Gå til innhold

Valg/vurdering bærbar kr 6000-8000

tepe2

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til valg av bærbar til stefar. (Hadde en tråd for noen dager siden, men ting har endret seg såpass at jeg starter ny).

Skal brukes til surfing, musikk, bilder m.m. Må ha minst 1 GB ram, min 15" skjerm, dvd-brenner, harddisk gjerne 120 GB og 5400 omdr.

Prisklasse kr 6000-8000 (Helst nærmest 6000,- )

Viktige stikkord: Bra batteri, støysvak, pålitelig og rask maskin, mest mulig for pengene.

Har blant annet sett på disse (alle langt over 6000):

Toshiba pakketilbud 7995,-

HP-pakke med dv6128 8690,- m.m.

Acer Aspire 5102 m/2 GB ram 8190,-

Acer Aspire 5102 ca 7000,-

Hvordan er disse med tanke på det jeg har skrevet ovenfor? Finnes det bedre i prisklassen, eller tilsvarende litt billigere? Hva er positivt og hva er negativt? Hvordan er disse merkene, bra/mindre bra?

Hva er viktigst for hurtigheten, prosessor eller at den har 2 GB ram?

Ellers vet jeg at Fujitsu Siemens har noen modeller. Noen av de som kan være aktuelle?

Kom gjerne med gode forslag. Reiser bort i en dag, men håper virkelig at jeg har fått veldig mange svar når jeg kommer hjem.

Gamlingen begynner å bli utålmodig stakkar :)

På forhånd TUSEN TAKK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Acer Aspire 5102 som jeg kjøpte på PSdata for 8000 kr i høst.

Til nå har jeg hatt utallige blåskjermer.

Vifta har nå begynt å lage fryktelig brumming.

Når jeg har surfa på nett har skjermen plutselig blitt både grå farga, grå farga med striper og helt koko flere ganger.

Formaterte i jul og det ble litt bedre (mindre blåskjermer) men skjer fortsatt.

Har en bleika prikk på skjermen, ikke død pixel.

=

PC'n skal sendes rett i tryne tilbake til de på PSdata når jeg får lånt meg en pc, må ha den til skolebruk så jeg trenger en imens.

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene.

Synd å lese om din Acer Ludacris, det gjør meg litt betenkt. Kan jo være at Acer er veldig bra men at du har vært uheldig, hva vet jeg. Andre som har erfaringer?

Hva med Toshiba- og HP-pakken? Og ikke minst.... noen som har den minste anelse om hva disse presterer av batteritid? Mener det kan være lurt å gå for en bærbar med minst 3,5 t oppgitt.

Noen ned mot 6000 kr med 1 GB ram og 100-120 GB harddisk?

Selv fant jeg nettopp denne som må være helt ny i HW-prisguiden, for jeg tror ikke den var der igår:

HP Pav dv6117

Den koster 5895,- og det er Mamoz som visstnok skal ha den, men jeg finner den ikke på nettsidene deres.

Flere som har kommentarer/erfaringer til de nevnte, eller kjennskap til de forskjellige merkene?

Lenke til kommentar
Her er en relativt rimelig Core Duo PC m/1GB og 80 GB HD (6499,-)

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=74947

7801963[/snapback]

Står jo skrevet at den har 120GiB harddisk.

Jeg og min mor har sett på Acer 5102 (til henne) som koster 6995,- hos en lokal butikk. Den har jo mye av det samme som HPen bare AMD dual core og ATI Radeon Xpress 1100 skjermkort.

Har forskjellene så mye å si?

Intel® Graphics Media Accelerator 950 vs ATI Radeon Xpress 1100

Intel Dual Core vs AMD Dual Core

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Takk igjen alle sammen.

Jeg ville anbefalt denne: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....3bst%3a10503730 sett i 1024 533 MHz-minne, T2500-cpu, 120 gb hdd så har du ei støysvak maskin som er raskere enn samtidlige av de andre nevnt over til 7500,- Batteriet varer vell 4 timer minst.

7802160[/snapback]

Denne vil bli vurdert.

Ser at man kan velge 1024 MB 667 MHZ fremfor 533 MHZ. Hva blir egentlig forskjellen?

Et annet valg er 100 GB med 7200 RPM. Vil ikke disse to valgene gi en langt raskere maskin? Eller er det så at det utgjør lite på hurtighet, men støyer uforholdsmessig mye mer?

Du antyder at batteriet vil vare minst 4 timer, men det er bare oppgitt ca 3 timer. Er det kanskje en sammenheng her mellom hva du velger av CPU osv?

Ops, en annen ting... slik jeg tolker oppsettet, leveres denne uten operativsystem, og man må betale 1.115,- for å få XP Home ferdig innstallert. Korrekt/feil?

Er kanskje en ulempe at man heller ikke får med noe programvare.

For øvrig:

- pakketilbudene utgår (han har både veske og skriver)

- likte også Acer Aspire 5101 og 5102, men vet ikke om jeg tør med tanke på hva Ludacris skrev

- likte også Toshiba til 7500,- fra Komplett som Magnum65 postet, batteri 3,5t. Aner ikke hvor pålitelig og støysvak denne er

- er mye å velge mellom til 7000-8000 kr, men ikke så mange til ca 6000 kr.

Hvis det ikke kommer flere forslag til støysvak, pålitelig sak med godt batteri til nærmere 6000 kr, så er det vel snart på tide å ta et valg. Det blir alt annet enn enkelt!

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Ukens tilbud hos komplett burde være både støysvak og tilfredstille priskravet ditt. Med oppgitt 4timer batterilevetid så begynner det vel å ligne noe.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326524&cks=WYO

Legg 579 i 512MB ekstra RAM så får du 1 GB.

Ytelsen ligger nok litt under en Core Duo (core solo er stort sett bare nytt navn på Pentium M). Forvent mellom 10-20% lavere ytelse ved normalt bruk (kansje enda litt lavere i en ren CPU benchmark hvor dobbelkjernen utnyttes fullt ut)

T1350 er forresten 1,86 GHz

Lenke til kommentar

Dæven nå fikk jeg ennå mer å tenke på. Jeg som etter å ha lett og tenkt litt, trodde at jeg stod igjen med disse to:

Toshiba kr 7995,-

Fuj.Siemens kr 7995,-

Heller mest mot Toshibaen, men ukens tilbud hos Komplett som du postet Magnum65, blir jo 2000,- kroner billigere, etter å ha utvidet fra 512MB til 1GB ram.

Får vel tenke litt til da, og kanskje ringe stefar og høre hva han selv mener.

Dell så også grei ut, men hvis jeg konfigurerer den til noenlunde lik Toshibaen, kommer den på godt over 8000,- og da heller jeg fortsatt mot Toshiba.

Uansett, takk skal dere ha!

Har forresten undersøkt en ting med Elkjøp sin kundeservice. Nemlig at hvis du handler i nettbutikken deres, kan du kontakte/levere til din lokale Elkjøp-butikk dersom reklamasjon e.l.

Lenke til kommentar
Ukens tilbud hos komplett burde være både støysvak og tilfredstille priskravet ditt.  Med oppgitt 4timer batterilevetid så begynner det vel å ligne noe.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326524&cks=WYO

Legg 579 i 512MB ekstra RAM så får du 1 GB.

Ytelsen ligger nok litt under en Core Duo (core solo er stort sett bare nytt navn på Pentium M). Forvent mellom 10-20% lavere ytelse ved normalt bruk (kansje enda litt lavere i en ren CPU benchmark hvor dobbelkjernen utnyttes fullt ut)

T1350 er forresten 1,86 GHz

7822603[/snapback]

Er XP ferdig innstallert på denne når du kjøper den, eller må du legge inn selv?

Får jeg 512MB ekstra ram innstallert, dersom jeg bestiller det, eller blir den lagt ved?

Under programvare står det kun "Drivers & Utilities". Er dette innstallert, eller må legge inn selv? Og vil det si at det ikke følger med andre program, slik som er ganske vanlig? Tenker da på f.eks. video, dvd, brenneprogram, antivirus 3 mnd. osv.

Snakka nettopp med min stefar, og til hans bruk burde denne holde.

Lenke til kommentar
Er XP ferdig innstallert på denne når du kjøper den, eller må du legge inn selv?

Får jeg 512MB ekstra ram innstallert, dersom jeg bestiller det, eller blir den lagt ved?

Under programvare står det kun "Drivers & Utilities". Er dette innstallert, eller må legge inn selv? Og vil det si at det ikke følger med andre program, slik som er ganske vanlig? Tenker da på f.eks. video, dvd, brenneprogram, antivirus 3 mnd. osv.

Snakka nettopp med min stefar, og til hans bruk burde denne holde.

7826978[/snapback]

XP Home kommer ferdig installert.

Alle nødvendige drivere er installert på maskinen.

FSC er flinke til IKKE å legge inn masse tull som bare reduserer ytelsen på maskinen (i motsetning til f.eks Dell, som er veldig flinke til å redusere ytelsen på maskinene sine på denne måten)

Minne-brikken må du nok selv installere, hvis du vil ha dette gjort fra Komplett må du nok betale ekstra for det.

Jeg kan trøste deg med at det er meget enkelt å installere minne i en laptop. Vanligvis 1 eller 2 små skruer på et eget lokk midt under maskinen og et enkelt klikk-system for å sette inn minnebrikken.

Normalt er dette beskrevet i brukerhåndboken som følger maskinen.

Når det gjelder Video og DVD avspiller og DVD-brenneprogram så følger dette med maskinen, men hvis du vil spille f.eks DiVX så må du installere kodek for dette (kan lastes ned fra www.divx.com)

Antivirus og Antispionprogramv følger ikke med, men det finnes OK gratisversjoner som kan benyttes.

se her for noen tester:

http://www.hardware.no/tester/programvare/52.html

Lenke til kommentar

Endelig! Nå er den bestilt med 512 MB ekstra ram (Ukens tilbud - Komplett)

Han har strengt tatt ikke behov for mer maskin enn denne. Og til hans bruk passer også denne prisen best. Men personlig falt jeg mer for Toshibaen til 7995,-. Har aldri selv brydd meg om bærbar pc, men nå er jeg nesten blitt litt fristet.

Takk Magnum65! Og dere andre!. Er veldig givende når man får svar fra flere. Jo flere jo bedre.

(Det du skriver i forrige post ang. XP, programmer og ram stemmer helt. Jeg sendte nemlig mail til Komplett kundeservice igår kveld 23.02, og fikk svar 22 minutter senere. Ikke dårlig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...