Gå til innhold

Hjelp hvilket kamera bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Har nettopp blitt bestefar og i den anledningen så må jeg ha et videokamera.

Har i utgangspunktet NULL peiling på dette så all hjelp er gull verdt. Har sittet noen dager på forumet og lest men er fortsatt i tvil, tror jeg har forstått at det er minidv som er tingen og at Panasonic er anbefalt på det varmeste. Kameraet vil stort sett bli brukt som et "familiekamera" men hvem vet kanskje "gubben" blir hekta på dette :D Har vært på de store butikkene i Trondheim men der var det ikke mange Panasonic og oppdrive. Ser at Komplett får inn 180/230 og 320 modellene i løpet av februar. Hva tror dere er det rette kameraet? Er selvfølgelig åpen for andre merker. Forslag mottas med takk.

Pris bør ikke være over 5500,-

På forhånd takk

Tore

Endret av Tore Martinsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer så mye!

Jeg har også fått forståelsen for at det er MiniDV som er tingen enda, og at Panasonic GS-serien er solide kamera med bra bilde. Hadde tenkt å kjøpe en NV-GS180, men kom til å tenke på at AV-inn er kjekt, og havnet derfor til slutt på Sony DCR-HC96 (som kommer i posten i dag :dribble: )

Jeg ønsket ikke å ofre bildekvaliteten til fordel for denne AV-inngangen, men etter å ha lest en haug med tester og brukererfaringer har jeg et ganske godt håp om at bildekvalitet på HC96 skal kunne måle seg brukbart med den på GS-180. Og noe HC96 får ganske mye skryt for er filming i dårlig belysning og i totalt mørke. Disse to siste tingene er sannsynligvis også ganske viktig for en bestefar, som selvsagt skal filme barnebarnet mens det sover i voggen, i barnevogna, mens det pakker opp julegavene i en stue med dunkel belysning etc etc.

Og hvis "gubben blir hekta på dette" så har HC96 "alt" av inn- og ut-ganger (AV-inn/-ut, DV-inn/-ut). Mangler dog inngang for mikrofon (eller....man kan kjøpe en proprietær en) og utgang for hodetelefoner. Litt dumt at kameraet har touch-screen, men personlig tror jeg at det kommer til å stå på "Easy"/Auto 97% av tiden, så det gjør ikke så mye for meg.

Har ikke prøvd hverken Sonyen eller Panasonicene selv, så jeg kan ikke uttale meg bastant om hverken det ene eller det andre i grunnen, men jeg tror alle disse skulle være kurante valg (tror nok jeg ville styrt unna de noe eldre Panasonicene ihvertfall, GS27 og hva de heter. Sikkert meget gode kamera det også, men de nyere har 3CCD som jeg har tro på gir bedre farger/kvalitet. HC96 har ikke 3 CCDer, men istedet èn CCD som er ekstra stor, noe som gir mindre bildestøy i dårlig belysning). Selv endte jeg altså på HC96. Koster fra 5250 og oppover i div. nettbutikker.

Lenke til kommentar

En liten rettelse på "nippel" sitt innlegg. Det er ikke bare gamle kamera fra Panasonic som ikke har 3CCD. Det finnes noen nye også. Men det er kamera i klassen over 3-4000 kroner som er utstyrt med 3CCD, altså hakket over de billigste.

3CCD gir veldig gode, skarpe og ekte farger, mens 1CCD (som de fleste andre kamera har) er blassere i fargen. 3CCD er imidlertid ikke en garanti for god lysfølsomhet, men er heller ikke en ulempe (noe det var før).

HC96 har jeg ikke prøvd selv, men skal ha bedre lysfølsomhet men noe blassere farger enn Panasonics billigste 3CCD kamera.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått lekt bittelittegranne med HC96-kameraet som kom i posten i dag.

Veldig bra inntrykk foreløpig, men har bare prøvde det innendørs i sånn noenlunde belysning samt i stummende mørke. Begge deler ga ganske så gode resultater, vil jeg si.

Snodig at man kan filme også i totalt mørke, men da bare på 1-2 meters hold. Bildene blir jo i en slags sort/hvitt med litt grønnskjær, men det er uansett fint å ha muligheten til å i det hele tatt filme uten lys.

Zoomen har fått litt blandet omtale vet jeg, noen mener den er litt vel følsom, men jeg synes den var flott. Ble fort vant til den, og selv om kameraet bare har 10X zoom virker det som den forstørrer en god del mer enn mitt gamle JVC-kamera. Vil anta dette er synsbedrag av et slag....10X zoom er vel 10X zoom uansett hvilket kamera man bruker, vil jeg tro. Mulig at det er den forbedrede bildekvaliteten som lurer meg. Gleder meg til å prøve kameraet utendørs også.

Lenke til kommentar
Snodig at man kan filme også i totalt mørke, men da bare på 1-2 meters hold. Bildene blir jo i en slags sort/hvitt med litt grønnskjær, men det er uansett fint å ha muligheten til å i det hele tatt filme uten lys.
Det er ei infraraud lampe frampå kamera som vert skrudd på når du skrur på nightshot. Det infraraude lyset gjev grønskjæret, men det har begrensa rekkjevidde.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...