Gå til innhold

Lover høyere ytelse enn Intels firekjerne

Anbefalte innlegg

Rykter om 3.73GHz Penryn kjerner går. Vet ikke om de var i quad core config. Intel er ventet å få ganske mye ut av denne prosesskrympingen fordi de også i samme steget tar inn High-k gate dielectric og metal gate. Det blir litt som overgangen fra Al til Cu ledere i tillegg til node krympingen. AMD har utsatt dette til 32nm...

Det kommer også nye chipset som gir 25% høyere båndbredde og har cache snoop filter som støtter quad core og større cache. Dagens quad core fra Intel har ikke støtte av snoop filteret i chipsetet så der er det en del å hente over dagens løsning.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rykter om 3.73GHz Penryn kjerner går. Vet ikke om de var i quad core config. Intel er ventet å få ganske mye ut av denne prosesskrympingen fordi de også i samme steget tar inn High-k gate dielectric og metal gate. Det blir litt som overgangen fra Al til Cu ledere i tillegg til node krympingen. AMD har utsatt dette til 32nm...

7809341[/snapback]

Hvis man ser på andre aspekter ved produksjonen enn bare prosesskrympingen, så vil man se at AMD har andre fordeler som gjør at de er svært konkurransedyktige med Intel. Noen stikkord i denne sammenhengen: Intels Copy Exact vs. AMDs APM (Automated Precision Manufacturing).

Mer om dette i denne artikkelen for dem som er interessert:

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34781

Det kommer også nye chipset som gir 25% høyere båndbredde og har cache snoop filter som støtter quad core og større cache. Dagens quad core fra Intel har ikke støtte av snoop filteret i chipsetet så der er det en del å hente over dagens løsning.

7809341[/snapback]

"Barcelona" og dens derivater vil ha betydelige forbedringer også mhp. båndbredde, både for minne og I/O. Jeg vil også anta at brikkesettene for AMD-plattformen kommer til å bli bedre og fullt på høyde med det Intel skulle komme med, bl.a. forventer jeg mye spennende på den fronten som følge av oppkjøpet av ATi. Innen cache-design så har AMD fortsatt et stykke igjen før de tar igjen Intel, men jeg antar at de vil være på par med Intel innen de kommer med prosessorer med integrerte minnekontrollere (2008?). Det ryktes jo om at AMDs nye designsenter i Fort Collins jobber utelukkende med cache-design så jeg regner med at det kommer noe håndfast derfra om ikke altfor lenge.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

AJ og Snorreh:

Det er veldig interessant og følge diskusjonen (det man klarer å forstå) :)

Men, jeg må vel gjenta det:

Det som betyr noe (ref. ifjor).. er lekkede eksemplarer til "community" med tilhørende (dessverre vil nok dere samt Simen1 si) benchmark-records i SuperPi og 3DMarks..

Ihvertfall når vi snakker om desktop-entusiastene..

Servermarkedet/"critical business" er mer opptatt av gode avtaler..ikke nødvendigvis ytelse og der har jo også Intel hittil vært konge ("dirty tricks or not")..

(kommer selvsagt an på om hvem som har det siste ord.. økonomisjefen eller IT-sjefen i ett firma som bruker f.eks. flerkjerne-servere).

Lenke til kommentar
K8L sine glansdager spås å bli få:

http://www.tgdaily.com/2007/01/27/intel_45nm_penryn_details/

Hvis den i det heletatt får noen:

http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=7330...ime=0&endtime=0

7808162[/snapback]

Holly macaroni. WOW

Penryn ser ut til å være en utrolig vakker prossesor.

high-k godt over det vi har i dag

45nm

metal gates

SSE 4

høyere klokket (opp mot 4ghz sier gutta med den elektroniske kaffetrakteren)

Den eneste 2007 prossesoren som imponerer mer er Power 6. Håper at AMD kan lære noe av den siden de sammerbeider med IBM. Tror ikke det er så dumt om AMD venter med å kjøpe inn party hattene. K8L ser ut til å være litt for lite litt for seint på papiret, men virkeligheten er skjelden sånn som det er på papiret.

