Gå til innhold

forskjell på real og generell studiekompetanse?

killerboy85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generel Studiekompetanse får du ved å gå studieforberedende kurs.

Du blir realfag vurdert som voksen eller innvandrer uten å ha tatt de studie forberedende fagene. Det er for å kartlegge dine kunnskaper. Altså om du er flink nok til å få en studiekompetanse.

Kan tippe det også finnes andre svar på dette også.

Lenke til kommentar
Men hvis jeg tar generell studiekompetanse, vil jeg da slipper å ta matte (3MX eller 3MY) og fysikk (2FY) til høgskole istedenfor real kompetanse?

7789437[/snapback]

Det skal jeg ikke svare på for sikkert. Men kan prøve å sjekke det ut.

Lenke til kommentar

Generell studiekompetanse: Standard vitnemål fra VGS med alle obligatoriske fag bestått og nok fordypningsfag

Realkompetanse: Når opptak til studiet krever spesielle (real)fag i tillegg til generell studiekompetanse

Hva studiet du vil søke på krever kan du sjekke på samordna opptak sine sider/ evt. søkerhåndboka i papirformat.

Lenke til kommentar

Kan ikke dere slutte å svare når dere tydeligvis ikke vet hva dere snakker om?

Realkompetanse har ingenting med spesielle opptakskrav å gjøre, det er studiekompetanse basert på formell og uformell utdannelse/yrkeserfaring/organisasjonsarbeid som *kun* er relevant for søkere som er 25 år eller mer, og som IKKE har generell studiekompetanse.

Dersom trådstarter snakker om generell studiekompetanse vs. generell studiekompetanse + spesielle opptakskrav (f.eks. 2MX, 3KJ, etc), så er det noe annet. De kravene MÅ være oppfylt for at du skal få opptak på studieprogrammet. Noen høgskoler tilbyr tresemesterordninger hvor du tar evt. spesielle opptakskrav i løpet av det første året.

Lenke til kommentar

Skal ikke gå skarpt innpå dette med studiekompetanse, det er ikke mitt fagomerådet.

Realkompetanse er uansett en vurdering fylkene gir til de uten noen spesielle form for utdannelse. Hvordan dette gjøres er jeg ikke sikkert på, har ikke satt meg inn i systemet.

Lenke til kommentar
Kan ikke dere slutte å svare når dere tydeligvis ikke vet hva dere snakker om?

7801057[/snapback]

Beklager, jeg misforsto spørsmålet i farten, trodde han refererte til spesiell studiekompetanse innen realfag. Det må være rom for å misforstå, hvis du leser første post en gang til, ser du at trådstarter skriver " real studiekompetanse", ikke realkompetanse.

Hei, jeg har tenkt å søke på høgskole om 2 år, men ser at noen krever generell eller real studiekompetanse? men hva er forskjell på det to?

7787834[/snapback]

En som selv har erfaringer med realfagskrav o.l. vil kanskje tolke dette i sin retning, mens en som har erfaringer med realkompetanse vil tolke det dit hen. I dette tilfelle var det den riktige tolkningen.

Her er hva Samordna Opptak skriver om Realkompetanse:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...