Gå til innhold

Omgår Blu-ray-beskyttelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dem blir nå komprimert til 4.4GB da.

7795146[/snapback]

Det er akkurat der problemet ligger, i alle fall for mitt vedkommende. Jeg ser frem til HD-kilder som kan gi meg eksepsjonelt bra bilde og lyd. Komprimeres filmen ned til 4,8GB for å få plass på en DVD så tar man to skritt tilbake. Det blir i alle fall ikke noe fullgodt HD-materiale!

7795222[/snapback]

Enig der. Nå har vi endelig fått nye lagringsmedier for film som har plass nok til å lagre høyoppløste filmer med bra bitrate. Hvis man skal rippe disse og komprimere de i hjel er poenget borte.

Lenke til kommentar

Angående forvirringen rundt komprimering:

Dette gjelder mest reencodes av HD DVD kildemateriale (VC-1 codec) til x264 videocodec og bitraten ved komprimeringen er høy nok til at kvaliteten beholdes. Lydsporet er enten tatt fra DVD utgivelsen av samme film som er lettere å hente ut enn Dolby Digital Plus lydsporet på HD DVD eller at de har brukt WinDVD sitt Dolby Digital dekoder filter.

Faktisk krever det mye av en PC for å dekode VC-1 på direkten. MPEG2 er mindre ressurskrevende å dekode noe som gjør Blu-ray mer populært blant de som først tester ut Blu-ray filmavspilling på PC.

Det er også veldig dyrt å kjøpe maskinvare for å lese HD DVD og Blu-ray. Så det er foreløpig forbeholdt de få av oss. Kan vi se HD DVD og Blu-ray bare ved å laste det ned så er det klart mange av oss foretrekker det fremfor å kjøpe et Blu-ray drev til mange tusen kroner.

Lenke til kommentar
Angående forvirringen rundt komprimering:

Dette gjelder mest reencodes av HD DVD kildemateriale (VC-1 codec) til x264 videocodec og bitraten ved komprimeringen er høy nok til at kvaliteten beholdes. Lydsporet er enten tatt fra DVD utgivelsen av samme film som er lettere å hente ut enn Dolby Digital Plus lydsporet på HD DVD eller at de har brukt WinDVD sitt Dolby Digital dekoder filter.

Faktisk krever det mye av en PC for å dekode VC-1 på direkten. MPEG2 er  mindre ressurskrevende å dekode noe som gjør Blu-ray mer populært blant de som først tester ut Blu-ray filmavspilling på PC.

Det er også veldig dyrt å kjøpe maskinvare for å lese HD DVD og Blu-ray. Så det er foreløpig forbeholdt de få av oss. Kan vi se HD DVD og Blu-ray bare ved å laste det ned så er det klart mange av oss foretrekker det fremfor å kjøpe et Blu-ray drev til mange tusen kroner.

7867190[/snapback]

Nå bruker vel Blu-Ray også VC-1? og Hd-DVD kan også bruke mpg2, så de ligger sånn ca likt der.

Lenke til kommentar
Enig der. Nå har vi endelig fått nye lagringsmedier for film som har plass nok til å lagre høyoppløste filmer med bra bitrate. Hvis man skal rippe disse og komprimere de i hjel er poenget borte.

7808082[/snapback]

Forskjellen mellom DVD og HD-DVD/Blu-ray er såpass stor at mange sikkert nøyer seg med noe i mellom. F.eks har de færreste bra nok surround-anlegg og TV med høy nok oppløsning til å vise full HD-kvalitet. Hvis piratene klarer å tilby noe i mellom DVD og HD, så er ikke poenget borte etter min mening ;)

Historien gjentar seg vel bare, for har jo hatt samme situasjon med DVD og DVD-rips, som faktisk også har god kvalitet (hvertfall 2-disc rippene), men de utnytter da også at de bruker en mer avansert codec (divx/xvid fremfor mpeg2) som gir mer kvalitet i forhold til bitrate.

Lenke til kommentar

Jeg har sett en x264 (MPEG-4 AVC) enkodet HD-rip av Sin City (720p), den var enkodet med kvalitets innstilling "Insane" og for å si det sånn, det så _meget_ bra ut. Filen var i Matroska (.mkv) format med 6 kanals AAC lyd og subtitles, og var på under 4GB.

Så det går da an å "rippe" HD filmer også, og få de ned til en "grei" størrelse og fortsatt beholde en veeeldig god kvalitet. Kvaliteten overgikk DVD noe sinnsykt mens størrelsen var under det en MPEG2 DVD image er på. Man kan derimot ikke spille av sånne filer på standalone spillere (enda), men så lenge en har DVI/HDMI ut på skjermkort/laptop og en HDTV om støtter 720p med HDMI/DVI inn så ser det hele rimelig bra ut, atskillig mye bedre enn vanlig DVD iallefall.

Før jeg blir stempla som en überpirat her nå så må jeg vel også legge til at jeg har kjøpt Sin City originalt (dog ikke på HD-DVD/Blu-Ray, siden jeg ikke har avspiller til disse formatene enda), så det å laste ned en sånn rip for å sjekke ut kvaliteten gir ikke meg noe dårlig samvittighet.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Det er bullshit!

Eg har sett samples og samanlikna desse HD rippane med ekte HD og kvalitetstapet er GIGANTISK frå HDDVD til x264 tilpassa ein DVD5. Det er mykje artifacts under raske bevegelser og ujevn skarpheit. Faktisk så synes eg ein DVD leverer meir stabilitet i biletet. Det er ikkje like skarp, men eg slepper desse irriterandes artifactsa som kjem pågrunn av dårleg bitrate. Harddisk plass er jo så billig så dei burde jo heller brukt ein skikkeleg bitrate framfor å få ein film til å passe ein DVD5. Er det så mykje dyrare med harddisk plass når ein har brukt 20 000 på TV? Ein TV som ein og vil ha optimalt bilete for!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...