Gå til innhold

Omgår Blu-ray-beskyttelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HD DVD ble vel knekt slik at hele innholdet kunne lagres som "evo"-fil, og så spilles av i et HD DVD-program. Nå har jeg ikke lest noe serlig om beskyttelsen på Blu-Ray som ble knekt, men mye av poenget vil være å lagre videoen i Blu-Ray-format i en "image"-fil, og lite poeng i å ta opp innholdet som MPEG2 eller lignende.

At folk laster ned filmer, gir jo sykt mye mer PR enn det de hadde fått uten en eneste nedlasting.. Og jo flere som laster ned, anbefaler til andre som igjen laster ned, jo flere kommer til å kjøpe filmen hvis de liker den :D

7789496[/snapback]

Ja akkurat. Dette er noe som filmindustrien ikke forstår. For eksempel en "ekte" Star Wars-fan vil nok kjøpe filmen for samlingen, men vil gjerne se om filmen er bra først.
Lenke til kommentar
De kan ikke endres for plater som allerede er laget, men når man lager nye plater så kan man svarteliste avspillernøkler og bruke en ny tittelnøkkel.

7789222[/snapback]

Men hva er poenget? nye nøkkeler blir jo uansett dekryptert hele tiden

7789239[/snapback]

Nøklene har ikke blitt dekryptert enda, de har blitt hentet ut fra minnet i en kjørende applikasjon, hvor de har ligget ferdig dekryptert. Krypteringen på disse nøklene er forholdsvis sterk, men det er klart det alltid vil være en risiko for at noen før eller siden klarer å dekryptere nøklene.

Poenget er nok i første omgang å forhindre at hvermannsen kan laste ned et program, sette inn en film og trykke på èn knapp og få en digital kopi ut i andre enden.

Lenke til kommentar

Poenget er nok i første omgang å forhindre at hvermannsen kan laste ned et program, sette inn en film og trykke på èn knapp og få en digital kopi ut i andre enden.

7790186[/snapback]

Ja, det er jo det mest nyttige, så slipper man å være redd for det eventuelle DHCP-helvete også,

AtW

Lenke til kommentar
Det som er mer spennende er hva som skulle skje hvis nøkkelen til en standalone avspiller skulle komme på avveie og bli svartelistet. Hva slags rettigheter har man da som forbruker hvis spilleren blir svartelistet på nye utgivelser? Filmselskapene bryr seg neppe, og så lenge ikke avspilleren støtter firmware oppgradering må vel spilleren inn på service for oppdatering.. Uansett sitter antagelig forbrukeren igjen med svarteper.

7789111[/snapback]

Alle HD DVD-spillere som har kommet ut eller er annonsert er firmware-oppgraderbare, både ved hjelp av en nedlastet, kopiert eller utsendt .ISO>disc og direkte over internett (netttilkobling er en del av HD DVD-standarden).

Blu-ray-spillere støtter så vidt jeg vet disc-basert oppgradering av firmware (nett-tilkobling er ikke en del av standarden, selv om enkelte spillere kan det også).

Lenke til kommentar

7790186[/snapback]

Ja, det er jo det mest nyttige, så slipper man å være redd for det eventuelle DHCP-helvete også,

AtW

7790399[/snapback]

Mener du HDCP?

Lenke til kommentar
Alle HD DVD-spillere som har kommet ut eller er annonsert er firmware-oppgraderbare, både ved hjelp av en nedlastet, kopiert eller utsendt .ISO>disc og direkte over internett (netttilkobling er en del av HD DVD-standarden).

Blu-ray-spillere støtter så vidt jeg vet disc-basert oppgradering av firmware (nett-tilkobling er ikke en del av standarden, selv om enkelte spillere kan det også).

7790699[/snapback]

Slikt høres ganske farlig ut, spør du meg. Hva om noen knekker beskyttelsen slik at ondsinnede brukere kan firmware-oppgradere og ødelegge spillere i hopetall? :hmm:

Kan ikke si jeg liker denne utviklingen. Alt var greiere med min gamle grammofonspiller og videospiller. Ingen DRM, ingen snikoppgradeinger med svartelisting osv.

Lenke til kommentar

7790186[/snapback]

AtW

7790399[/snapback]

Mener du HDCP?

7790846[/snapback]

Ja, driver litt for mye med nett, gikk litt surr i bokstavene der.

AtW

Lenke til kommentar

7790699[/snapback]

Slikt høres ganske farlig ut, spør du meg. Hva om noen knekker beskyttelsen slik at ondsinnede brukere kan firmware-oppgradere og ødelegge spillere i hopetall? :hmm:

Kan ikke si jeg liker denne utviklingen. Alt var greiere med min gamle grammofonspiller og videospiller. Ingen DRM, ingen snikoppgradeinger med svartelisting osv.

