michaelg Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Har i det siste fundert over ett par ting. 1. Er det lov å kjøre forbi på høyresiden i et kollektivfelt med personbil? Når det er to felt. Ett til venstre for vanlige biler og ett til høyre forbeholdt taxi og buss. 2. Fartsgrensene, er fartsgrensene, la oss si skiltet opplyser om 80km/t. Er denne fartsgrensen anbefalt eller det som er forsvarlig å kjøre? 3. Kan du snu på forkjørsvei med sperrelinje? Om du ikke hindrer noen. 4. Om en person går over veien, uten at det er fotgjengerfelt. Og du har masse biler i høy hastighet bak deg. Skal du da stoppe eller kjøre videre? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 1: Nei. Kun hvis man oppfyller reglene for kollektivfeltet, eksempelvis taxi eller buss, men ikke med personbil altså. De som har lov til å kjøre i kollektivfeltet har også lov til å kjøre forbi de som ligger i venstre felt. 2: Det er den totalt maksimale farten man har lov til å holde. Man har noe som sier "tilpass farten etter forholdene". Dvs. at det er ikke nødvendigvis lov til å holde 80, dersom forholdene tilsier at det ikke er forsvarlig å kjøre i 80. Man har uansett ikke under noen omstendighet lov til å kjøre over 80 med mindre man er utrykningskjøretøy. 3: Nei. Du har ikke lov til å kjøre på eller over en sperrelinje. 4: Skulle du kjøre han ned? Selfølgelig skal du stoppe fremfor å kjøre ned en person. Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Har i det siste fundert over ett par ting. 1. Er det lov å kjøre forbi på høyresiden i et kollektivfelt med personbil? Når det er to felt. Ett til venstre for vanlige biler og ett til høyre forbeholdt taxi og buss. 2. Fartsgrensene, er fartsgrensene, la oss si skiltet opplyser om 80km/t. Er denne fartsgrensen anbefalt eller det som er forsvarlig å kjøre? 3. Kan du snu på forkjørsvei med sperrelinje? Om du ikke hindrer noen. 4. Om en person går over veien, uten at det er fotgjengerfelt. Og du har masse biler i høy hastighet bak deg. Skal du da stoppe eller kjøre videre? 7787619[/snapback] Jeg har ikke svarene fra regelverket, men etter 10 år med lappen er dette mine meninger: 1. En personbil har ingenting i et kollektivfelt å gjøre. 2. Er fartsgrensen 80, skal du kjøre i maks 80. Uansett. 3. Man skal ikke krysse en heltrukket linje. 4. Kjør videre. (Med mindre han allerede er i veibanen da, husk å tut) Endret 24. januar 2007 av tom watt Lenke til kommentar
agalate Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 1. Nei, med mindre du kjører buss eller taxi 2. 80km/t er den øvre fartsgrensen, kjører du over må du ta konsekvensene 3. Kan ikke passere sperrelinja 4. For guds skyld stopp - ser ingen grunn til å kjøre over en person som går over veien (selv om han ikke har lov) Lenke til kommentar
michaelg Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg ordla meg litt feil på nr.4 Det jeg ville fram til, var om jeg skulle stoppe helt, eller tute og kjøre videre. Men takker for gode svar! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 1. Som sagt, personbiler har ingenting å gjøre i kollektivfeltet 2. "Kjør etter forholdene", men maksimum 80km/h 3. Sperrelinje skal ikke kjøres over, uansett, er en grunn til at den er der. 4. "Forkjørsrett, ikke påkjørsrett" Lenke til kommentar
michaelg Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Tingen med nr.2 var at jeg tok teoriprøven på biltilsynet idag. Og da opererte de to mest logiske svaralternativene tii spørsmålet når det er ett slikt slutt på 50 sonen skilt: "Etter dette er den anbefalte fartsgrensen 80km/t" og det andre "Etter dette er den forsvarlige fartsgrensen 80km/t" Hvilket er isåfall riktig? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Da blir det: Forsvarlig fartsgrense på 80. Anbefallende fartsgrenser får man normalt bare ved veldig skapre svinger og etc. Da er fartanbefallingen merket på et hvit firkantet skilt nedenfor evt skarp sving skilt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Ingen av de to er korrekte i utgangspunktet. Om det er forsvarlig å kjøre i 80 kommer an på forholdene, men skiltene sier ingenting om hva som er forsvarlig. I utgangspunktet er fartsgrensene bare satt etter bestemte regler, men i noen tilfeller der folk ikke selv klarer å holde farten lav, eller det av annen grunn er nødvendig at folk holder lav hastighet kan denne bli satt ned. Et slutt-på-50 sier bare at det maksimalt kan kjøres i 80, men ingenting om det er anbefalt eller forsvarlig. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Slutt-på-50skilt betyr slutt på særskilt fartsgrense. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det jeg ville fram til, var om jeg skulle stoppe helt, eller tute og kjøre videre. Du skal tenke deg om et par ganger før du tuter etter fotgjengere. Du har ingen rett til å tvinge dem av veien uansett, siden de har like mye rett til å være på veien som du har, sånn pr. fornuft. Om noen står midt uti veien, så stopper man selfølgelig. Fotgjengere skal aldri forstyrres unødvendig. Står noen ved siden av veien og skal over, uten fotgjengerfelt, så kan man vurdere det ut ifra den enkelte situasjon. I noen tilfeller hvor det faktisk kan være farlig for vedkommende å stå på stedet, kan det være greit å slippe de over, men pr. trafikkflyt, annet enn i rushtiden når personen aldri ville kommet seg over veien, er det bedre å bare kjøre videre. Uansett, er det noen tvil om hva som skal skje, så bremser man ned til en fart hvor man har mulighet til å gjøre en handling, dvs. enten stoppe eller kjøre videre, på et senere tidspunkt når man vet mer om situasjonen. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Tingen med nr.2 var at jeg tok teoriprøven på biltilsynet idag. Og da opererte de to mest logiske svaralternativene tii spørsmålet når det er ett slikt slutt på 50 sonen skilt: "Etter dette er den anbefalte fartsgrensen 80km/t" og det andre "Etter dette er den forsvarlige fartsgrensen 80km/t" Jeg tror det må ha stått noe annet enn akkurat det, eller at det var et annet alternativ som var riktig. Ser ikke noen stor forskjell i betydningen på de to utsagnene, og jeg syntes spørsmålene jeg fikk på teoriprøven var lette å finne riktig svar på når man kunne det. Fartsgrensen på 80 er dessuten verken den anbefalte eller den forsvarlige, det er det absolutt forteste man har lov til å kjøre. På noen strekninger utenfor tettbygd strøk uten særskilt fartsgrense er det verken anbefalt eller forsvarlig å gjøre det. En annen sak er at det som BeFs skrev bare betyr slutt på særskilt fartsgrense. Det betyr at fartsgrensen i teorien fortsatt kan være 50, dersom det står i et tettbygd strøk. Man finner neppe noen eksempler på det i praksis, men det er viktig å være klar over, siden det er lettere å svare riktig på prøven om man har skjønt de underliggende reglene. Lenke til kommentar
michaelg Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Slutt-på-50skilt betyr slutt på særskilt fartsgrense. 7789773[/snapback] Ok, da har jeg tatt feil. For slutt på særskilt fartsgrense var ett alternativ også. Men hva gjør denne særskilt? 50 og 80 er jo de to hovedfartsgrensene vi har, jeg trodde alle de andre var de særskilte.. Lenke til kommentar
michaelg Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 En ting til, hva gjør bilen tyngst å svinge? Lavt eller høyt lufttrykk? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Tyngst med for lavt lufttrykk. Da blir det også slitasje på kantene og ikke i midten. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Ok, da har jeg tatt feil. For slutt på særskilt fartsgrense var ett alternativ også. Men hva gjør denne særskilt? 50 og 80 er jo de to hovedfartsgrensene vi har, jeg trodde alle de andre var de særskilte.. De som er skiltet er særskilte, men det er jo det du skriver at du trodde, så hva lurer du på? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 På spørsmål 4 trenger man vel ikke stoppe, men du skal redusere farten slik at du kan stoppe dersom fotgjengeren går ut i veien. Du vet aldri hva folk kan finne på. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) 4. Om en person går over veien, uten at det er fotgjengerfelt. Og du har masse biler i høy hastighet bak deg. Skal du da stoppe eller kjøre videre? 7787619[/snapback] Hvis han går over veien så må du stoppe/bremse ned. Du vil vel ikke kjøre på han?!?! Jeg pleier ikke bremse ned med 10-20 km/t for å bremse ned uten hensikt for å stoppe bare fordi det står en fyr på kanten av veien. Da kan personen ta det som et tegn at jeg lar han passere, hvis han går ut i veien blir det bråbrems. Endret 25. januar 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå