Gå til innhold

Lang ventetid på service! Rettigheter?


Anbefalte innlegg

Serviceverkstedet har 20 virkedager på seg til å utbedre feilen med maskinen. Klarer de ikke det, uansett grunn, har du krav på å få kjøpet hevet. Samme gjelder hvis verkstedet har forsøkt 3 ganger å reparere maskinen uten å klare det. Angående kreditering hendvenner du deg til butikken der du kjøpte maskinen.

Marius

7877218[/snapback]

Vås fra ende til annen. Dersom du skal komme med så bastante påstander bør du kunne dokumentere det. Noe du ikke vil kunne da det ikke medører riktighet. Verken dette med 20 virkedager eller 3 reparasjonsforsøk før heving. To reparasjonsførsøk for så kun en undersøkelse den siste gangen, men dette betinger den samme mangelen. Det er ikke uansett mangel.

 

Du kan henvende deg direkte til butikken for kreditering, men mange verksteder godtar at de kontaktes for en kreditering.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og angående dette tidliger med at man ikke kan regne fra dato levertil speditør/butikk så jo man kan det er det som stå i forbrukerkjøpsloven.

7877057[/snapback]

OK, kan du vennligst vise oss hvor i Forbrukerkjøpsloven dette står? Jeg tror du vil slite litt med det.

 

Speditør, nei. Butikk, ja.

7878353[/snapback]

 

tar forbehold nå, men loven nevner jo at forbruker holdes adskilt fra produktet. så da må jo reisen inkluderes. Men ser dog urimeligheten om posten roter det til.

Lenke til kommentar
tar forbehold nå, men loven nevner jo at forbruker holdes adskilt fra produktet. så da må jo reisen inkluderes. Men ser dog urimeligheten om posten roter det til.

7878422[/snapback]

Det er sant at kunden er atskilt fra sitt produkt, men det må finnes noen grenser for hvor mye man skal innskrenke en selgers rettigheter. Selger har ingen kontroll over fraktør, og når kundene handler på nettet for å få rimeligst mulig vare så burde man også ta med i betraktningen at varen er handlet på nett. At man da må beregne noe lengre atskillelse fra produktet bør da være rimelig. Nå tror jeg dessuten at de fleste har forståelse for dette.

Lenke til kommentar
tar forbehold nå, men loven nevner jo at forbruker holdes adskilt fra produktet. så da må jo reisen inkluderes. Men ser dog urimeligheten om posten roter det til.

7878422[/snapback]

Det er sant at kunden er atskilt fra sitt produkt, men det må finnes noen grenser for hvor mye man skal innskrenke en selgers rettigheter. Selger har ingen kontroll over fraktør, og når kundene handler på nettet for å få rimeligst mulig vare så burde man også ta med i betraktningen at varen er handlet på nett. At man da må beregne noe lengre atskillelse fra produktet bør da være rimelig. Nå tror jeg dessuten at de fleste har forståelse for dette.

7878477[/snapback]

 

som jeg sa så ser jeg urimeligheten i det, men på en annen side kan vi kanskje være enig om at dersom selger ber kunde sende med feks posten, så får Komplett også bære ansvaret for den anbefalingen, eller? (eksempel)

Lenke til kommentar
som jeg sa så ser jeg urimeligheten i det, men på en annen side kan vi kanskje være enig om at dersom selger ber kunde sende med feks posten, så får Komplett også bære ansvaret for den anbefalingen, eller? (eksempel)

7878481[/snapback]

Med mindre kunden selv er villig til å dra til Komplet i Sandefjord eller InfoCare på Alnabru i Oslo, så bør ikke selger holdes ansvarlig for transporttiden. At det tar tid å transportere et produkt er utenfor selgers myndighet og ansvar. Det som selger derimot kan gjøre noe med er selve reparasjonstiden (les tiden mellom mottatt og utlevert vare). Det er noe han både bør og er ansvarlig for.

 

Noe annet ville ha vært å rettet smeden for bakeren.

Lenke til kommentar
og angående dette tidliger med at man ikke kan regne fra dato levertil speditør/butikk så jo man kan det er det som stå i forbrukerkjøpsloven.

7877057[/snapback]

OK, kan du vennligst vise oss hvor i Forbrukerkjøpsloven dette står? Jeg tror du vil slite litt med det.

 

Speditør, nei. Butikk, ja.

7878353[/snapback]

[/quotevet ikke om det står noen plass men det var det jeg ble fortalt når jeg var hos forbrukerrådet i kristiansand der jeg bor i forbindelse med en insending til verksted da jeg hadde kjøpt noe via en nett levrandør.

 

og av tidligere erfaring fra tredjepart har jeg sett at kunden har brukt innsendingsdatoen og fått hevet kjøpet etter dette. og det går på at kunden leverer fra seg varen. skal selvfølgelig ikke si at dette ikke er grunnet butikkens ønske om å få kunden fornøyd fortest mulig.

 

og på generelt grunnlagg så må jeg si det er endel utsagn som ikke stemmer her i denne tråden. så vidt jeg vet så er det jeg sier riktig meste parten av informasjonen har jeg fra en flyer jeg fikk fra forbrukerrådet, lesing på lovdata og samtaler med forbrukerrådet i kristiansand i fjor sommer. vis jeg tar feil så bøyer jeg meg i støvet for det, men vil veldig gjerne ha noe som beviser at jeg tar feil ikke bare uttalelser som:" nehei du tar feil for jeg syntes det er feil"

 

her, les dette og så kom med kommentarer:

forbrukerkjøpsloven

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Det er ikke posten jeg er interesert i! Det er at det er mulig av Infocare at de kan bruke så JÆVLA lang tid på laptopen min, også er den ikke fika! Dette er for å si det rett ut DRIT dårlig!! Får vel bare sende den inn! Men den burde ikke bli der lenge før jeg kontakter dem! Skal holde folk oppdatert og se når det er fikset ordentlig :)

Lenke til kommentar

Stich_it, jeg var kanskje noe vel krass i mitt tidligere innlegg til deg. Det du må huske på er at Forbrukerrådet i de aller fleste tilfeller kun forteller deg deres mening, og ikke hva som er loven. Dette fordi Forbrukerkjøpsloven, som mange andre lover, har en stor grad av tolkningsmonn.

 

Et eksemple på dette er det vi nå snakker om. Når tiden skal løpe fra? Om det er fra kunden sender varen fra seg, eller fra tidspunktet når selger/verksted mottar varen. Dette står det ingenting om i Forburkerkjøpsloven, ei heller andre steder som gir presidens.

 

Forbrukerrådet vil i 95% av tilfellene holde med kjøper, og argumentere for kjøpers rett. Det betyr derimot ikke at det verken er rettferdig for begge parter, eller at det er loven.

 

Peronlig ville jeg ha sett på det fra tilfelle til tilfelle. Dersom det ikke har gått forholdsvis lang tid burde man ikke kunne heve kjøpet ved å slå sammen transporttid og reparasjonstid. I andre saker der det produktet har vært inne i vesentlig tid, så burde man kunne regne med transporttiden. Dette er vel å merke kun min egen mening. På lik linje med hva Forbrukerrådet måtte finne på å mene.

 

Videre vil jeg påpeke at de fleste seriøse aktører vil gjøre sitt beste for å gjøre kunden fornøyd. De må få en viss tid på å forsøke å rette mangelen, men ser de at det har gått for lenge så vil de ikke trekke ut saken enda lenger.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

hei,

syntes det er litt merkelig at du lar dette gå ut over infocare.. det er lc som du skal skylde på. nå kjenner jeg ikke spesifikt til lg, men det er ikke vanlig at serviceverksteder har delelager på deler til maskinen, de fleste produsenter tillater det rett og slett ikke. Dersom ikke LG har delen på lager i norge, europa eller i verden så kan da ikke infocare noe for det?

forøverig så har du rett på lånemaskin dersom servicen tar over en uke. Nå har jeg ikke lest veldig nøye gjennom her, men hva var galt med maskinen i utgangspunktet?

 

Musa

Lenke til kommentar

Det jeg ville ha gjort nå etter at maskinen har vært så lenge borte, samtidig som at den måtte inn igjen er å vente en uke eller to. Ringer så InfoCare, og dersom det er enda en uke eller to før du får den tilbake så ville jeg ha krevet kreditering. Det samme hvis de har ukjent ferdigstillelsesdato. Det er slik det pleier å fungere, og du kan dessuten ringe Komplett. Ville ikke ha sendt mail, men ringt.

Lenke til kommentar
Det med heving etter tredje forsøk gjelder kun dersom det ikke fører til ekstra utgifter for butikken.

7878226[/snapback]

 

kan ikke dy meg. kan du forklare bakgrunnen for den påstanden?

7878288[/snapback]

 

Hmm..

 

Fikk beskjed om dette fra spaceworld sist jeg holdt på med no telefongreier... Men når jeg tenker meg om så var vel useriøs kundebehandlig en av grunnene til at jeg slutta kjøpe dyre ting på spaceworld :)

 

Så da retter jeg meg selv og innrømmer at jeg klarer ikke finne igjen dette i loven.

 

Det jeg derimot vet er at den regelen gjelder kun for nøyaktig samme feil. Så hvis du sender inn telefonen din for at "5" tasten ikke fungerer, så regnes det som en annen feil hvis høyttaleren slutter å fungere.

 

Sakset fra jusstorget.no:

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

 

-C-

Lenke til kommentar
hei,

syntes det er litt merkelig at du lar dette gå ut over infocare.. det er lc som du skal skylde på. nå kjenner jeg ikke spesifikt til lg, men det er ikke vanlig at serviceverksteder har delelager på deler til maskinen, de fleste produsenter tillater det rett og slett ikke. Dersom ikke LG har delen på lager i norge, europa eller i verden så kan da ikke infocare noe for det?

forøverig så har du rett på lånemaskin dersom servicen tar over en uke. Nå har jeg ikke lest veldig nøye gjennom her, men hva var galt med maskinen i utgangspunktet?

 

Musa

7881112[/snapback]

Jo! Jeg henger ut Infocare her! De har gjort en drit dårlig jobb! Greit nok når de ikke har dellager her i norge. Men det burde gått litt kjappere, men dette kan jeg legge på LG. Men når den delen kommer begynte de med å reparere laptopen min med en gang! MEN jeg skjønner ikke hvordan de greier å teste den OK når den ikke er OK hjemme hos meg, har akkurat samme feil! Dette betyr da at de har gjort en JÆVLA dårlig jobb!! :mad:

De hadde heller ingen låneprodukter jeg kunne få låne!!

Endret av Magnusha
Lenke til kommentar
hei,

syntes det er litt merkelig at du lar dette gå ut over infocare.. det er lc som du skal skylde på. nå kjenner jeg ikke spesifikt til lg, men det er ikke vanlig at serviceverksteder har delelager på deler til maskinen, de fleste produsenter tillater det rett og slett ikke. Dersom ikke LG har delen på lager i norge, europa eller i verden så kan da ikke infocare noe for det?

forøverig så har du rett på lånemaskin dersom servicen tar over en uke. Nå har jeg ikke lest veldig nøye gjennom her, men hva var galt med maskinen i utgangspunktet?

 

Musa

7881112[/snapback]

Jo! Jeg henger ut Infocare her! De har gjort en drit dårlig jobb! Greit nok når de ikke har dellager her i norge. Men det burde gått litt kjappere, men dette kan jeg legge på LG. Men når den delen kommer begynte de med å reparere laptopen min med en gang! MEN jeg skjønner ikke hvordan de greier å teste den OK når den ikke er OK hjemme hos meg, har akkurat samme feil! Dette betyr da at de har gjort en JÆVLA dårlig jobb!! :mad:

De hadde heller ingen låneprodukter jeg kunne få låne!!

7882016[/snapback]

 

så vidt jeg har hørt har Infocare Oslo(som er den delen av Infocare som er sertifisert for garnti reparasjoner av LG så vidt jeg vet) ekstreemt mye å gjøre og derfor blir det vente dti også etter deler er ankommet. dette er ikke en unnskyldning men en forklaring på dette. I slike tilfeller så blir du her skadelidende og det er noe som du må ta med salgsted og da informere/true med din rett til å heve kjøpet i følge kjøpslov/kreve omlevering. i slike tilfeller så pleier selger å legge ekstra press på verksted som muligjør det å få maskinen din foran i køen.

 

angående test ok så kan det ha oppstått feil under frakt vis ting har gått litt fort/hardt for seg i transporten.

 

låneprodukter er ikke Infocares ansvar, de er en 3. part i dette. vis du leser gjennom innleggene i denne tråden så ser du her at det er ikke Infocare som er ansvarlig for dette det er salgssted. og det var vel i dette tilfellet komplett.

metode jeg brukte på dette problemet med en kamerat som hadde kjøpt mobil på komplett var å ringe til dem feilmelde og på en høflig måte forklare at frakt og rep tar garantert mer en en uke og derfor bør de sende en lånetelefon til kameraten min med en returlapp til telefonen med problemer. dette gikk dem i det tilfellet med på.

men ja det er jo en forskjell på mobil og laptop så ikke sikkert de er like medgjørlige på det i dette tilfellet.

 

 

og sist men ikke minst. takk nuffe for et onkli og seriøst svar på det siste innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Det med heving etter tredje forsøk gjelder kun dersom det ikke fører til ekstra utgifter for butikken.

7878226[/snapback]

 

kan ikke dy meg. kan du forklare bakgrunnen for den påstanden?

7878288[/snapback]

 

Hmm..

 

Fikk beskjed om dette fra spaceworld sist jeg holdt på med no telefongreier... Men når jeg tenker meg om så var vel useriøs kundebehandlig en av grunnene til at jeg slutta kjøpe dyre ting på spaceworld :)

 

Så da retter jeg meg selv og innrømmer at jeg klarer ikke finne igjen dette i loven.

 

Det jeg derimot vet er at den regelen gjelder kun for nøyaktig samme feil. Så hvis du sender inn telefonen din for at "5" tasten ikke fungerer, så regnes det som en annen feil hvis høyttaleren slutter å fungere.

 

Sakset fra jusstorget.no:

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

 

-C-

7881981[/snapback]

 

må pirke litt mer; det er symptomet som er det korrekte, ikke den reelle feilen. Om 5 tasten henger pga støv første gang, så pga defekt, og så pga software, så er det enda samme feil tre ganger :)

Lenke til kommentar
angående test ok så kan det ha oppstått feil under frakt vis ting har gått litt fort/hardt for seg i transporten.

 

Tviler jeg sterkt på når det er identisk feil som jeg hadde når jeg sendte den inn!h

7883220[/snapback]

 

da er det som Christian86 sier det du/jeg/vi opplever som samme feil kan ha forskjellige fysiske grunner. det kan selvsagt også være en kontakt som ikke var satt helt fast men fungerte på verksted som har ristet løs under frakt og derfor fungerer ikke maskinen hos deg. vis så er tilfellet er dette for dårlig av teknikker, men er iallefall en kjapp fiks og bør ikke ta lang tid å fikse.

Lenke til kommentar

Sorry for og bumpe tråden MEN.

Venter de på deler så er det vel egentlig ikke deres feil.

 

-C-

7787700[/snapback]

Men det skal jo ikke være min feil at de ikke har kontroll over del-lagetet dems!!

 

Tør jeg spørre hva som er galt med den? Har en identisk maskin selv, så greit å være obs hvis det er noe spesielt...

Laptopen kutta. Når jeg hadde i kabelen i laptopen, så når jeg dro den ut så skrudde den seg av. Etter noen forsøk starter den uten kabel. Men veldig ustabilt batteri eller noe!

7787766[/snapback]

 

Jeg har en LG TX EXPRESS, akkurat samme feil, om kabelen ikke står helt godt nok inni så kutter laptoppen og rebooter. Virker ut som kortslutning, og siden jeg ikke har handlet maskinen i Norge så har jeg seff ingen garanti =|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...