7790965[/snapback]

Du må selv sette i gang fw-oppgraderingen, det er ikke snakk om noen snik-oppdatering (det anbefales uansett nedlasting av .ISO, kjedelig om router kneler eller noe annet skjer under oppdateringa).

Lenke til kommentar

7790699[/snapback]

7790965[/snapback]

Du må selv sette i gang fw-oppgraderingen, det er ikke snakk om noen snik-oppdatering (det anbefales uansett nedlasting av .ISO, kjedelig om router kneler eller noe annet skjer under oppdateringa).

7791148[/snapback]

Tror han mente at hva om noen spoofer din spillers serial nummer, slik at din spiller blir svartelistet når han prøvde å spille en piratDVD på sin spiller :p

Lenke til kommentar
Har lastet ned en hd-dvd på maskina (Chronicles of the riddick) og må si at det ser bra ut selv om jeg ikke har 1920x1200 skjerm. Tviler på at jeg gidder å laste ned veldig mange slike filmer da :)

7788445[/snapback]

skikkelig smart du , som skryter at du har laster ned filmer (warez) her på forumet :nei:

Lenke til kommentar
Har lastet ned en hd-dvd på maskina (Chronicles of the riddick) og må si at det ser bra ut selv om jeg ikke har 1920x1200 skjerm. Tviler på at jeg gidder å laste ned veldig mange slike filmer da :)

7788445[/snapback]

skikkelig smart du , som skryter at du har laster ned filmer (warez) her på forumet :nei:

7793180[/snapback]

Who hasnt :tease:

Lenke til kommentar
Jeg håper på relansering av lp'en. Ikke fordi jeg ikke er pirat, men fordi det er en grei løsning for alle. Å ta betalt for digitale ting er som å selge luft, jeg går å puster gratis en annen plass.

7794166[/snapback]

Du jobber tydeligvis ikke redigering av noe slag? :roll:

Hadde blitt rimelig forbannet om man nå måtte gått tilbake på lineær redigering fordi det digitale blir for lett og kopiere...

Mener helt klart utgiverne bør satse mer på holdningsskapende arbeid. Veldig mange laster jo faktisk ned fordi de synes det er "kult" å lure seg unna betaling.

Istedenfor å rose de som faktisk kjøper materialet, går selskapene hardt ut og truer de som laster ned.

Blir jo som en vanlig krig. Kan jo gjerne sammenligne med Irak, hvor "amerika-alliansen" på papiret er helt overlegne, men så lenge de har folket imot seg hjelper det lite...

Lenke til kommentar

7788445[/snapback]

7793180[/snapback]

Sålenge jeg ikke sier hvor man får tak i det har det vel egentlig ikke noe å si

Lenke til kommentar
Kommer ikke som en overraskelse akkurat, men dette er jo uansett veldig bra at det skjer, kopisperrer er kun forbrukerfiendtlig og absolutt en fy - fy sak.

Uansett så er det svært få som ønsker å laste ned en HD-DVD når filene er såpass store, da bør man nesten ha 10MB minimum inn og ut pluss veldig stor kapasitet på hd, og om man regner 2kr pr GB så finner man fort ut at det koster omtrent 60kr i lagringskapasitet å laste ned en slik film, da er det bedre å kjøpe.

Til sammenligning så koster det omtrent :

500Gb = ca 3.5kr pr GB.

250Gb = ca 3kr pr GB.

25x4.4GB plater = 80Kr eller 0.72kr pr GB.

7788389[/snapback]

Dem blir nå komprimert til 4.4GB da.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kommer ikke som en overraskelse akkurat, men dette er jo uansett veldig bra at det skjer, kopisperrer er kun forbrukerfiendtlig og absolutt en fy - fy sak.

Uansett så er det svært få som ønsker å laste ned en HD-DVD når filene er såpass store, da bør man nesten ha 10MB minimum inn og ut pluss veldig stor kapasitet på hd, og om man regner 2kr pr GB så finner man fort ut at det koster omtrent 60kr i lagringskapasitet å laste ned en slik film, da er det bedre å kjøpe.

Til sammenligning så koster det omtrent :

500Gb = ca 3.5kr pr GB.

250Gb = ca 3kr pr GB.

25x4.4GB plater = 80Kr eller 0.72kr pr GB.

7788389[/snapback]

Dem blir nå komprimert til 4.4GB da.

7795146[/snapback]

Det er akkurat der problemet ligger, i alle fall for mitt vedkommende. Jeg ser frem til HD-kilder som kan gi meg eksepsjonelt bra bilde og lyd. Komprimeres filmen ned til 4,8GB for å få plass på en DVD så tar man to skritt tilbake. Det blir i alle fall ikke noe fullgodt HD-materiale!

Det å skulle laste ned 50Gb++ epr film er for min del uaktuelt. Jeg skal ha skikkelig 1080p og HD-lyd i 7kanaler og kommer til å leie og kjøpe film over en lav sko..akkurat som idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...