ilpostino Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Microsoft har i alle fall under tidligere OS inkludert servicepacks i lisensen slik at alle fremtidige oppdateringer er gratis. Sp til office-pakken har også pleid å være gratis Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Så får vi se om Microsoft får til bedre sikkerhet med denne pakken. Jeg håper at denne pakken ikke skaper problemer for brukere slik som SP2 til XP gjorde. Lenke til kommentar
roac Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Så får vi se om Microsoft får til bedre sikkerhet med denne pakken. Jeg håper at denne pakken ikke skaper problemer for brukere slik som SP2 til XP gjorde. 7790068[/snapback] Sikkerhet vil alltid skape problemer for brukerene, i det minste til en viss grad. Nå så jeg heller ikke så mye til problemene med SP2, og det til tross for at jeg jobbet både som instruktør og konsulent i IT-bransjen, med Windows XP som et av produtene jeg holdt på med. En ting er å fjerne bugs, men for å sikre mot naive brukere så må det dessverre grep til som kan oppfattes som forstyrrende elementer eller problemer for brukeren, som f eks bekreftelse på å ville konfigurere systemet i Vista, og håndteringen av sertifikater med feil og/eller mangler i IE7. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Så får vi se om Microsoft får til bedre sikkerhet med denne pakken. Jeg håper at denne pakken ikke skaper problemer for brukere slik som SP2 til XP gjorde. 7790068[/snapback] Sikkerhet vil alltid skape problemer for brukerene, i det minste til en viss grad. Nå så jeg heller ikke så mye til problemene med SP2, og det til tross for at jeg jobbet både som instruktør og konsulent i IT-bransjen, med Windows XP som et av produtene jeg holdt på med. En ting er å fjerne bugs, men for å sikre mot naive brukere så må det dessverre grep til som kan oppfattes som forstyrrende elementer eller problemer for brukeren, som f eks bekreftelse på å ville konfigurere systemet i Vista, og håndteringen av sertifikater med feil og/eller mangler i IE7. 7790523[/snapback] Jeg tenkte først og fremst på at SP2 for XP skapte problem for en del program og spill, ikke først og fremst problem med sikkerheten. Det var derfor jeg skrev setningene hver for seg. Lenke til kommentar
roac Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 En liten off topic her: Jeg foretok nettopp en relativt enkel installasjon av Suse 10.1. Linux fantaster pleier å skrike over alle oppdateringene til Windows, men Suse 10.1 er datert mars 2006 eller noe sånt, og når jeg sjekket for oppdateringer med Software Updater fant den 314 - tre hundre og fjorten - oppdateringer. Med respekt å melde, det er jo helt sinnsykt. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 En liten off topic her: Jeg foretok nettopp en relativt enkel installasjon av Suse 10.1. Linux fantaster pleier å skrike over alle oppdateringene til Windows, men Suse 10.1 er datert mars 2006 eller noe sånt, og når jeg sjekket for oppdateringer med Software Updater fant den 314 - tre hundre og fjorten - oppdateringer. Med respekt å melde, det er jo helt sinnsykt. 7793296[/snapback] ... og hvor mange av de var kjerne-funksjonalitet? Hvor mange av de er bare feilretting? Blir jo feil å sammenligne alle de mot patchene i windows som så og si alltid bare retter feil. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 det blir omtrent som å si "hvor mange patcher har kommet til Xp siden det ble lansert?" Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Lover jo "bra" at SP1 allerede er påbegynt, før til og med Vista har kommet ut. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Lover jo "bra" at SP1 allerede er påbegynt, før til og med Vista har kommet ut. 7793547[/snapback] Vista ER kommet ut. For lenge siden Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Vista ER kommet ut. For lenge siden som piratvare men ikke i offisiell utgave. den kommer først 30. januar. les mer her edit: bedriftsversjonen kom ut for et par mpneder siden men på privartmarkedet er det den kommer ut den 30. Endret 25. januar 2007 av ilpostino Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 som piratvare men ikke i offisiell utgave. den kommer først 30. januar. les mer her edit: bedriftsversjonen kom ut for et par mpneder siden men på privartmarkedet er det den kommer ut den 30. 7794493[/snapback] Hehe, kjører lovlig versjon av Windows Vista Ultimate her, og den har funnets lenge. Så bare fordi bedrifter har fått Vista, så er det liksom ikke kommet ut? Det var det jeg kommenterte litt lenger opp.. Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Lover jo "bra" at SP1 allerede er påbegynt, før til og med Vista har kommet ut. 7793547[/snapback] Du er klar over at neste os fra MS allerede er i planleggingsfasen? Eller for den saks skyld at Intel og AMD i dag tegner 16 kjerners prosessorer? I og med bedriftslanseringen i slutten av november har Vista antagelig vært i lockdown siden september. Litt avhengig av filosofi innebærer dette at man begynte å legge ting til SP1 i juni/juli. Slik er det med all utvikling av programvare. På et tidspunkt må man si stopp til ny funksjonalitet, og konsentrere seg om det som allerede er på plass. For store systemer kan dette tidspunktet befinne seg lang tid før utgivelse, og da vil man legge det man ikke rekker over i en patch eller sp. Jeg tenkte først og fremst på at SP2 for XP skapte problem for en del program og spill, ikke først og fremst problem med sikkerheten. Det var derfor jeg skrev setningene hver for seg. Dette vil nok skje igjen... Nesten hver gang. Rett og slett fordi en SP kan inneholde ganske store endringer, og det vil ofte være programmer som påvirkes av disse. Jeg husker ikke nøyaktig hva som var problemet til SP2, men jeg mener det var noen av endringene i forbindelse med sikkerheten som stengte tilgangen til filer for noen programmer. På den annen side var det enkelte av disse programmene som opererte på måter som MS hadde anbefalt at man lot være, men hvor det ikke hadde vært noen sperrer tidligere. Lenke til kommentar
roac Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Hehe, kjører lovlig versjon av Windows Vista Ultimate her, og den har funnets lenge. Så bare fordi bedrifter har fått Vista, så er det liksom ikke kommet ut? Det var det jeg kommenterte litt lenger opp.. 7794584[/snapback] Det er ikke bare bedrifter som har fått Vista heller, (alle?) betatestere har fått lisens på Vista også. Vista ligger også tilgjengelig for de med MSDN og TechNet abonnement. Jeg er blant de som kjører Vista Ultimate, lovlig, privat. Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 ZyberZone: Visa kommer ut 30. januar ja, så den har ikke kommet ut i butikkene offisielt enda. Og hvis du mente RTM utgaven, ja så vet jeg at den har ligget ute på nettet i flere mnd allerede i piratversjon. waerg34g: Ja, visste at neste allerede er under planlegging. Skjønner ikke vitsen med det engang, så liten forskjell det er mellom operativsystemene. XP er det eneste som faktisk har blitt bra opp gjennom årene. Holder meg til XP en god stund til, til jeg blir nødt til å oppgradere til Vista da DX10 kommer for fult osv. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 liten forskjell? hvis man ser bort ifra de små grafiske tweakene så er det ganske store endringer i vista kontra XP... Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 ZyberZone: Visa kommer ut 30. januar ja, så den har ikke kommet ut i butikkene offisielt enda. Og hvis du mente RTM utgaven, ja så vet jeg at den har ligget ute på nettet i flere mnd allerede i piratversjon. 7795691[/snapback] Nei, men blant annet som roac sier så er den jo tilgjengelig blant annet via MSDN. Og dette er akkurat den samme versjonen som kommer i butikkene den 30'e. Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 liten forskjell? hvis man ser bort ifra de små grafiske tweakene så er det ganske store endringer i vista kontra XP... 7795718[/snapback] For det meste jeg har fått med meg (jeg har også testa det) så er det designet og at det er litt mer brukervennlig, som f.eks navigasjonen istedetfor "C:\WINDOWS\SYSTEM32" osv. Noe sikrere, flere drivere og DX10.. Ikke noe store forandringer egentlig (etter min mening), det samme mente ITavisen. Ingen vits å oppgradere, med mindre du er villig til å dra ned penger i dass Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 F.eks. driverene kjøres vel ikke i kjernen lengre? det er ikke så store synlige forskjeller for den jevne forbruker nei, men ganke mye av det som er "bak kulissene" er redesignet hvis jeg ikke har fått med meg feil info. Lenke til kommentar
roac Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 F.eks. driverene kjøres vel ikke i kjernen lengre? det er ikke så store synlige forskjeller for den jevne forbruker nei, men ganke mye av det som er "bak kulissene" er redesignet hvis jeg ikke har fått med meg feil info. 7795848[/snapback] Helt riktig. Og om jeg får si min ærlige og oppriktige mening, så er godt over 90% av det som skrives i norsk presse, inkludert den såkalte fagpressen, rett og slett elendig. Det ER noen som kan sakene sine, men de er det langt mellom, og jeg finner de ikke i IT-avisen. Visuelt sett har Vista fått en del eye-candy som, og Flip3D er nydelig å jobbe med (hadde de bare rappet enda mer fra Mac OS X når de først var i gang...). Det er store endringer i kjernen, og sikkerhetsmessig har det skjedd mye, blant annet med tanke på at du får et mer bevisst forhold til det å gjøre systemendringer. Først skal ta diskusjonen, var det stor forskjell fra Windows 2000 til Windows XP, for sluttbrukerene altså? Var det stor forskjell fra Windows NT til Windows 2000? Såvidt jeg kan huske har det nesten aldri vært stor forskjell for sluttbrukerene, og det med rette. Sluttbrukerene skal føle seg hjemme i den nye versjonen. Noe kommer til, men målet for programvareprodusenten er alltid ett av to, enten at sluttbrukerene skal bli mer effektive men ikke trenge vesentlig opplæring/tilvenning, eller at brukerene skal bli så mye mer effektive at ekstra opplæring lett kan forsvares. I farten kan jeg bare huske to tilfeller hvor Microsoft har valgt det siste: Overgangen fra DOS til Windows (skjedde riktignok gradvis) og Office 2007. Å minimere graden av behov for opplæring for sluttbrukerene gjør at Microsoftprodukter har en relativt lav TCO (Total Cost of Ownership), til tross for lisensutgifter. Men, når det er sagt: Hadde jeg skulle kjøpe nytt operativsystem til en hjemmepc i dag så hadde jeg valgt Windows Vista, men for vanlige sluttbrukere vil det vel i hovedsak være sikkerheten og eye-candy som vil være fordelen med Vista, og da får det bli opp til vedkommende om de vil bruke penger på oppgradering eller ikke. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Et problem med vista er at de ikke har fikset elmentære feil som burde vært i orden for lenge siden, og som ikke endrer interfacet. Feks den tåplige grensen på 255 tegn i path-length, eller den usannsynlig primitive filkopieringen. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå