Gå til innhold

Encoding i Premiere Pro 2

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid bør en Encoding av en film på nesten nesten 2 timer være?

Det er DV pal 16:9 som er redigert i premiere pro. Er ganske "komplisert" sammensatt med mye musikk, hurtige klipp, og teksting. Av effekter så er det kun fargejusteringen og lydjusteringer (eks demping av lyd ved musikk etc.)

Tok en test kompilering da filmen var redigert til 1 time og 20 min. Da tok det over 13 timer å kompilere og brenne til DVD.

Er dette normalt? Nå når den er nesten 2 timer film, har encodingen kommet 15% på 6 timer.. :(

Bruker en amd single CPU (FX57 2.8 Ghz) og 4 Gb minne.

Hadde det tatt halve tiden med FX62 ? (dobbelkjerne cpu 2.8ghz)

Burde vel hatt en intel quad cpu!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med justeringer av farger og hvis du har "speedet" opp klippene tar det lenger tid, samt at du kanskje ikke har spredt jobben mellom flere harddisker (lønner seg å ha rå materiale på 1 rask disk, sammen med previewene, så dvd encoding filene på egen separat disc, og kanskje media cache på enda en disc, slik at maskinen ikke må lese og skrive til samme disk "samtidig".

Jeg encodet en film fra dv kamera (uten effekter) til dvd i VBR 7 Mbps og det tok ca 2t 30min.

2 kjerne CPU har i tester ikke veldig store forbedringen i tid, det var vel ikke mer enn et par minutter raskere i den testen jeg leste (ca 5-10% raskere)

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar

Det stemmer at det er justeringer av farger og speeding av noen klipp.

Encodinga ble idag ferdig. Tok vel 20 timer! MEN desverre ble noe feil!

Bruker Premiere Pro 2. Og brukte da export to DVD.

Men kan noen hjelpe meg her. Fordi jeg må encode på nytt. På skjermen så ble sidene kuttet. Har filmet i "ekte" widescreen. Altså 16:9 format. Dette er også redigert i og jeg velger PAL widescreen når jeg skal encode til DVD. Men når jeg nå testet DVDn så ble bildet strukket utenfor skjermen. Har en 32" widescreen TV, men likevel så ble det altså kuttet litt på hver side. Tilsammen kanskje 10-15% kutt. Dette gjorde at knappene på dvd menyen kommer litt utenfor bildet.

Noen som har forslag til hva jeg gjør feil?

I premiere pro encoding: Hva er "Field Order" ?

Hva er "Profile" og "Level" ? DIsse valgene kommer under "Video" når encodingen skal velges.

Jeg kommer nå på at 2-3 av klippene i filmen er filmen i 4:3 format. Men dette ble skal vel ikke ha noe å si?? Disse klippene ble "strukket" slik at det skulle passe inn med resten av filmen.

Lenke til kommentar

Har du holdt deg innenfor sikkerhetsrammen i Premiere da? Det vil alltid være mindre av bildeoverflaten som vises på TV-skjermen enn når du ser på det i Premiere.

En annen ting som må huskes når det gjelder widescreen på videokamera, særlig av den billigere sorten, er at det sjelden er ekte widescreen selv om det står det. Mest sannsynelig blir bildet bare croppet eller strukket. Dette resulterer ofte i merkelige resultater på TV-skjermen.

I TV-stasjonen hvor jeg jobber har vi opplevd å få inn vb'er med vertikal widescreen (slå den), noe som antakelig er et resultat av uekte widescreen.

Det kan også være noe i veien med TV'en din. At den er en 32" widescreen betyr ikke at den er smart. Slike TV'er lager ofte krøll med bildet er min erfaring.

Men uansett...

En grei regel er at man alltid lager en testrender før man rendrer så store prosjekter som du har, så slipper man å ha to-tre 20-timers økter.

Lenke til kommentar

Det er ikke TVn det er feil med. Encodet i forrige uke og da ble det riktig format. Men så la jeg til et kvarter på filmen. Og nå blir altså bildet "kuttet" på sidene.

Men mulig premiere pro endrer innstillingene når filmen har endret lengde og dermed tar mere plass på DVDn..?

Lenke til kommentar

Men kan det hende at det har skapt problemer på grunn av at jeg har brukt 2-3 klipp som var filmet i 4:3 format? Og dermed har hele filmen blitt til 4:3 som har ført til at resten har blitt kuttet i bredden.

Kamera som har blitt brukt er forksjellig. Men hovedsakelig "ekte" widescreen. Dvs det ikke er strukket.

Lenke til kommentar

Det var DVD spilleren sin feil! Gikk inn på "setup" på fjernkontrollen. Der kunne jeg velge mellom 4:3 eller 16:9. Dette har jeg aldri vært borti før.. merkelig at jeg ikke hadde trengt å endre denne innstillingen når jeg ser en vanlig dvd da.. hmm..

Uansett problemet er løst! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...