Din_Laban Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) For alle som har et nært forhold til DFI (også kjent som "Dumd F**king Idiots" i noen sammenhenger pga. div. problemer med noen HK) så har det merkelig stille fra DFI i det siste. DFI har produsert flere gode hovedkort som har vært egnet til overklokking og hatt topp ytelser, slik som de legendariske DFI LANParty nF4 SLI-DR/UT nF4/UT nF4 SLI kortene, mange overklokkeres førstevalg da 939 sokkelen var det som gjaldt. Her på forumet har Den store DFI Lanparty NF4 tråden! vært et viktig forum for mange DFI Lanparty NF4 eiere. Nå er DFI ute med nye kort. Det ser ut til at DFI Lanparty UT nF680i SLI-T2R/G lanseres i mai 2007. I desember hadde VR-Zone.com en "first look" på det nye DFI LANParty UT nF680i kortet. Jeg gjør oppmerksom på at dette er bilder av prototyper. Jeg har også vedlagt noen bilder av DFI LANParty UT ICFX3200-T2R (AMD/ATI RD600 chipsett) her som er ventet inn hos Netshop i mai, og koster 2095-. Under har vi RD600 til venstre, 680i SLI høyre: Her passer jeg på å legge ut et bilde av DFI LANParty UT ICFX3200-T2R, publisert i en test nylig hos AnandTech. I AnandTech's test viste DFI kortet seg å være en svært habil overklokker og viste jevnt over god ytelse sammenliknet med bl.a 680i hovedkort. Hovedkortet syns jeg har flott look/finish. Det som etter min mening kan føre til noe mindre interesse er at de 3 PCIe X16 slottene vil under Crossfire oppsett konfigureres til 2 - PCIEx8 samt 1 - x2 PCIE til fysikkprossesering, halvparten av det man får med 680i chipset. Årsakene til dette kan være at AMD/ATI reserverer RD600 Crossfire med to fulle PCIE x16-kanaler for SLI, samt en tredje PCIE x16-slott med x8-signal til sokkel AM2+ som kommer tredje kvartal i år. Tilbake til DFI LANParty UT nF680i SLI-T2R/G. På dette bildet av DFI LANParty UT nF680i SLI-T2R/G ser vi at DFI tydeligvis sverger til viftekjøling av sørbroen på hovedkortet, noe de kan ha god grunn til da Nvidias brikkesett gjerne blir varme. Det negative her, kan bli viftestøy som er kjent fra flere av DFI's hovedkort, slik som DFI LP UT nF4 Ultra/SLI/SLI-DR m.fl. DFI LANParty UT nF680i SLI til venstre her og DFI LANParty UT nF680i SLI til høyre uten Karajan Audio lydmodulen. Jeg håpet at den passive kjøleribben skulle være lik den som sitter på LP UT ICFX3200-T2R, men i neste post får du se den endelige passive kjøleløsningen, som også kan påmonteres 60x60mm vifte for bedret kjøling. DFI har gjerne 6 USB tilkoblinger bak, og to LAN-tilkoblinger på sine dyrere kort. Dette er absolutt kjekt å ha, og noe jeg savner på dyrere hovedkort, som gjerne har 2xLAN men "kun" 4 USB tilkoblinger... NF 680i SLI merkingen er ikke til å ta feil av på det andre bildet. Edit: skrivefeil, mm. Edit 2: flere bilder mm. Edit 3: link til DFI LanParty UT ICFX3200-T2R hos netshop Edit 4: rettet status på DFI LanParty UT ICFX3200-T2R hos netshop Edit 5: skiftet navn fra DFI LP UT nF680i SLI til DFI LanParty UT nF680i SLI tråden Edit 6: lagt ut link til DFI LP NF4 tråden Edit 7: rettet småting, fjernet spec's, de finner du i Post 2 Endret 4. mai 2007 av bjornh Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) DFI LANPARTY UT NF680i LT SLI-T2R DFI LANPARTY UT NF680i LT SLI-T2R er nå å finne på DFI's sider. Du finner manualen her. Du finner det også i prisguiden. DFI har også lagt ut mer informasjon her om DFI LAN Party UT NF680I LT SLI-T2R. Dette er bilder som er lagt ut av hovekortet hos DFI. Hvis dere ser nærmere etter her, så kan man se at DFI har beholdt viftekjøling av sørbro, men har en gigantisk passiv chipset kjøleløsning på nordbroen. Bildet av kjøleløsningen på norbroen fant jeg på Sharkyforums.com. Den kan komme i konflikt med CPU kjøleren hvis man ikke