Gå til innhold

Normal temperatur på disken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disker er spesifisert til å tåle ganske høye temperaturer. Jeg siterer fra Hitachi:

Environmental characteristics       

Operating Ambient temperature  0° to 60°C

Slik jeg tolker dette så er dette omgivelsestemperatur og ikke temperaturen på selve disken. Temperaturen som måles i disken er vel 10-20°C høyere. Jeg tolker det også sånn at dette er godkjent omgivelsestemperatur ved langvarig bruk.

Noen sier at høy temperatur gir høy risiko for diskkræsj, men andre blir overrasket over diskkræsj til tross for lav temperatur på diskene. Jeg har ennå ikke sett noen grundige statistikker over sammenhengen mellom kræsj og høy temperatur selv om mange påstår det er en slik sammenheng og kan henvise til enkelttilfeller.

For ordens skyld: Mine 5 disker er som regel rundt 50°C, har ingen vifter til å kjøle de, og jeg har aldri opplevd diskkræsj i mine PCer.

Lenke til kommentar

Temperaturen på harddiskene mine ligger normalt på mellom 15-30 grader, alt etter hvilken temp jeg har på rommet. Med en gang jeg slår av viften som blåser på dem, eller plaserer dem rett over hverandre, øker temperaturen en del. Slik jeg forstår det er tempen på harddisker generelt er ganske høy når de ikke blir utsatt for "vind/blås" fra en vifte, hvis du ikke har en vifte som kjøler ned disken ville ivertfall jeg annbefale deg det, hvis du vil ha ned tempen såklart ;)

Lenke til kommentar

Min Maxtor 250gb(Sata150) er 42c idle(er windows på den), og min nye Seagate Barracuda 320gb(Sata300) er 30c idle.

(Barracudaen går på 1,5gb speed som Maxtoren)

Synes 12c differanse var litt mye.. Begge har delt vifte bak seg.

Maxtoren var varmere før jeg fikk montert vifte iallefall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...