få en "jeg tror jeg kan fly"-følelse er vel heller ikke det største. Tror ikke hasj-røykere på noen måte lever livet bedre enn en vanlig røyker.

7797228[/snapback]

hvor i svarte får folk hasjrøyking fra her?

denne tråden handler om vanlig sigg.

 

 

Og kan ikke alle ikkerøykere pelle seg ut av røyketråden vår?

så kan dere skaffed ere en egen "her er vi som er dritkule og ikke røyker, og liker å disse de som røyker tråden" ;)

7797254[/snapback]

 

Synes ikke setningen til Steffy kunne stå ubesvart når innholdet er som følger:

Vi snakker ikke om hasj nå, som ihvertfall bidrar til at man får en annen følelse.

Jeg forstod det slik at han mener vanlig røyk ikke gir deg noen følelse, men det gjør derimot hasj, så derfor bør en røyke hasj istedenfor vanlige sigaretter.

Endret av Leptox
Lenke til kommentar
Vi snakker ikke om hasj nå, som ihvertfall bidrar til at man får en annen følelse.

Jeg forstod det slik at han mener vanlig røyk ikke gir deg noen følelse, men det gjør derimot hasj, så derfor bør en røyke hasj istedenfor vanlige sigaretter.

7797300[/snapback]

Uten den andre setningen blir det du quoter helt annerledes. Hasj bidrar til en ny følelse, mens røyk skaper et behov som den deretter fyller. Jeg oppfordrer ikke noen til å ødelegge helsen med røyk eller hjernen med hasj, men motivasjonen til å begynne med hasj forstår jeg.

Lenke til kommentar

Bare for å avslutte det som stod i begynnelsen av tråden; røyking og IQ har minimal sammenheng. Å drikke hver helg er verre i den sammenheng.

Og uansett; hva er IQ dere? Det kan jeg igrunn starte en ny tråd på senere.

 

Men. Nå er det engang sånn at vi alle bor på samme klode, så om dere er røyker eller ikke røyker; respekter hverandre. Å komme med barnslige påstander som at røykere er dårlige venner og har lav IQ er bare tåpelig. La nå folk få gjøre sine egne valg her i livet. Og hvis du er så plaga av sigarettrøyk kan du bare spørre røykeren pent om han/hun kan gå litt unna, eventuelt gå unna selv.

 

Er ikke så vanskelig som folk skal ha det til.

 

Den grafen som fremstilles på 1. side av diskusjonen her ser jeg heller ikke poenget med. For det første er den utydelig fremstilt, for det andre trenger ikke nedgangen i IQ'en å ha noe å gjøre med røyk i det hele tatt, men snarere alder.

For det tredje viser han ikke til noen graf som viser hvordan kurven til ikke-røykere ser ut.

Lenke til kommentar

fig-2007-01-04-04.gif

Den grafen som fremstilles på 1. side av diskusjonen her ser jeg heller ikke poenget med. For det første er den utydelig fremstilt,

Hva er utydelig med den? Kanskje jeg kan forklare.

 

for det andre trenger ikke nedgangen i IQ'en å ha noe å gjøre med røyk i det hele tatt, men snarere alder.

Det er ikke snakk om IQ, men utdannelse. Aldersgruppen er 25+, så i utgangspunktet har det ingenting med alder å gjøre, da det er et fåtall av de over 25 som vil påbegynne nye studier. Sammenhengen er utelukkende med utdanning, ikke alder.

 

For det tredje viser han ikke til noen graf som viser hvordan kurven til ikke-røykere ser ut.

7797698[/snapback]

Den vil være rimelig flat, med tanke på at grafen viser hvor mange som røyker etter utdannelse, så for ikke-røykere ville den vært flat over hele.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar
La røykerne nyte livet, mens motstanderne kan fortsette å pine seg selv.

7797142[/snapback]

Vi snakker ikke om hasj nå, som ihvertfall bidrar til at man får en annen følelse. Røyk dekker bare et kunstig behov det selv har skapt.

7797183[/snapback]

Jeg snakket ikke om hasj jeg heller.

 

heller lucky, enn å få hasj til å spise opp hjernen min.....

JA! Snart kommer hasj-monsteret og spiser og hjernen din! :scared::woot:

 

Heller røyke hasj daglig enn å drikke hver helg. Eller røyke for den saks skyld. Uansett klandrer jeg verken røykere eller "drikkere". Folk må få gjøre det de selv vil.

Lenke til kommentar

Ja, ållreit. Jeg misforstod litt der. Men da settes tingene i et litt annet lys, for da ble faktisk grafen din enda mer meningsløs.

Sånn jeg har forstått det ble det i første omgang snakket om en sammenheng mellom røyking og IQ, og at grafen din kom i et svar til sim og hans påstand om at IQ og røyk har sammenheng. Den grafen du fremstiller sier ikke annet enn at antall røykere etter utdannelse er skiftende.

 

Hva var da poenget med grafen? Er ikke rart jeg misforstod når den egentlig ikke hadde noe sammenheng med det det ble snakket om. Rett meg om jeg tar feil her, vil nødig arrestere folk på feil grunnlag.

Lenke til kommentar
Hva var da poenget med grafen? Er ikke rart jeg misforstod når den egentlig ikke hadde noe sammenheng med det det ble snakket om. Rett meg om jeg tar feil her, vil nødig arrestere folk på feil grunnlag.

7798063[/snapback]

IQ-diskusjonen ble for tåpelig, så det ble heller brukt noe det faktisk kan måles, nemlig utdannelse. Grafen viser at jo mer utdannenelse man har, jo mindre sjanse er det for at du røyker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...