passer på å sjekke. Dette er en annen løsning enn det man finner på Nvidias 680i referansekort, og heatpipe-løsninger valgt av f.eks. Asus og Gigabyte. Jeg fikk litt sjokk da jeg skjønte hva DFI har gjort. Dette er sannsynligvis gjennomtenkt, og jeg ser muligheten for å montere en 60x60mm vifte på chipsettet. Hos Xtremessytems.org er det lagt ut en del bilder av DFI LANPARTY UT NF680i LT SLI-T2R, som kan være av interesse. Jeg legger ut noen av dem her, slik at man kan få noen inntrykk av hvordan kortet ser ut. Heatsinken kommer altså ikke påmontert på nordbroen, noe enkelte vil kunne komme til å sette stor pris på, spesielt de som vil vannkjøle. Du kan montere en 60x60mm vifte på heatsinken, for bedre kjøling av nordbroen, men det følger ingen vifte med hovedkortet: Selve kortet uten heatsinken påmontert: Her er bilder av hovedkortet med heatsinken påmontert: Hos DFI Club er det noen tråder allerede om DFI LANPARTY UT NF680i LT SLI-T2R. Det pågår flere diskusjoner som kan være verdt å få med seg uansett hvilket DFI Hovedkort man har. Et moment som er trukket frem med Nvidias 680i LT chipset og eventuelle begrensninger i DDR2 støtten som er 533Mhz, 667Mhz og 800Mhz, men ikke 1200Mhz støtte. For litt nærmere informasjon om Nvidias 600-brikkesettserie, sjekk her. Men det er snakk om EPP støtten som "slutter" offisielt ved DDR2 800Mhz og tilsynelatende ikke støtter DDR2 1200Mhz: In fact, the only difference between the LT and regular 680i chipset is support for EPP profiles...Also please point to a page # in the manual where it tells you you need to unplug all other PCI-e cards and set a jumper to get x8 bandwidth on the third x16 slot! -dette skriver virtualrain i TweakTown Forums. Dette er kanskje det som har skapt størst usikkerhet som i denne tråden på Hardware.no. Dette er diskutert på DFI Club, der retrospooty skriver dette: "DDR2 above 800mhx without overclocking the FSB gives almost zero performance increase. The reason to buy a DFI (or any good overclocking board) is to increase your FSB as high as possible, ideally if you can hit 500mhx FSB with 500mhz RAM (DDR1000) you are MUCH faster then default speed 266mhz bus with DDR1200 RAM." Et annet spørsmål som har meldt seg, er hvor stor kjøler kan man bruke på DFI LANPARTY UT NF680i LT SLI-T2R? kommer heatsinken på nordbroen i konflikt med CPU kjøleren? Det gjør den ikke nødvendigvis, og du kan ha STORE kjølere på CPU. Bildene finner du her: Dette bildet er fra http://www.ocxtreme.org/forumenus/showthre...10]ocxtreme.org og viser et ganske heftig oppsett med NOCTUA-12 NH-U12F, twinfan/dualfan i push-pull oppsett: Bildene taler sitt tydelige språk. Du kan bruke ganske store CPU-kjølere, men det blir trangt, hehe. Men som det fremgår av bildet så kan du bruke temmelig store luftkjølere på CPU. Legg forresten merke til skjermkortet på bildet... Sjekk bildene under for overklokkingsresultater. Andre Yang på Xtremesystems har oppnådd en FSB på 500, ved hjelp av en Intel C2D E6600. Dette lover bra for oss andre. Tweaktown har nå testet DFI kortet men har ikke klart å oppnå FSB på 500, som Andre Yang på XtreneSystems.org. Quadcore er også oveklokket og du finner en tråd på ocxtreme.org, der coolaleroppnådde en FSB på 450 med QX6800 på 3,6Ghz, 1,456V. -nye BIOS'er fra Oscar Wu er ryktes å komme... Det er opprettet en ganske informativ tråd hos DFI Club, om DFI LAN Party UT NF680I LT SLI-T2R -sjekk den ut!! Se også 3D Bench - 680LT Quad results... til Raja hos DFI Club. Spesifikasjoner for DFI LANPARTY UT NF680i LT SLI-T2R: CPU *GA 775 socket for: - Intel Core2 Quad, Intel Core2 Extreme, Intel Core2 Duo, Intel Pentium D, Intel Pentium 4 *Intel Enhanced Memory 64 Technology (EMT64T) *Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST) *Intel Hyper-Threading Technology *1333Mhz FSB (avaible on CPUs that support 1333MHz FSB) /1066Mhz FSB /800MHz FSB Chipset *NVIDIA nForce 680i LT SLI MCP - Northbridge: NVIDIA 680i LT SLI - Southbridge: NVIDIA MCP55P Memory *Four 240-pin DDR2 DIMM sockets *DDR2 533, DDR2 667 and DDR2 800 DIMMs *Dual channel (128-bit wide) memory interface *Up to 8GB system memory *Non-ECC x8 and x16 unbuffered DIMMs *NVIDIA SLI-Ready Memory with EPP BIOS *Award BIOS *CMOS Reloaded *CPU/DRAM overclocking *CPU/DRAM/Chipset overvoltage *8Mbit flash memory Power Management *ACPI and OS Directed Power Management *ACPI STR (Suspend to RAM) function *Wake-On-PS/2 Keyboard/Mouse *Wake-On-LAN *RTC timer to power-on the system *AC power failure recovery Hardware Monitor *Monitors CPU/system/chipset temperature *Monitors 12V/5V/3.3V/Vcore/Vbat/5Vsb/Vdimm/Vchip voltages *Monitors the speed of the cooling fans *CPU Overheat Protection function monitors CPU temperature during system boot-up Audio *Karajan audio module - Realtek ALC885 8-channel High Definition Audio CODEC - 6 audio jacks - 1 CD-in connector - 1 front audio connector *DAC SNR/ADC SNR of 106dB/101dB *Full-rate lossless content protection technology *S/PDIF-in/out interface LAN *NVIDIA MCP55P integrated with Gigabit MAC (Media Access Control) technology *Two Vitesse VSC8601 Gigabit Phy chips *Fully compliant to IEEE 802.3 (10BASE-T), 802.3u (100BASE-TX) and 802.3ab (1000BASE-T) standards *NVIDIA DualNet® technology IDE *One IDE connector allows connecting up to two UltraDMA 133Mbps hard drives Serial ATA with RAID *Six Serial ATA ports supported by NVIDIA MCP55P - SATA speed up to 3Gb/s - RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 and RAID 5 *Two Serial ATA ports supported by Silicon Image SiI 3132 - SATA speed up to 3Gb/s - RAID 0, RAID 1 and RAID 0+1 IEEE 1394 *VIA VT6307 *Supports two 100/200/400 Mb/sec ports Rear Panel I/O Ports *1 mini-DIN-6 PS/2 mouse port *1 mini-DIN-6 PS/2 keyboard port *2 S/PDIF RCA jacks (S/PDIF-in and S/PDIF-out) *Karajan audio module (6 audio jacks) *1 IEEE 1394 port *2 RJ45 LAN ports *6 USB 2.0/1.1 ports I/O Connectors *2 connectors for 4 additional external USB 2.0/1.1 ports *1 connector for 1 external IEEE 1394 port *1 connector for 1 external serial port *1 connector for the Karajan audio module *1 front audio connector (on the Karajan audio module) *1 CD-in internal audio connector (on the Karajan audio module) *1 S/PDIF connector for optical cable connection *1 IrDA connector *1 CIR connector *8 Serial ATA connectors *1 IDE connector *1 floppy connector *1 24-pin ATX power connector *1 8-pin 12V power connector *2 4-pin 5V/12V power connectors (FDD type) *1 front panel connector and 6 fan connectors *1 diagnostic LED *EZ touch switches (power switch and reset switch) Expansion Slots *3 PCI Express x16 slots - SLI technology - 2 x16 slots both operate at full-bandwidth 16 lanes - 3rd x16 slot for Physics card operates at x8 bandwidth *1 PCI Express x4 slot *3 PCI slots PCB *ATX form factor *24.4cm (9.6") x 30.5cm (12") Tester av DFI LANPARTY UT NF680i LT SLI-T2R http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=139778 http://www.tweaktown.com/reviews/1087/1/pa...tion/index.html http://www.ocxtreme.org/forumenus/showthread.php?t=710 http://www.ninjalane.com/display.aspx?docn...rty-680i&page=1 Andre interessante linker http://csd.dficlub.org/forum/forumdisplay.php?f=56 http://csd.dficlub.org/forum/showthread.php?t=2459 http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=163 http://www.thetechrepository.com/showpost....534&postcount=1 http://www.thetechrepository.com/showpost....538&postcount=1 Edit 1: fixing av post Edit 2: rettelse av skrivefeil Edit 3: lagt ut test fra Xtremesystems.org Edit 4: lagt ut bilder av HK fra Xtremesystems.org Edit 5: nytt bilde fra Xtremesystems.org og lagt ut link til 500FSB Edit 6: lagt ut link til prisguiden og link til DFI info Edit 7: spørsmål rundt DDR2 1200Mhz Edit 8: Lagt ut nye tester Edit 9: Nye tester, linker osv. Endret 7. mai 2007 av bjornh Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Reservert tekniske detaljer mm. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 endelig, dette har jeg venta på. har vært dfi fan i 1,5 år nå, og dersom disse korta er like gode som de gamle 939 korta så blir det nytt dfi på meg (sorry abit, liker deg også, men ikke nok ) Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Ingen av de kortene som har 100% Conductive Polymer Capacitors (vet ikke hva det blir på norsk) slik som flere Asus og Gigabyte har. De skal jo være bedre. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hærlig! Da spørs det om eg klarer å vente til AMD kommer med K8L som eg egentlig hadde bestemt meg for å gjøre Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 endelig, dette har jeg venta på. har vært dfi fan i 1,5 år nå, og dersom disse korta er like gode som de gamle 939 korta så blir det nytt dfi på meg (sorry abit, liker deg også, men ikke nok ) 7789432[/snapback] Hehe. Ja jeg sitter enda på mitt DFI LP nF4 SLI-DR, og er storfornøyd med dette kortet. Vært mye klokking på det. Tross en del problemer som til slutt viste seg å være relatert til OCZ PC4000VX brikker (har hatt 3 sett) så har jeg i det store og det hele vært fornøyd. Jeg venter i spenning på hva som kommer nærmere mars. Er vi heldige så er 680i og 650i kortene rett rundt hjørnet i slutten av februar. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Hehe. I min søken etter informasjon om DFI nF680i SLI og DFI nF650i SLI kom jeg over denne tråden der det diskuteres hardt og brutalt om DFI Lanparty UT ICFX3200-T2R/G, og enkelte får så ørene flagrer. Anbefales. Morsom lesning om AMD/ATI RD600 chipsettet. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Artig! Litt skuffet over at PCI 4x-slotten blir spist opp av grafikkortet som vel skal i den øverste slotten der, kunne heller ofret en av PCIene. Gleder meg til å høre hordan disse klokker Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Noe av ryktene som verserer rundt DFI RD600 chipsettet og NVIDIA C55 chipsettet: We have received some hints from a motherboard engineer who has been testing out overclocking capabilities of the soon-to-be in market ATi RD600 chipset motherboard and NVIDIA C55 chipset motherboard for the Intel platform. RD600 seems capable of hitting 520MHz FSB with the right voltage adjustments, while the new generation NVIDIA MCP C55 lags slightly behind at 510MHz FSB. Both seem to be doing good, and I'm excited just waiting for these boards! -du finner dette hos VR-Zone, og dette skriver seg helt fra 30. september 2006. Det kan se ut til at DFI ikke lyver noe om disse tallene jfr. hva Anantech kom frem til her, da de testet RD600 på DFI LANParty UT ICFX3200-T2R: For de som er interessert i å se noen bilder av BIOS'en til DFI LANParty UT ICFX3200-T2R -dette er kjent kost for alle som har vært DFI-eiere. Edit: link til BIOS screenshots Endret 25. mars 2007 av bjornh Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 dette ser bra ut. målet mitt om/når jeg kjøper en E6600 er 3,6ghz. dvs 400fsb. greit å ha litt å gå på Lenke til kommentar
