person Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) hvorfor har vi ikke filosofi på barneskolen/grunnskolen? hvorfor ikke bare lære barna å tenke, før vi kaster dem ut i algebra og periodesystem? linker: http://no.wikipedia.org/wiki/Filosofi http://www.iidb.org/vbb/index.php bruk av sokratisk metode i skolen: http://www.garlikov.com/Soc_Meth.html http://en.wikipedia.org/wiki/Socratic_method http://en.wikipedia.org/wiki/Socratic_dialogue http://www.sfcp.org.uk/socratic_dialogue.htm man trenger ikke gå rett på metafysikk, eksistens av guder, og paralelle universer.. man kan faktisk begynne i det små, slik som med matematikk... matematikk er også ganske avansert.. skal vi slutte å ha det på barneskolen? Den teoretiske filosofi deles ofte opp i: erkjennelsesteori epistemologi metafysikk ontologi vitenskapsteori vitenskapsfilosofi språkfilosofi semantikk logikk Den praktiske filosofi deles ofte opp i: verditeori etikk estetikk politisk filosofi rettsfilosofi religionsfilosofi Men også f eks kulturfilosofi, historiefilosofi, pedagogisk filosofi kan regnes hertil. Filosofi grenser mot andre fagområder som f.eks. lingvistikk, sosiologi, psykologi og pedagogikk. (merk: pedagogikk) Endret 24. januar 2007 av person Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det kan være et for dyptgående tema til at de kan forstå det på barneskolenivå? På ungdomsskolenivå derimot, kunne jeg likt å se mer filosofi, etikk og moral. Gjerne en del ansvarslære og. Lenke til kommentar
person Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Det kan være et for dyptgående tema til at de kan forstå det på barneskolenivå? På ungdomsskolenivå derimot, kunne jeg likt å se mer filosofi, etikk og moral. Gjerne en del ansvarslære og. 7786898[/snapback] man trenger ikke gå rett på metafysikk, eksistens av guder, og paralelle universer.. man kan faktisk begynne i det små, slik som med matematikk... matematikk er også ganske avansert.. skal vi slutte å ha det på barneskolen? Den teoretiske filosofi deles ofte opp i: erkjennelsesteori epistemologi metafysikk ontologi vitenskapsteori vitenskapsfilosofi språkfilosofi semantikk logikk Den praktiske filosofi deles ofte opp i: verditeori etikk estetikk politisk filosofi rettsfilosofi religionsfilosofi Men også f eks kulturfilosofi, historiefilosofi, pedagogisk filosofi kan regnes hertil. Filosofi grenser mot andre fagområder som f.eks. lingvistikk, sosiologi, psykologi og pedagogikk. fra wikipedia... filosofi kan være så mangt... Endret 24. januar 2007 av person Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Ingen dum tanke, men på det nivået der er graden av modenhet blant barna så forskjellig at det knapt ville latt seg gjøre å lage en brukbar læreplan for et så komplisert fag. Uansett hvilket nivå man la seg på ville man nok bare rukket frem til en liten del av klassen. Dessuten skjønner nok de færreste vitsen med filosofi når de er på den alderen. Lenke til kommentar
person Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Ingen dum tanke, men på det nivået der er graden av modenhet blant barna så forskjellig at det knapt ville latt seg gjøre å lage en brukbar læreplan for et så komplisert fag. Uansett hvilket nivå man la seg på ville man nok bare rukket frem til en liten del av klassen. Dessuten skjønner nok de færreste vitsen med filosofi når de er på den alderen. 7786912[/snapback] filosofi er en fin måte å modne på... men jeg tror ikke det er så mange tredjeklassinger som skjønner vitsen med matematikk eller "do-fag" (natur og miljø het i gamledager o-fag" heller, så jeg skjønte ikke helt den sammenligningen... jeg tror de fleste barneskoleelever hadde syntes filosofi er mye morsommere enn f.eks matte, da man slipper å sitte så mye stille og tenke, og heller prate mye og diskutere med hverandre... uansett så er det ikke snakk om hva ungene hadde syhntes var kjempegøy, det er snak om hva de faktisk har bruk for... om andreklassingene hadde fått det slik de "ville" hadde de bodd i en tønne utenfor rema, og sippa på en rødspritflaske... bruk av sokratisk metode i skolen: http://www.garlikov.com/Soc_Meth.html http://en.wikipedia.org/wiki/Socratic_method http://en.wikipedia.org/wiki/Socratic_dialogue http://www.sfcp.org.uk/socratic_dialogue.htm Endret 24. januar 2007 av person Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Muligens ikke alle ser behovet for filosofi. Har hatt ex.phil, kan ikke se at jeg har hatt no særlig bruk fordet. Kanskje det var litt interresant da jeg leste på det, men det kun skippertakslesning til eksamen. Forøvrig undervises det i filosofi på videregående som valgfag, og av de som går på IB linje på videregående er filosofi obligatorisk. Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Filosofi på barneskolen blir kanskje litt tungt, men filosofi på videregående er en glimrende idé! Hadde vært jævlig interessant. Evt hatt som valgfag. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Filosofi på VGS hadde vært et veldig godt tiltak. Veeeldig få er interesseri i filosofi på barneskolen eller til og med ungdomsskolen tror jeg. (snakker fra egen erfaring) Endret 24. januar 2007 av Belarnion Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 For de som ikke vet det så finnes det allerede 2 forskjellige filosofikurs som er godkjent for videregående. Problemet er at kun de færreste skoler tilbyr det. Elevrådet burde heller gå til sine respektive skoler og be om at skolen burde begynne å tilby det. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Veldig få er interessert i matematikk også... Det finnes prøveprosjekter for filosofi på barneskolenivået, disse har funket veldig bra. Man må ikke lære om Descartes sikre viten og Platons det godes idé i 1. klasse selv om man har et fag som heter filosofi. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) De fleste barn innehar ikke de kognitive ferdighetene som kreves (evnen til å tenke abstrakt f.eks) før de er i 12-års-alderen - så tror det kan bli uforståelig for barn på barneskole-nivå. Endret 24. januar 2007 av DuTTZi Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 En annen ting som burde inn i grunnskolen NÅ er kildekritikk. Man lærer jo ingen ting om dette på skolen... På den andre siden så kan det jo få elevene til å stille spørsmål om hvor riktig undervisningen egentlig er. Lenke til kommentar
Royo Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det kan ihvertfall være nyttig å lære barna om hvordan den vitenskapelige metode fungerer. Vet man hvordan kunnskap blir tilegnet, er det nok mye lettere å forstå seg på den senere. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Ingen dum tanke, men på det nivået der er graden av modenhet blant barna så forskjellig at det knapt ville latt seg gjøre å lage en brukbar læreplan for et så komplisert fag. Uansett hvilket nivå man la seg på ville man nok bare rukket frem til en liten del av klassen. Dessuten skjønner nok de færreste vitsen med filosofi når de er på den alderen. 7786912[/snapback] filosofi er en fin måte å modne på... men jeg tror ikke det er så mange tredjeklassinger som skjønner vitsen med matematikk eller "do-fag" (natur og miljø het i gamledager o-fag" heller, så jeg skjønte ikke helt den sammenligningen... jeg tror de fleste barneskoleelever hadde syntes filosofi er mye morsommere enn f.eks matte, da man slipper å sitte så mye stille og tenke, og heller prate mye og diskutere med hverandre... 7786941[/snapback] Det synes de nok, men poenget er at på det nivået er som regel forskjellene i modningsnivå enorme. I en gjeng på 4 tolvåringer kan en være sent utviklet, egentlig på nivå med en normal 10-åring. To av dem kan være normalt utrustet, mens den siste er ekstremt moden for sin alder og er mentalt på nivå med 15-åringer. Å få en konstruktiv filosofisk diskusjon mellom denne gjengen her kan bli vanskelig, om ikke umulig og meningsløst. Filosofi har noe for seg som valgfag, eller i et skolesystem som ga mer rom for å dele klassene inn etter ferdighet og ikke etter alder. Lenke til kommentar
eflas Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 En annen ting som burde inn i grunnskolen NÅ er kildekritikk. Man lærer jo ingen ting om dette på skolen... På den andre siden så kan det jo få elevene til å stille spørsmål om hvor riktig undervisningen egentlig er. 7788695[/snapback] Går i 10. klasse, vi har akkurat hatt et par timer hvor vi hadde om kilder og kritisk syn på alle kilder. Må se de var ignorante, utelukket Internett som en pålitelig kilde, det sier jo hvor mye de vet. Lenke til kommentar
duottar Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hva med å lære barna grunnelementene i filosofi. Det må da være en god lærdom for barn. Spesiellt med det å tenke hvem du er, hvor du kommer fra og hva du vil gjøre med livet. Lær barna å stille spørsmål ved ting. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Ingen dum tanke, men på det nivået der er graden av modenhet blant barna så forskjellig at det knapt ville latt seg gjøre å lage en brukbar læreplan for et så komplisert fag. Uansett hvilket nivå man la seg på ville man nok bare rukket frem til en liten del av klassen. Dessuten skjønner nok de færreste vitsen med filosofi når de er på den alderen. 7786912[/snapback] Filosofi er en del av skolen i dag, i flere fag, blant annet i KRL. Hensikta med et filosofifag i grunnskolen er ikke å undervise i filosofihistorie men å ha filosofiske samtaler. Barn i 1. klasse klarer å skille mellom rett og galt, viktig og uviktig. Barn stille spørsmål som "hvem er jeg?" og "hvorfor er jeg her?" Filosofi er mye mer enn filosofihistorie og abstrakt logikk. Man må selvsagt begynne lett og øke abstraksjonsnivået etter hvert. Forsåvidt så kan et filosofifag gjerne være en del av KRL eller et lignende fremtidig fag. Lenke til kommentar
Onarki Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Må si at jeg er litt skeptisk til en generell filosofisk innføring på skolen. Derimot tror jeg at logikk som fag kan ha noe for seg, og da ikke primært formell logikk men en gjennomgang av argumentasjonsteknikk, især tankefeil, logiske brister og argumentasjonsfeil. Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Filisofien jeg hadde var riktignok før kunnskapsløftet, men langt i fra det som er nevnt i første post. Det var fremstilt kronglete med Kant og Mill. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 En annen ting som burde inn i grunnskolen NÅ er kildekritikk. Man lærer jo ingen ting om dette på skolen... På den andre siden så kan det jo få elevene til å stille spørsmål om hvor riktig undervisningen egentlig er. 7788695[/snapback] Vi hadde masse om kildekritikk i historie på VGS. Ganske kjekt i grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå