Gå til innhold

OEM ? retail? hva er forkjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OEM følger pc-en. Kan bare oppgradere noen ganger. Man har ett antall poeng man kan bruke. Ett bytte av hovedkort koster så og så mye. Hvis du skrider over så må du kjøpe ny OEM (får ikke aktivert mere).

 

Retail er din og kan brukes på så mange maskiner som mulig.

 

Jeg har selv kjøpt OEM. Koster 1/3 av prisen. Tenker jeg kommer til å oppgradere en gang i løpet av et par år. Neste gang jeg skal oppgradere igjen så får jeg vel kjøpe en ny OEM. Da er jeg oppe i 2/3 av prisen for retail. Neste gang jeg skal oppgradere da er vel når Vienna kommet og da blir det ny runde med OEM's. Uansett så blir det MYE MYE billigere. :thumbup:

 

Har 64-bit på netshop også. Men hadde styrt unna denne. Dårlig med drivere og krever mye mer minne. Tror nok 32-bit kommer til å være vanlig endel år til. Hvertfall til ny windows kommer.

Endret av xdim
Lenke til kommentar
OEM følger pc-en. Kan bare oppgradere noen ganger. Man har ett antall poeng man kan bruke. Ett bytte av hovedkort koster så og så mye. Hvis du skrider over så må du kjøpe ny OEM (får ikke aktivert mere).

 

Retail er din og kan brukes på så mange maskiner som mulig.

 

Jeg har selv kjøpt OEM. Koster 1/3 av prisen. Tenker jeg kommer til å oppgradere en gang i løpet av et par år. Neste gang jeg skal oppgradere igjen så får jeg vel kjøpe en ny OEM. Da er jeg oppe i 2/3 av prisen for retail. Neste gang jeg skal oppgradere da er vel når Vienna kommet og da blir det ny runde med OEM's. Uansett så blir det MYE MYE billigere.  :thumbup:

 

Har 64-bit på netshop også. Men hadde styrt unna denne. Dårlig med drivere og krever mye mer minne. Tror nok 32-bit kommer til å være vanlig endel år til. Hvertfall til ny windows kommer.

7788273[/snapback]

Med den besvarelsen sier jeg bare *host*pirat*host* *host*bukta*host*

Lenke til kommentar
OEM følger pc-en. Kan bare oppgradere noen ganger. Man har ett antall poeng man kan bruke. Ett bytte av hovedkort koster så og så mye. Hvis du skrider over så må du kjøpe ny OEM (får ikke aktivert mere).

 

Retail er din og kan brukes på så mange maskiner som mulig.

 

Jeg har selv kjøpt OEM. Koster 1/3 av prisen. Tenker jeg kommer til å oppgradere en gang i løpet av et par år. Neste gang jeg skal oppgradere igjen så får jeg vel kjøpe en ny OEM. Da er jeg oppe i 2/3 av prisen for retail. Neste gang jeg skal oppgradere da er vel når Vienna kommet og da blir det ny runde med OEM's. Uansett så blir det MYE MYE billigere.  :thumbup:

 

Har 64-bit på netshop også. Men hadde styrt unna denne. Dårlig med drivere og krever mye mer minne. Tror nok 32-bit kommer til å være vanlig endel år til. Hvertfall til ny windows kommer.

7788273[/snapback]

Med den besvarelsen sier jeg bare *host*pirat*host* *host*bukta*host*

7788293[/snapback]

 

Hæ? Hva mener du?

Lenke til kommentar
hehe. vil ikke utdype det noe mere da det trår i strid men hw`rettningslinjer. Men han mener pirat versjon er gratis av windows

7788366[/snapback]

 

Joda alt er jo gratis på PB. Men for et styr da. Med cracks og hacks og update her og der. Og når det kommer nye programmer fra MS så må man vente til craka versjon kommer osv osv. Jeg syntes det er verdt 900 kroner for home premium og da slipper man å styre på med alt. :)

Lenke til kommentar
Retail er din og kan brukes på så mange maskiner som mulig.

7788273[/snapback]

En liten pressisering (riktig stavet?): Man kan overføre lisensen til en ny PC så mange ganger man vil, men man kan kun ha det installert på 1 PC av gangen.

 

Edit: toazty: På netshop.no har de et godt utvalg av både 32 og 64-bits OEM versjoner av Vista.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

takktakk.. for all respons.. bestilt meg home premium 32.bit ... satse på at dette funker... ja jeg vet at jeg kan bruke ulovligheter.. har også gjort det. men så jævli styr.. bruker heller knappe 1000kr på orginalvare som jeg slepper å styre så jævlig med.. ..

 

takktakk

Lenke til kommentar
kaffenils: Blir vel ikke helt riktig siden man kan kjøpe OEM-versjoner over disk uten å kjøpe noen PC-deler i dag. OEM-lisens er bare et alternativ til retail, enkelt og greit.

7789650[/snapback]

 

Bare her i europa man kan kjøpe OEM uten å kjøpe HW. På grunn av noen regler her og der. I USA blir OEM kun solgt med maskinvare.

Lenke til kommentar

OEM er for PC-produsenter som HP, DELL, IBM osv som har kjøpt lisenser. OEM er vell strengt tatt bare programmvaren, du trenger også en gyldig OEM-lisensnøkkel.

 

Retail er fullversjon med produktnøkkel.

 

Jeg får Vista Home Prenium 32bit fullversjon for 2500kr. Overkommelig pris. Og om oppdateringen til Ultimate skal koste rundt tusenlappen så skal jeg oppdatere til Ultimate i løpet av året. Sparer jo mye penger på å kjøpe en billigere versjon enn Ultimate også kjøpe oppgradering :)

Lenke til kommentar
OEM er for PC-produsenter som HP, DELL, IBM osv som har kjøpt lisenser. OEM er vell strengt tatt bare programmvaren, du trenger også en gyldig OEM-lisensnøkkel.

 

Retail er fullversjon med produktnøkkel.

 

Jeg får Vista Home Prenium 32bit fullversjon for 2500kr. Overkommelig pris. Og om oppdateringen til Ultimate skal koste rundt tusenlappen så skal jeg oppdatere til Ultimate i løpet av året. Sparer jo mye penger på å kjøpe en billigere versjon enn Ultimate også kjøpe oppgradering :)

7790597[/snapback]

 

OEM er programmet og NØKKEL. Jeg bestilte home premium fullversjon til 900 kroner jeg ;) Enda mer overkommelig pris. :thumbup:

Lenke til kommentar
I Norge kan man kjøpe en OEM-lisens like lett som en retail-lisens eller en oppgraderingslisens, så det gir ingen mening så si at OEM kun er for PC-produsenter. Å kjøpe en OEM-lisens vil nok for de fleste være mest økonomisk også, med mindre man oppgraderer veldig ofte.

7794676[/snapback]

 

OEM lisensen er låst til maskinvaren eller den maskinen windows følgte med, dvs at vist du f.eks bytter ett hovedkort i maskinen din må du kjøpe ny OEM versjon. Dei aller fleste ferdigbygde maskiner kommer med OEM!

 

Har du ein Retail lisens kan du bytte maskin vare så ofte du vil eller maskin. men det kan kun vere i installert på 1 maskin om gangen.

Endret av cerox
Lenke til kommentar
I Norge kan man kjøpe en OEM-lisens like lett som en retail-lisens eller en oppgraderingslisens, så det gir ingen mening så si at OEM kun er for PC-produsenter. Å kjøpe en OEM-lisens vil nok for de fleste være mest økonomisk også, med mindre man oppgraderer veldig ofte.

7794676[/snapback]

 

OEM lisensen er låst til maskinvaren eller den maskinen windows følgte med, dvs at vist du f.eks bytter ett hovedkort i maskinen din må du kjøpe ny OEM versjon. Dei aller fleste ferdigbygde maskiner kommer med OEM!

 

Har du ein Retail lisens kan du bytte maskin vare så ofte du vil eller maskin. men det kan kun vere i installert på 1 maskin om gangen.

7800632[/snapback]

 

FEIL! Den er ikke låst, men den inneholder poeng. SÅ man kan bytte hovedkort og cpu og skjerm, men ikke uendelig. Noen ganger går, men til slutt så må du kjøpe ny lisens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...