EDIT:

Skal ikke ta og undervurdere SOI med Z-RAM som har et betydelig høyere tetthet enn SRAM. Er jo mye plass som blir tatt opp av cache, så det er nok ikke dumt. Hvis dette går helt som det skal så vil det være et utolig bra fortrin for AMD.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Skal ikke ta og undervurdere SOI med Z-RAM som har et betydelig høyere tetthet enn SRAM. Er jo mye plass som blir tatt opp av cache, så det er nok ikke dumt. Hvis dette går helt som det skal så vil det være et utolig bra fortrin for AMD.

7814781[/snapback]

Hvis de lager et cache hierarki som kan ha en svært treg, men stor ZRAM basert L3 cache så kan det bli en killer på enkelte workloads. Ellers tror jeg det er ganske sannsynlig at K8L blir sterkere enn Penryn derivatene på HPC pga. høyere minne båndbredde. F.eks vil det vel komme en del forbedringer over den heller lusne DDR2 minnekontrolleren K8 har i dag. Den er ikke i stand til å utnytte mer enn en brøkdel av sin teoretiske båndbredde, noe som ironisk nok også er problemet til 5000 serien med chipset fra Intel. Kan se ut som om det har vært en båndbredde kappløp i det siste hvor store tall har vært litt viktigere enn faktisk throughput.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Is Barcelona Better? ...

Ed sin lille blog om Barcelona.

7827402[/snapback]

Ed Stroglio benytter omtrent hver eneste sjanse han får til å rakke ned på AMD. Denne gangen snur og vender han på uttalelsen til Randy Allen til å vri ut worst case scenario og konkluderer med "But beat them by 40% or more on average? No." Med andre ord konkluderer han med at AMDs Randy Allen lyver.

Jeg lurer på hvordan han kan dra en så bastant slutning uten å ha testet brikken selv eller vite noe om ytelseresultater i det hele tatt? Det eneste jeg tror han bygger konklusjonen sin på er tanken om at "Conroe er skuddsikker, ingenting kan slå den, pluss at AMD er et kjipt navn så de suger uansett". Det eneste jeg kan se han klarer å få frem av artikkelen er at han setter seg selv i bås som fanboy.

La oss nå heller vente å se hva som faktisk kommer før vi trekker noen raske konklusjoner ;)

Lenke til kommentar

Kult! 2,8GHz hele 5-8 måneder før lansering lover veldig bra for klokkefrekvensene ved lansering.

Ellers er det betryggende å se at Windows kjører på den også (ikke bare barcelona) og at ikonene til 3Dmark05, 3DMark?? og Aquamark3 ligger på skrivebordet. Det betyr at Windows kjører greit nok til å installere disse, og trolig at testprogrammene er kjørt også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg lurer på hvordan han kan dra en så bastant slutning uten å ha testet brikken selv eller vite noe om ytelseresultater i det hele tatt? Det eneste jeg tror han bygger konklusjonen sin på er tanken om at "Conroe er skuddsikker, ingenting kan slå den, pluss at AMD er et kjipt navn så de suger uansett". Det eneste jeg kan se han klarer å få frem av artikkelen er at han setter seg selv i bås som fanboy.

7828024[/snapback]

Nå har jeg lest den lille ingressen til "Ed".

Hvordan du kan dra slike konklusjoner og komme med slike "salver" som dette utifra det han skrev må jeg si er å overreagere.

Var vel ikke noe mer skepsis der å spore enn alle som tvilte på at "Conroe" ville yte noe særlig?

Kult! 2,8GHz hele 5-8 måneder før lansering lover veldig bra for klokkefrekvensene ved lansering.

Ellers er det betryggende å se at Windows kjører på den også (ikke bare barcelona) og at ikonene til 3Dmark05, 3DMark?? og Aquamark3 ligger på skrivebordet. Det betyr at Windows kjører greit nok til å installere disse, og trolig at testprogrammene er kjørt også.

Dersom resultatene fra bench'es var bra burde vi snart se det på xs.org eller tilsvarende sites.

Jeg venter fortsatt i spenning.

Screenshot av CPU-Z er ikke akkurat det jeg venter på nei.

:(

PS og edit:

Fra Frank.. koderen av CPU-Z

Hey guys,

cpuz does not even look for a L3 cache on K8, so, there are very very little chance it displays one, unless the prog is tweaked / debugged / photoshoped.

So, all are fakes.

