Gå til innhold

Lærling lønn. Er dette likt for alle?

Pia85

Anbefalte innlegg

hei.

leser en del om forskjellige lønnstrinn for ulike lærlinger.

følger ikke alle en tariff?

kan bedriften bare bestemme hvor mye det er eller?

men det er en regel at siste halve året skal man ha 80% lønn?

eller er det bare jeg som surrer?

Mvh Pia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er forskjell på offentlig og privat lærebedrift. Private kan sette sine egne satser, mens de offentlige må følge en bestemt tariff.

7787720[/snapback]

Så til en desperat lærling kan du gi 1% lønn. høres ikke helt riktig ut. tror arbeidskontoret har noe regler for dette.

Ikke at jeg er helt sikker...

Lenke til kommentar

Bare for å få avklart dette med lærlingelønn.

Det finnes ingen lovverk som tilsier at det og det har du krav på i lønn. Det er bedriften som SELV bestemmer hva lærlingen skal få i lønn.

Normalt er en fagarbeiderslønn fordelt på 2 år.

Prosentene som er mest brukt er 30/40/50/80

Offentlig kan også bestemme lønnen selv. De er ikke pålagt noe som helst. De tar selv valget å ta inn lærling, det er ikke deres ansvar.

Har treft lærlinger som tilbyr seg å jobbe gratis, kunn for å få en utdanning.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

ok. for jeg jobber i komunen.

tok læretiden litt andeledes en vanlig, så jeg skulle være lærling i 3 år.og begynnte med 30% lønn. og fikk avkortet læretiden med 1/2 år. så nå har jeg da bare ett halvt år igjen. i steden for 1 år. Kan jeg sette krav om at jeg skal opp yil 80% lønn nå?(jeg har 50%)

skal man ikke ha det uansett det siste halve året?

tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
%-vis er det det samme. utenom noen som fex. meg som går 1.5 istedet for 2 år.

7787710[/snapback]

hvorfor bare 1.5år?

I det offentlige der er det bestemt at lærlinger skal ha 30% 40% osv... husker ikke helt satsene, etter hvert halvår.

du kan altså ikke få en jevn lønn gjennom begge årene når du jobber offentlig.

Mens i privat kan de bestemme, om du skal ha 300k eller 400k i lønn, og om du skal gå opp trinnvis i lønn, eller ha jevn lønn, eller kanksje ha full lønn gjennom hele læretiden...

Lenke til kommentar
ok. for jeg jobber i komunen.

tok læretiden litt andeledes en vanlig, så jeg skulle være lærling i 3 år.og begynnte med 30% lønn. og fikk avkortet læretiden med 1/2 år. så nå har jeg da bare ett halvt år igjen. i steden for 1 år. Kan jeg sette krav om at jeg skal opp yil 80% lønn nå?(jeg har 50%)

skal man ikke ha det uansett det  siste halve året?

tusen takk for svar:)

7787765[/snapback]

Nei, det kan du ikke. Du har ikke krav på noe som helst annet en det som er avtalt i arbeidskontrakten din.

tu30r6. Du har så feil som man kan få.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
%-vis er det det samme. utenom noen som fex. meg som går 1.5 istedet for 2 år.

7787710[/snapback]

hvorfor bare 1.5år?

7787770[/snapback]

Jeg gikk vk2 serviceelektronikk med arbeid på bedrift 1 gang i uka.

Derfor er jeg ferdig etter 1.5 år.

Lenke til kommentar
Jeg gikk vk2 serviceelektronikk med arbeid på bedrift 1 gang i uka.

Derfor er jeg ferdig etter 1.5 år.

7787816[/snapback]

Rettere sagt kan man få godkjent praksis å få kortet ned læretiden sin om praksisen kan beviser og attester ligger ved.

Lenke til kommentar

er du ansatt offisielt godkjent lærebedrift har lærlingen noen rettigheter jo. Du har krav på minst 1årslønn, fordelt på 2år. Vist ikke han får under hva tariffen er, så blir neppe lærling kontrakten godkjent hos opplæringskontoret. Men bedriftene har lov til og gi mer i lønn, enn hva tariffen sier. Men det er det mest private bedrifter som gjør da det er litt vanskligt i offentlig sammenheng.

er mangen forskjellige lærlinglønner rundt om.

Har en kompis som er lærling i nordsjøen, han tjener rundt 8000kr mer enn meg i månen. Da vi begger ligger på 30% - Det som er surt er at lærlinger må betale skatt. Jeg stiger til 40% nå, tre kroner timen, men får 1000kr eksta skatt i månen, så hele vitsen med og stige er liten.

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar
er du ansatt offisielt godkjent lærebedrift har lærlingen noen rettigheter jo. Du har krav på minst 1årslønn, fordelt på 2år. Vist ikke han får under hva tariffen er, så blir neppe lærling kontrakten godkjent hos opplæringskontoret. Men bedriftene har lov til og gi mer i lønn, enn hva tariffen sier. Men det er det mest private bedrifter som gjør da det er litt vanskligt i offentlig sammenheng.

7787826[/snapback]

Er du lærling har du samme rettigheter som en vanlig ansatt, faktisk så har du noen ekstra. Ingen kontrakter blir godkjent hos opplæringskotoret, det er fylkene som godkjenner kontraktene.

Har en kompis som er lærling i nordsjøen, han tjener rundt 8000kr mer enn meg i månen. Da vi begger ligger på 30% - Det som er surt er at lærlinger må betale skatt. Jeg stiger til 40% nå, tre kroner timen, men får 1000kr eksta i stakk i månen, så hele vitsen med og stige er liten.

7787826[/snapback]

Er ikke noe hemmelighet at de som jobber på sjøen tjener godt :) Unner dem all den lønna de kan få.

Lenke til kommentar

heihei. jeg var litt uklar :!:

jeg har gått i læra i 2 år.

Har ett halvt år igjen.

i min lærekontrakt står det at jeg skal opp i lønn det siste halve året( altså til jul)

men søkte avkorting hos akershus fylkeskommune. og fikk det godkjent.

dvs da går jeg opp til sommeren i steden for til jul.

følger ikke lønnen med da?

eller kan jeg risikere og ha 50% lønn resten av læretiden?

Pia

Lenke til kommentar

ok... tusen takk for bra svar....

da stikker jeg rett opp på avdelingen jeg... hehe

og ser om de har "glemt" meg eller ikke :dribble:

men de kan ikke nekte meg det da?

de kommer ikke med masse begrunnelser på at jeg ikke skal opp??

hva skal jeg si?

at jeg har krav?

"de på forumet sier det er sånn"

det er bare sånn det er liksom??

Igjen: takk for svar

Lenke til kommentar

tu30r6. Du har så feil som man kan få.

7787775[/snapback]

hvorfor?

kan du forklare det nermere?

da jeg kjenner folk som er lærlinger som har full lønn, 50% lønn konstant gjennom begge årene.

eg en som går opp i lønn bare en gang...

timeslønna er også forkjellig fra bedrift til bedrift de jobber på...

Lenke til kommentar

Offentlig bestemmer selv satsene for hvordan de skal fordele lønne utover lærlingeløpet. Det er ikke fastsett noe som helst at sånn og sånn skal det være. Da tar du veldig feil.

De bestemmer selv på lik linje som de private bedriftene gjør.

Pia85: Du skal ikke gå å si at du bastant har krav. Du skal gå å spørre hvordan det faktisk er. De pleier ikke å lyve til deg.

Lenke til kommentar
merkelig at jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha den lønnsøkninga jeg har nå, fordi den var bestemt høyere opp, og den ikke kunne forandres på...

var det jeg fikk beskjed om da jeg spurte om det var mulig å få "flat" lønn

7787946[/snapback]

Høyere opp, som i internt i bedriften. Er ikke noe regjeringen har bestemt for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...