Gå til innhold

Lærling lønn. Er dette likt for alle?

Pia85

Anbefalte innlegg

I det offentlige der er det bestemt at lærlinger skal ha 30% 40% osv... husker ikke helt satsene, etter hvert halvår.

du kan altså ikke få en jevn lønn gjennom begge årene når du jobber offentlig.

Mens i privat kan de bestemme, om du skal ha 300k eller 400k i lønn, og om du skal gå opp trinnvis i lønn, eller ha jevn lønn, eller kanksje ha full lønn gjennom hele læretiden...

7787770[/snapback]

Påstanden der er den som er komplett feil.

internt i fylket.

har heller aldri sagt at regjeringa har laga lover for å bestemme lønna mi...

7787983[/snapback]

Fylket har inget overordna ansvar til kommunene. Nå veit ikke jeg hvilken offentlig instans du jobber i. Kan det være skole ? Kommune ? Stat ? Gud veit.

Uansett, så er det ingen høyere makter utenom bedriften som bestemmer lønna di.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan legge til at lærlinger i forsvaret får 50% hele andre året sitt. Første året mottar de dagpenger som vanlig vernepliktig. Men det er ikke så farlig. Som 2. års lærling i forsvaret er det så mye tillegg at det nesten tilsvarer 80% uansett. :)

7793357[/snapback]

Er denne ordningen landsdekkende ? Eller bare på utvalgte steder ?

Lenke til kommentar
da jeg var på intervju for lærlingeplass i forsvaret, fikk jeg også vite dette.

da var det vanlige dagpenger første året, og 20 000kr i måneden andre året. hvis jeg ikke husker helt feil.

dette var på Rena/Jørstadmoen

7795609[/snapback]

Mulig dette er landsdekkende. Forsvaret har eget opplæringskontor for seg selv. (De sparer masse penger på dette, så kan de sløse det andre plasser)

Lenke til kommentar

hehe, jaggu.

men tror noen av leirene tar inn lærlinger for seg selv, og ikke gjennom dette opplæringskontoret.

jeg søkte læreplass i forsvaret på den vanlige måten (opplæringskontoret deres elns), kom på sesjon, og fikk etterhvert et brev om at jeg ikke fikk lærlingeplassen.

Så fikk jeg en telefon fra en leir i nærheten om jeg ville komme på intervju, da hadde de funnet ut at jeg skulle ha lærlingeplass gjennom fylkeskommunen. da de gir ut søknaden til de som søker der...

Lenke til kommentar
Kan legge til at lærlinger i forsvaret får 50% hele andre året sitt. Første året mottar de dagpenger som vanlig vernepliktig. Men det er ikke så farlig. Som 2. års lærling i forsvaret er det så mye tillegg at det nesten tilsvarer 80% uansett. :)

7793357[/snapback]

Er denne ordningen landsdekkende ? Eller bare på utvalgte steder ?

7795570[/snapback]

Den gjelder for alle militære lærlinger over hele landet. Men du får gratis helsetjeneste i militæret. Tannlege og lege. Tilbud og kurs fra Voksenopplæringen pluss de andre tilleggene jeg valgte ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...