Simen1 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 First solid Barcelona numbers tip up Jeg regner med "solid" er brukt i betydningen "bra ytelse" og ikke i betydningen "til å stole på". Men det er uansett spennende en indikasjon på hvordan den kanskje kan yte. When looking at the stats (see link below) you'll find an interesting match at the first 2 places: 1 AMD Athlon/Opteron CPU-model unknown 2 1,428.95 2 Intel® Xeon® CPU X5350 @ 2.66GHz 2 1,128.46 (place, name, # of CPUs, avrg. credit per CPU) Kilde Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Slike "leaks" er interessant ja.. Kan se ut som om vi får ett prisfall på Core 2 Duo snart.. Det hadde vært kjekt. Og AMD kan ta seg betalt.. Også kjekt.. for konkurransen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Kilde øhh? Hva er egentlig 'Average Credit' her mon tro? Det kan ikke bare være ytelse siden dette stemmer veldig dårlig med andre ytelsestester (tenker da på de andre kjente cpu'ene opp mot hverandre). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Average credit er poeng for utførte regneanalyser på Seti@Home-data. Hovedsaklig er det snakk om FFT-algoritmer. FFT er noe K10 er ventet å bli svært sterk på, grunnet en dobling av FP-enheter. Det er riktignok en rekke usikkerhetsmomenter, som hva dette er slags CPUer, klokkehastighet, hvordan algoritmen skalerer med antall prosessorer, L2 cache osv, men hva mener du med at det stemmer dårlig med andre ytelsetester? Tenker du på andre FFT-tester da eller et andre typer laster? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Rykende fersk 10-siders gjennomgang av K10: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2939&p=1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Det er riktignok en rekke usikkerhetsmomenter, som hva dette er slags CPUer, klokkehastighet, hvordan algoritmen skalerer med antall prosessorer, L2 cache osv, men hva mener du med at det stemmer dårlig med andre ytelsetester? Tenker du på andre FFT-tester da eller et andre typer laster? Tenkte vel mer på de mer vanlige (som PCmark) etc. Nå tok jeg et mer detaljert sjekk av andre tester og fant at boincstats testen kanskje ikke er så ille. FX70 er rimelig heftig på alle aritmetiske tester i forhold til E6700. Ang. htz rate så er det vel ventet at K10 først kommer 2.0-2.4Ghtz så ville vel tippe at den ligger i dette området. Rykende fersk 10-siders gjennomgang av K10:http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2939&p=1 Artig lesing. Det virker som AMD lukker hullet til C2D på svært mange områder. Det er dog ikke så mange helt nye ting i forhold til hva som allerede finnes i C2D. Denne var imidlertid ny: Each Barcelona core gets its own set of data and instruction prefetchers, but the major improvement is that there's a new prefetcher in town - a DRAM prefetcher. Residing within the memory controller where AMD previously never had any such logic Her vil jeg tro det kan ligge et stort potensiale. Kjekt og få litt info om hva som kommer siste halvdel av året også; by the end of this year you can expect higher clock speeds. On the desktop, AMD's Agena core will be a Barcelona equivalent shipping at between 2.7 - 2.9GHz. Kuma will be a dual-core variant of Agena shipping in the 2.0 - 2.9GHz range Så gjenstår det bare og vente på tester, priser og håpe AMD blir leveringsdyktige. Ser absolutt for meg en 8 Core (Dual Barca el Agena) rig før jul, ... Endret 1. mars 2007 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Enkelte har også glemt at yttelsen er har flere faktor på lager.... Dvs. programmene spiller også et viktig faktor... F.eks at spill utviklere må til kurs for å optimisere spill for IBMs power prosessor... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Enkelte har også glemt at yttelsen er har flere faktor på lager....Dvs. programmene spiller også et viktig faktor... Dett er jo riktig nok, men dårlig programmering slår likt ut på alle prosessorer. Altså et tregt program vil være enda tregere på en treg prosessor... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Enkelte har også glemt at yttelsen er har flere faktor på lager....Dvs. programmene spiller også et viktig faktor... Dett er jo riktig nok, men dårlig programmering slår likt ut på alle prosessorer. Altså et tregt program vil være enda tregere på en treg prosessor... 8058175[/snapback] jaså? Prøv å spill "8bits arcade spill" med core 2 duo.. Uten emulator..vil alt går til helvete.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Prøv å spill "8bits arcade spill" med core 2 duo..Uten emulator..vil alt går til helvete.. ...og der datt jeg av lasset, har ingen anelse om hva poenget med dette innlegget var. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Prøv å spill "8bits arcade spill" med core 2 duo..Uten emulator..vil alt går til helvete.. ...og der datt jeg av lasset, har ingen anelse om hva poenget med dette innlegget var. 8058339[/snapback] Jeg mener at folk fokusere litt for mye på de tekniske fineese. jeg, personlig, synes at Intel og AMD "raskest konkuransen" avhengig av programmenes egenskap og... Derfor er det bare dumt å spekulere "en side" av alle faktorene.. Endret 2. mars 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Slike "leaks" er interessant ja.. Kan se ut som om vi får ett prisfall på Core 2 Duo snart.. Det hadde vært kjekt. Og AMD kan ta seg betalt.. Også kjekt.. for konkurransen. 8046011[/snapback] Om core 2 faller i pris så må vel amd også sette ned prisen for å kunne konkurere,ser ikke hvordan de kan ta seg betalt da Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Ja slik er det jo. Pris er avgjørende, men ytelse viktigst for meg. -men det er de færreste som holder på som oss da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Jeg mener at folk fokusere litt for mye på de tekniske fineese. jeg, personlig, synes at Intel og AMD "raskest konkuransen" avhengig av programmenes egenskap og... Derfor er det bare dumt å spekulere "en side" av alle faktorene.. 8058363[/snapback] Husk at mange av de nye egenskapene som raskere SSE, raskere minnebuss, raskere FP, raskere load/store, L3 cache, ny prefetch osv ikke trenger støtte i programmer eller OS for å øke ytelsen. Andre ting som flere kjerner og SSE4 trenger støtte i OS og programmer for å få bedre ytelse. Dvs. at mye av yteksehoppet kommer øyeblikkelig man innstallerer prossessoren, uten at programmerere må optimalisere spesielt for de nye egenskapene for at det skal ha noen effekt. Om core 2 faller i pris så må vel amd også sette ned prisen for å kunne konkurere,ser ikke hvordan de kan ta seg betalt da 8058419[/snapback] Han mener nok godt betalt per CPU. Betalt i det hele tatt må de jo uansett. Ulempen til AMD har de siste 8 månedene vært at Core 2 Duo er svært bra sånn at prisene har blitt presset kraftig over hele linja. Når K10 kommer så ser det ut til at tronen kan skifte eier og at AMD kan ta seg godt betalt for sin serie med CPUer. Pris og ytelse henger jo godt sammen så den produsenten som kan tilby det beste produktet får også best betalt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Pris og ytelse henger jo godt sammen så den produsenten som kan tilby det beste produktet får også best betalt. 8060127[/snapback] Det var det jeg siktet til ja.. Og blir AMD's nyhet(er) så bra som man kan håpe kan de ta seg godt (nok) betalt. De blir solgt... Og alle "troløse benchmarkhorer" vil konvertere like fort som de gjorde fra A64/X2 til Core 2 Duo ifjor. Det "eneste" Intel eventuelt kan gjøre er å dumpe prisene i ett forsøk på å knekke inntjeningen til AMD. *Såfremt* AMD kommer med noe som er ganske så mye bedre enn Core 2 Duo. Vi får se.. Endret 2. mars 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Pris og ytelse henger jo godt sammen så den produsenten som kan tilby det beste produktet får også best betalt. 8060127[/snapback] Det var det jeg siktet til ja.. Og blir AMD's nyhet(er) så bra som man kan håpe kan de ta seg godt (nok) betalt. De blir solgt... Og alle "troløse benchmarkhorer" vil konvertere like fort som de gjorde fra A64/X2 til Core 2 Duo ifjor. Det "eneste" Intel eventuelt kan gjøre er å dumpe prisene i ett forsøk på å knekke inntjeningen til AMD. *Såfremt* AMD kommer med noe som er ganske så mye bedre enn Core 2 Duo. Vi får se.. 8061024[/snapback] Joda om produktet er betydelig bedre så kan de selvsagt øke prisen, men nå var vel ikke prisen på core 2 så høy sett i forhold til amd til tross for at den var bedre, så det er jo en grense for hva de kan ta da, og om intels priser samtidig faller så begrenser jo også det hva amd kan prise sine produkter til. Men som du sier, vi får se Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 VAr det snakk om noen linker med K10 "prewievs" ute å gikk? Lenke til kommentar
RocketArena Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 VAr det snakk om noen linker med K10 "prewievs" ute å gikk? 8063176[/snapback] ja, og den finner du her: Barcelona Architecture: AMD on the Counterattack Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå