nomore Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Litt rart spørsmål, men eg lurer på hva som er normalt å ta i timebetaling når man leier seg ut til det gamle firmaet man jobbet i? Lang settning... Pr i dag når eg er i jobben får eg 153 kr pr time(før skatt). Dvs, eg slutter snart i nåværende jobb. Problemet ligger i at de er så og si avhengig av min kompetanse innimellom, og de har da uttrykt et ønske om å leie meg inn i etterkant for å sikre seg tilgang til kompetansen. Men så blir spørsmålet hva eg kan ta betalt? Og kan eg ta mer betalt pr time dersom eg har et eget firma som eg fakturerer igjennom? På den måten vil jo arbeidsgivere slippe kostnader ved utstyr, arbeidsgiveravgift og enkelte andre ting, og eg bør da kunne få mer betalt pr time? Arbeidet går i programmering og utvikling. Kompetansen går på at eg igjennom arbeidstiden har utviklet et større system for en kunde. Prosjektet er i en driftsfase, men kunden har gitt beskjed om at de ønsker flere tilpassinger og flere funksjoner etterhvert. Håper noen kan gi en pekepinn. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Du skal legge til arbg avgift, feriepenger, obligatorisk tjenestepensjon, og i tillegg et påslag. I tillegg regner man 8 timers dager når man leier ut personale istedenfor 7,5 som er vanlig ved normal ansettelse. Satsene kjenner jeg ikke til, men f.eks. en ingeniør som får 200 kr pr time, kan glatt leie seg ut for 600 kr pr time. Dette har også med tilbud og etterspørsel å gjøre. Husk at MVA kommer på toppen av det hele. Edit: Du skal også leie ut utstyret ditt når du bruker dette i forb med jobben. Endret 24. januar 2007 av spiffers Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Spiffers: Kan jeg spørre hvor du har det der fra? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Spiffers: Kan jeg spørre hvor du har det der fra? 7787628[/snapback] Hva er det du lurer på? Dette er grunnlaget vi bruker for utleie av personell. Tenk følgende: Den personen som leies ut skal fortsatt ha samme lønn som en ordinær ansatt. Firmaet som leier inn personen ville ha måtte betalt AGA, OTP, forsikringer, sosiale utgifter og feriepenger hvis personen var ansatt, derfor er ikke det noen som helst ekstrautgift for bedriften å betale dette til et eksternt selskap innbakt i en fast timespris. Påslaget er også normalt siden det er administrative utgifter med utleid personal (timehåndtering, fakturering, lønnskjøring). I tillegg skal det være lønnsomt for bedriften å leie ut personale, så da skal det også inn et overskudd pr time som skal gå til aksjonærer, investering av utstyr osv. Men dette er bedrifter som leier inn konsulenter meget klar over, så videre argumentasjon er unødvendig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Hvordan ville det vært kontra å være deltidsannsatt? Både for meg og dem? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Spiffers: Jeg har aldri hørt at man SKAL det og det, derfor lurte jeg på om du kunne henvise til et lovverk eller lignende, men det du skriver er altså noe man KAN. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Spiffers: Jeg har aldri hørt at man SKAL det og det, derfor lurte jeg på om du kunne henvise til et lovverk eller lignende, men det du skriver er altså noe man KAN. 7788375[/snapback] Flisespikkeri. Anyway, man MÅ betale inn aga uansett, OG sette av feriepenger, så hvis han fakturerer bedriften samme sum som han tidligere fikk som brutto timebetaling, vil han få en saftig lønnsreduksjon. Men ut fra tidligere innlegg du har skrevet så forstår jeg at du er temmelig erfaren når det gjelder regnskap og lønn, så kommentaren jeg siterte kom du vel bare med for å kverulere Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hvordan ville det vært kontra å være deltidsannsatt?Både for meg og dem? 7788108[/snapback] For deg som privatperson ville det kanskje lønne seg å være deltidsansatt hvis hovedarbeidsgiveren din synes det er greit med en biarbeidsgiver. Da slipper du regnskap, mer omfattende selvangivelse, mva osv. Siden du var tidligere ansatt, er det sikkert ikke veldig mye arbeid å beholde deg som deltidsansatt med tanke på administrasjon. Fordelen med å leie deg inn ville være at bedriften kun har en bestemt sats å forholde seg til, og slipper styret med lønn, feriepenger, skatt osv. Siden tjenestene dine mest sannsynlig er mva-pliktig, kan de da få momsen tilbake. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Vel, firmaet har eg uansett, og det er et NUF som da faller inn under aksjeselskap i Norge. Eg er eneste ansatt, og hovedaksjonær. Og eg henter ikke ut lønn. Så regnskap fører eg uansett, og over 50k i løpet av et kalenderår blir det også, så det blir mva-bokføring også. Men tanken er uansett hvorvidt eg kan/bør kreve mer betalt pr time ettersom arbeidsgiver slipper administrasjonen, utgiftene osv samt han kan få momsen tilbake. Og samtidig blir det mer effektiv arbeidsinnsats ettersom eg fakturerer pr arbeidstime eg faktisk jobber, i stede for å få fast lønn hvor det vil bli dødtid. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Ut fra et forretningsmessig standpunkt burde du gjort slik jeg nevnte. Kunden din sparer også tid, som igjen er penger. Er ikke nødvendig å dumpe timeprisen din, da å fakturere det samme som bruttolønn blir en reell prisreduksjon for kunden. I og med at du tilfører kunden flere fordeler som innleid, burde dette også gjenspeile seg i beløpet du fakturerer. Jeg ville aldri ha godtatt en utleiepris som lå følgende regnestykke: Brutto timelønn 154,00 Feriepenger 12% 18,48 AGA 14,1% 24,32 OTP 2% av brutto lønn 3,08 20% påslag (adm utg osv) 39,98 Timepris ex mva 239,86 Endret 24. januar 2007 av spiffers Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 jeg ville aldri godtatt under 500 kroner i timen. husk at hvis du blir syk så får du ikke noen penger med mindre du er forsikret, og det koster noen kroner det også! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 jeg ville aldri godtatt under 500 kroner i timen. husk at hvis du blir syk så får du ikke noen penger med mindre du er forsikret, og det koster noen kroner det også! 7792946[/snapback] Nok en fordel med firmaet. Eg er ansatt der, og får sykelønn og andre sosiale rettigheter som alle andre.. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) jeg ville aldri godtatt under 500 kroner i timen. husk at hvis du blir syk så får du ikke noen penger med mindre du er forsikret, og det koster noen kroner det også! 7792946[/snapback] Nok en fordel med firmaet. Eg er ansatt der, og får sykelønn og andre sosiale rettigheter som alle andre.. 7793399[/snapback] Men firmaet ditt må betale egenandelen. Tror det er de første 14 dagene av en sykemelding som arb giver må dekke selv før trygdeetaten spytter inn penger. Videre sier du i et annet innlegg at du ikke tar ut lønn. Siden trygdeetaten beregner sykelønn ut fra hva du får i lønn fra arb giver, vil du faktisk ikke ha rett på noen sykelønn. Endret 25. januar 2007 av spiffers Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Men firmaet ditt må betale egenandelen. Tror det er de første 14 dagene av en sykemelding som arb giver må dekke selv før trygdeetaten spytter inn penger. Videre sier du i et annet innlegg at du ikke tar ut lønn. Siden trygdeetaten beregner sykelønn ut fra hva du får i lønn fra arb giver, vil du faktisk ikke ha rett på noen sykelønn. 7794521[/snapback] Ja, det er eg med på. Beklager, eg ser at det blir litt usammenhengende angående forklaringen min i forhold til firmaet. Firmaet drives på hobbybasis i tillegg til fast jobb på dagtid. Blir eg syk da, vil hovedarbeidsgiver betale sykelønn som vanlig. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 hva er det du egentlig vil frem til? at du vil jobbe for så lite penger som mulig, og få aksept for det? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Lurer på det samme som veggiss... Hvis du ikke har lyst å tjene penger på det, hvorfor leier du deg ikke bare ut for en femmer da? Poenget med å drive en bedrift er å få mest mulig fortjeneste. Det får du hvis du passer på å ta betalt for tjenestene du leverer, men samtidig ikke ligger så høyt i pris at kunden ikke vil kjøpe fra deg. Med en slik timespris som jeg har antydet litt lenger oppe i denne tråden så vil du ikke koste noe mer for kunden din enn da du var ansatt. Men nå gidder jeg ikke følge med lenger, diskusjonen er over for min del... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Poenget med den løsningen eg ser for meg(med eget firma) er at inntekten som det blir fakturert for skal gå til interne investeringer i første omgang, og så kan eg heller hente ut lønn nå investeringene gir avkastning. Det er ikke totalt sett snakk om så mange timer, men investert så kan det jo bygges seg opp en del. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Desto viktigere å ta en så høy pris som mulig. Man tar den prisen man selv er fornøyd med, så vurderer man hva kunden faktisk er villig til å betale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå