Gå til innhold

Minolta Rokkor AF 50mm 1,7 til 750, godt kjøp?

Anbefalte innlegg

Har nå gjort mitt første "ordentlige" kjøp fra Ebay, og fikk ovennevnte objektiv til 750,- inkludert frakt. I følge selger er linsen helt ren og fri for fungus osv. og alt skal funke bra. Etter å ha betalt, må jeg bare ha noen til å forsikre meg om at jeg har gjort et godt kjøp :hmm: , at jeg ikke har betalt en for høy pris osv. :blush: Objektivet skal brukes til Dynax 5D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet at du vil trenge en MF/AF adapter for å få den til å fysisk passe kameraet, samt at du kun kan fokusere manuelt?

Edit: MF/AF, ikke MD/AF. MC og MD er betegnelser på Minolta gamle manuellfokusobjektiver, samlebetegnelsen for MC og MD er MF.

Endret av jokabele
Lenke til kommentar

Selger sa at den passet til Sony Alpha 100? Da skal den vel passe til KM også eller?

Uff, nå har jeg tydeligvis gjort årets tabbe. Trodde det var helt den samme linsen som Minolta AF 1,7. Hjelp, får bare håpe at selgeren har forståelse med meg.

Endret av Francesca_
Lenke til kommentar
Du vet at du vil trenge en MF/AF adapter for å få den til å fysisk passe kameraet, samt at du kun kan fokusere manuelt?

7787727[/snapback]

"Rokkor AF" er en selvmotsigelse. Forhåpentligvis er det et AF-objektiv som vil funke bra på Dynax 5D, men i så fall er det meg bekjent feil å kalle det en Rokkor. Hvis det er et AF-objektiv, har det kontakter på baksiden. Hvis det står "AF" i annonsen og selger sier at det passer til Sony Alpha 100, tror jeg det er OK, og at Rokkor-betegnelsen er feil.

Med mindre selgeren bor i Norge, må du regne med å betale moms på de kr. 750,-, og kanskje fortollingsgebyr hvis du ikke sørger for å fortolle selv via internett. I så fall tror jeg ikke du har gjort noe særlig godt kjøp, med tanke på hva tilsvarende objektiver fra Canon og Nikon (50mm f/1.8) koster. (Vet ikke av noen som fører Minolta/Sony 50mm f/1.7 i Norge, så jeg har ikke noen norsk pris å sammenligne med.)

Hvis det er et Rokkor-objektiv med manuell fokus, har du blitt rundlurt.

Moralen er: Sjekk hva du kjøper og hva det egentlig er verdt før du byr. Det er alt for mange som lar seg rive med på slike auksjoner, slik at gjenstander selges for mye mer enn de egentlig er verdt, av og til over ny pris.

Lenke til kommentar

Dette står det i annonsen:

Minolta Rokkor AF 50mm 1;1.7 / 75mm for Sony Alpha

Selger skulle merke pakken med "gift" så da slipper jeg momsen. Noen andre her på forumet har sagt at minolta af 50mm 1.7 er et godt kjøp til rett under 1000-lappen. Har forstått det slik at dette er et veldig bra objektiv, som er et must for alle KM og Sony eiere.

Her i Norge, les fotovideo, har jeg bare sett et Sony 50mm 1.4 til ca 3500,-, hvis jeg ikke husker feil.

Hjelp! Hvis det viser seg at det er riktig objektiv, har jeg uansett gjort et dårlig kjøp?

Lenke til kommentar

Er så nervøs nå, sitter og venter på svar fra selgeren. :blush: Tror bare jeg skal satse på å få kansellert kjøpet, stoler ikke helt på en selger som selger et objektiv under en betegnelse som ikke henger helt på grep. Er kjedelig å få det i posten og så er det et objektiv med manuell fokus som ikke passer. Håper bare han er litt medgjørlig, er tross alt han som har merket varen feil. :hmm: Eller så får jeg krangle litt med Ebay og Paypal om å få tilbake pengene.

Har forhåpentligvis en liten gladnyhet å komme med etterpå

Lenke til kommentar
[...] Tror bare jeg skal satse på å få kansellert kjøpet, stoler ikke helt på en selger som selger et objektiv under en betegnelse som ikke henger helt på grep.[...]

7788132[/snapback]

Det burde være relativt enkelt å sjekke om det var et bilde av objektivet på auksjonssiden. Har du en link til evt. bilder, eller til hele auksjonssiden?

Det enkleste er å se om objektivet har blenderring. Har den det, er det en MD/MC-Rokkor, og selgeren er en kjeltring. Har den ikke, er det et AF-objektiv, da Dynax-kameraer styrer blenderen fra kamerahuset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Her et bilde:

post-87059-1169650166_thumb.jpg

7789323[/snapback]

Objektivet som er avbildet ser helt likt ut som mitt Minolta 50/1,7. Og passer i så fall fint til kamerahuset ditt!

Lenke til kommentar

Som sagt ovenfor så er de der et 50mm AF objektiv.

Har kjøpt de samme Objektivet til mitt Minolta 5D kamera og det er et supert objektiv.

Har også kjøpt et 70-210 F4 på ebay som faktisk var i bedre stand enn kamera huset mitt så jeg hadde "flaks".

Kjøpte hos selgere som hadde 100% positive tilbakemeldinger men de var spennende å åpne pakken å se om objektivene var så bra som de ble sagt fra selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...