Gå til innhold

filosofi på skolen nå!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er filosofi, KRL på grunnskolen

På vgs blir det undervist i historiefaget og religionsfaget.

Det finnes itillegg 2 godkjente filosofikurs som undervises på vgs, om skolen skolen din ikke tilbyr det kan du lese selv og ta muntlig eksamen.

7795931[/snapback]

det som undervises i krl er filosofihistorie.. poenget med filosofi er å ha filosofiske samtaler, å lære dem å finne ett eget svar, ikke å lære dem å svare etter en fasit...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant tanke. Jeg mener alt slikt burde vært valgfag. De som interesserer seg for filosofi, slutter seg nok til det uansett før eller senere. Ingen grunn til å tvinge det på folk. Det samme burde vært sagt om religion. Det er et altfor spesifikt fagområde i mine øyne for å kunne forsvare en plass på læreplanen ifra barneskolen og oppover. Man burde holde seg til de mest brukbare fagene som matematikk og språk. Språk fordi man bruker det hele tiden; matematikk fordi man bruker det i de aller fleste yrker og fordi det krever en del trening; kroppsøving fordi man har godt av det. Resten, som natur og miljø (o-fag :D) og alt det andre vaset, som uansett er mest lek, som avveksling.

Hadde vært utrolig greit hvis alle visste hvilket yrke de ville jobbe med allerede i seksårsalderen, så hadde man kunnet velge bare de fagene man syntes var mest interessante fra starten. :)

Religionsviten, nyttig? Altfor spesifikk som sagt, og man burde heller starte med veldig generell historie i sin helhet. Noe man forsåvidt gjør, men man burde holde seg til det.

Lenke til kommentar
Det er filosofi, KRL på grunnskolen

7795931[/snapback]

KRL er for det meste relgion, ikke folosofi. Filosofi er, som det står på wikipedia, å gjøre uforståelige ting forståelig og omvent.

Filosofi blir på en måte det viktigste faget vi har, så har vi ingenting om det, :p. Morsomt... det er fordi vi ikke har bruk for det i arbeidslivet, :hrm:.

Lenke til kommentar

Jeg greier meg fint uten filosofi på skolen. Liker ikke spørsmål som hvorfor ble akkurat jeg født? Er det noen gunn til det? Når jeg får et slikt spørsmål så gidder jeg ikke svare ordentlig på det uansett, når jeg begynner å tenke på svar så blir jeg bare mer forvirret :hrm: Det irriterer meg og gjør at jeg legger fra meg boka og drømmer om friminutt! La oss heller lære noe vi får bruk for!! :)

Endret av moone
Lenke til kommentar
Jeg greier meg fint uten filosofi på skolen. Liker ikke spørsmål som hvorfor ble akkurat jeg født? Er det noen gunn til det? Når jeg får et slikt spørsmål så gidder jeg ikke svare ordentlig på det uansett, når jeg begynner å tenke på svar så blir jeg bare mer forvirret :hrm: Det irriterer meg og gjør at jeg legger fra meg boka og drømmer om friminutt! La oss heller lære noe vi får bruk for!! :)

7901186[/snapback]

Filosofi er heldigvis stort sett mer enn akkurat det spørsmålet.

Lenke til kommentar

filos (gresk), kjærlighet/venn + sofia, visdom

filosofi = kjærlighet til visdom

en filosof = venn av visdom

visdommens venner, som har kjærlighet til visdom!

hva er egentlig visdom?

hvordan har man kjærlighet til visdom, og hvordan er man en venn av visdom?

Endret av person
Lenke til kommentar

Visdom er vel klokskap. Tror du er en venn av visdom hvis du er veldig klok. Hvis du er meget glad i visdom og visdoms-ord og slikt tror jeg de sier det er en kjærlighet til visdom.

Ble litt rart dette, men jeg håper du forsto hva jeg mente..

Lenke til kommentar
Visdom er vel klokskap.

jeg tror du du har mye rett i det du sier.

Tror du er en venn av visdom hvis du er veldig klok.

men kan man da være en venn av visdom, selv om man ikke er så klok?

Hvis du er meget glad i visdom og visdoms-ord og slikt tror jeg de sier det er en kjærlighet til visdom.

7926385[/snapback]

igjen har du veldig veldig rett...

men kjærlighet er også en gjensidig ting...

hvis du var visdom, ville du gitt kjærlighet til noen som ikke ga det tilbake?

Endret av person
Lenke til kommentar

Jeg går på ungdomsskolen.(10. klasse)

Forrige halvår hadde min klasse og en annen på skolen filosofi, som en slags test på om dette er aktuelt for andre også.

Det skal nevnes at det var helt for j**lig i begynnelsen, men mot slutten var det ganske så underholdende. Synd at vi bare hadde det for et halvår og ikke ut 10.

PS: Vi hadde filosofi istedenfor KRL.

EDIT: Drepte leif for han var så innpåsliten

Endret av Comprade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...