Franck

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

ED har alltid vært skeptisk mot AMD-prosessorer og i den artikkelen synes jeg ikke det virker som sunn skepsis men som overdrevent kritisk. Han klarer ikke å vinkle noe positivt i artikkelen eller se noe håp om at K8L skal bedre konkurransen eller noe sånt. Jeg leser mellom linjene at han har skrevet det i harnisk over PRen fordi han er vantro over at AMD klarer å lage noe like bra som eller bedre enn Core.

Dersom resultatene fra bench'es var bra burde vi snart se det på xs.org eller tilsvarende sites.

7853053[/snapback]

Tja, jeg tror ikke det kommer så tidlig som nå. Jeg tror vi må vente til det er omtrent 3 måneder igjen til lansering før det glipper ut noen resultater. Akkurat som for Core.

Huffda, det hørtes ikke ut som det var særlig ekte det bildet. Når jeg ser på det ennå en gang så stusser jeg på modellnumeret. 1220 er det samme som Opteron K8 på 3,0GHz har. (Bare at K8-versjonen er kalt 1220 SE fordi den har høyere TDP enn resten av serien: 125W) Jeg synes det ville vært rart om de brukte samme nummerserie på K8L og ennå rarere om den ytelseøkningen som AMD har hintet om bare er verd 0,2 GHz sammenlignet med K8. Hadde det vært samme modellnummer som for Opteron på 2,8GHz så hadde jeg trodd at årsaken var at CPU-Z ikke var programmert til å se forskjell på K8 og K8L og dermed presenterte navnet som K8 2,8GHz skulle hatt.

Lenke til kommentar
ED har alltid vært skeptisk mot AMD-prosessorer og i den artikkelen synes jeg ikke det virker som sunn skepsis men som overdrevent kritisk. Han klarer ikke å vinkle noe positivt i artikkelen eller se noe håp om at K8L skal bedre konkurransen eller noe sånt. Jeg leser mellom linjene at han har skrevet det i harnisk over PRen fordi han er vantro over at AMD klarer å lage noe like bra som eller bedre enn Core.

7853053[/snapback]

Tja, jeg tror ikke det kommer så tidlig som nå. Jeg tror vi må vente til det er omtrent 3 måneder igjen til lansering før det glipper ut noen resultater. Akkurat som for Core.

Huffda, det hørtes ikke ut som det var særlig ekte det bildet. Når jeg ser på det ennå en gang så stusser jeg på modellnumeret. 1220 er det samme som Opteron K8 på 3,0GHz har. (Bare at K8-versjonen er kalt 1220 SE fordi den har høyere TDP enn resten av serien: 125W) Jeg synes det ville vært rart om de brukte samme nummerserie på K8L og ennå rarere om den ytelseøkningen som AMD har hintet om bare er verd 0,2 GHz sammenlignet med K8. Hadde det vært samme modellnummer som for Opteron på 2,8GHz så hadde jeg trodd at årsaken var at CPU-Z ikke var programmert til å se forskjell på K8 og K8L og dermed presenterte navnet som K8 2,8GHz skulle hatt.

7853793[/snapback]

Dagens Opteron 1220SE kjører på 2,8, ikke 3,0 GHz. Jeg vet det fordi min 1218 kjører på 2,6. Så jeg vil tro at det står Opteron 1220 der fordi det er samme frekvens som på dagens 1220SE?

Lenke til kommentar
Nyheter: AMD to intro four Barcelona parts in second quarter

K8L er altså fremskyndet fra 3. kvartal til 2. kvartal. :)

Sjekk også lenkene i artikkelen. Blant annet den som fører til tabellen over ulike modeller på denne siden.

7855775[/snapback]

Sannelig, det er nyheter jeg liker å høre. Ikke fordi jeg er mer AMD tilhenger enn Intel, men da blir det skjerping i markedet mellom AMD og Intel. Power to the people.

Lenke til kommentar
Jo det stemmer det. Men jeg er mest spent på IRL performance, når tesyene til Anantech m.fl. begynner å hagle inn.

7899459[/snapback]

Jepp, men det kommer nok ikke før lanseringa pga NDA. Men litt mer lugubre tester på diverse kinesiske nettsteder kan vi derimot forvente snart på grunn av fremskyndinga til 2. kvartal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...