Gå til innhold

Lcd skjerm skrur seg av

Shiny

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en 40" Samsung lcd tv som jeg også bruker som pc skjerm.

Dette fungerer strålende til surfing på nett o.l, men hvis jeg kjører for mange filmer eller andre bilde media, for lenge så slår skjermen seg av. Eneste måten å få det til å fungere igjen er en restart. Det samme skjer også hvis jeg prøver å kjøre spill, f.eks wow.

Fungerte helt fint da jeg bruke en vanlig liten pc skjerm, problemen kom først da jeg kobla pc'n til tvskjermen.

Har et litt gammelt Radeon 9600 pro skjermkort og lurer på om det kan være det som er problemet? Oppløsningen jeg bruker er 1360x768

Blir vel kanskje litt tøft for det gamle kortet å fore en såpass stor skjerm med signaler??

Noen tips til hva som er feilen og evt tips til nytt skjermkort som takler så stort bilde?

Svar mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forer 2 1600x1200 skjermer (3200x1200 dualhead), og det gamle greie 9600PRO kortet holder koken framdeles :) Skjønt, 7800GT går jo -litt- bedre da ;) Skjermkortet blir varmere og mer belastet når du kjører heftige oppløsninger, men det er normalt. Ta eventuelt av sidedekslet/skru opp vifter/kjøl litt (kald januar) og se om det hjelper.

Er det maskinen som fryser, eller blir kun skjermbildet sort? Når det henger, forsøk å trykk CAPS LOCK/NUM LOCK på tastaturet...hvis lysene på tastaturet reagerer...kan det være en skjermsparer integrert i selve skjermen som slår inn? Har opplevd dette før, og må da inn i skjermens meny for å skru dette av.

Alternativ filmspiller er VideoLAN - www.videolan.org

Prøv eventuelt denne, og se om det fortsatt kræsjer. Har du forsøkt å ta tiden det tar å kræsje? Er det tilfeldig? Hvis det ikke er skjerm, må en nesten undersøke om det er hardware eller software som er problemet, og det kan ta litt prøving&feiling :)

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

Det virer som om alt fryser. Må fysisk skru av strømmen for så å starte opp igjen pc'n. Angående tidsperspektivet så går det lang tid før noe skjer ved spilling av film o.l, men prøver jeg et spill så snakker vi om kun minutter(ca5) før det låser seg.

Har kjørt med åpent sidedeksel ei stund nå, men dette har ingen merkbar virkning. Men skal prøve å skru opp viftene litt og se om det hjelper. :)

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg at du sjekker systemet ditt :)

CPU "burn test", god til å teste overklokking av CPU for stabilitet:

OCCT 0.91 finner du her (usikker på direkte link):

http://www.short-media.com/download.php?dc=72

Hvis minnet sliter kan mye gå galt, god test for å teste RAM er MemTest:

http://hcidesign.com/memtest/

I begge tilfeller pleier programmet å si ifra når det skjer noe galt, f.eks. OCCT sier ifra når den har oppdaget regnefeil mens MemTest viser et vindu når en feil har oppstått ved lesing/skriving. Gi testene en time eller to.

Good luck :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått kjørt begge testene uten å få noen feilmeldinger.

Har prøvd den vlc playeren også,men det samme skjer da. Skjermen blir svart og maskina låser seg.

Så da er det vel bare å begynne med eliminering del for del i pc'n, til jeg finner ut hva som er problemet.

Men da har jeg jo ihvertfall en unnskyldning til å oppgradere maskina mi :)

Lenke til kommentar

Har både xbox og dvd spiller som blir hyppig brukt og problemet oppstår ikke da. Kun ved kjøring av mediafiler og spill fra pc'n. Skal også nenvnes at problemet med mediafiler fra pc først har kommet nå. Var i utgangspunktet bare ved forsøk på å kjøre spill at dette skjedde. Men den siste tiden har det altså begynt å skje med medie avspilling også. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...