Typho Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Noe nytt om når dette kortet er forventet å komme? Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Egentlig skulle DFI 680i vært ute nå i mars, men det virker som det kommer i april, i løpet av de to første ukene hvis ryktene stemmer. her finnes det litt info. For sikkerhets skyld har jeg sendt en e-post til DFI Europa, så jeg får forhåpentligvis svar i løpet av onsdag-torsdag. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Halleluja! Dette her har jeg venta på! Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Jeg har fått svar fra DFI Europa. E-posten var litt sparsommelig, og det ser ut til at DFI slipper et 680i HK snart. Jeg fikk ingen specs, eller lanseringsdato -men kortet er tydelig på vei snart. Her er E-postem jeg fikk: Hi Bjorn, Unfortunately I still do not know the exact date that this board will be released in the market, however it will be launched very soon. And until I have the exact release date I can not release the official specs on the board. Best Regards, Zach Schreiber Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) I følge idg.no er lanseringen av DFi kort med 680i brikkesettet nært forestående. The Tech Report melder om det samme. Jeg tviler derimot for at det blir før påske, og april høres mer sannsynlig ut... Endret 24. mars 2007 av bjornh Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Hiver meg på her som gammel DFI fan ....still fan BTW. Joda,av hva jeg også har forsket litt i så slippes både 680i og P965 nå i slutten av Mars07. Det er av hva jeg vet, fant litt info fra bla den gamle guruen RGone . Han har vel fortsatt litt info og komme med,hvor fan han er av DFI ledelsen kan vel diskuteres . men, hva som er viktig er jo selve hk i seg selv, jeg vet lite om 680i, men har lest litt om 965 Infinity som ser ut til å bli den nye FSB killern Mitt nye hk blir definetly et DFI (hvis slippdatoene holder seg) Lengter litt tilbake til DFI biosen med minneinnstillinger som kan få den mest ihuga tweakefantasten til å bli blank i øya, husker jeg brukte vel et par måneder på det siste DFI kortet mitt (LP NF4 ultra D) bare for å komme i mål med minneinnstillingene. MASSIVE Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Jeg har rotet litt rundt på nettet og fant noen nærbilder av det som åpenbart er et DFi 680i kort, hos The Tech Repository. Her er både DFI 680i og CFX3200 avbildet. Jeg legger ut noen nye bilder her av DFI 680i, som er litt mer nærgående... Som man ser, er kjølingen av nordbroen passiv, og desverre ikke av samme type som på CFX3200 hovedkortet. Muligens fordi at det skal være lettere å skjelne hovedkortene fra hverandre. Personlig kunne jeg tenkt meg samme passive kjøler, og evntuelt at slottene fikk litt ulik fargematching på de to ulike hovedkortene... Ellers så ser man at DFI fortsetter med viftekjøling på hovedkortene sine, og vifta som brukes her er forhåpentligvis mindre støyende og kjøler bedre enn den som sitter på NF4 hovedkortene. Vifta avbildet på 680i har forøvrig vært i bruk på DFI LANParty UT Nf590 SLI-M2R/G allerede, så de som har kjennskap til det hovedkortet vet kanskje hvor effektiv vifta er. Jeg liker at DFI gir plenty med tilkoblinger, både SATA og LAN. Dersom ytelsen viser seg å ikke stå tilbake for andre 680i kort, vil det være gode argumenter for å velge DFI. Endret 25. mars 2007 av bjornh Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 jeg har store forventninger til 680i kortet. tror nemlig at det blir intel neste gang på meg. håper de får til et like bra kort som ultra-d/sli dr til 939 Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 jeg har store forventninger til 680i kortet. tror nemlig at det blir intel neste gang på meg. håper de får til et like bra kort som ultra-d/sli dr til 939 8236862[/snapback] Ja,skal bli intressant å følge med på de DFI kortene fremover.Blir de like bra som 939 ultra kortene,da er ikke veien lang til å klikke kjøp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå