Whatefu Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 hei, hva er normal temperatur på disken? Jeg har akkurat kjørt programmet SIW og fikk oppgitt at den ene disken hadde 53 grader celcius, mens den andre hadde 46 grader. Er dette for mye? Jeg spiller ikke, kun surfing akkurat nå. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 over 50 er litt ille. foreslår at du skaffer en vifte eller putter diskene litt mer strategisk luftsmessig. >50 er ikke verdens undergang, men prøv å kopier en diger fil, og se hva tempen når da.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Disker er spesifisert til å tåle ganske høye temperaturer. Jeg siterer fra Hitachi: Environmental characteristics Operating Ambient temperature 0° to 60°C Slik jeg tolker dette så er dette omgivelsestemperatur og ikke temperaturen på selve disken. Temperaturen som måles i disken er vel 10-20°C høyere. Jeg tolker det også sånn at dette er godkjent omgivelsestemperatur ved langvarig bruk. Noen sier at høy temperatur gir høy risiko for diskkræsj, men andre blir overrasket over diskkræsj til tross for lav temperatur på diskene. Jeg har ennå ikke sett noen grundige statistikker over sammenhengen mellom kræsj og høy temperatur selv om mange påstår det er en slik sammenheng og kan henvise til enkelttilfeller. For ordens skyld: Mine 5 disker er som regel rundt 50°C, har ingen vifter til å kjøle de, og jeg har aldri opplevd diskkræsj i mine PCer. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Lavere temperaturer skal øke levetiden på harddisker. En ganske trygg og fin temperatur vil jeg påstå er 45deg C. Alt over 60deg C vil stjele nattesøvnen iallefall for min del Lenke til kommentar
Brian Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Min disk ligger på 24-26grader. Har en vifte som kjøler den. Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Ingen vifte på min, 31 grader idle. Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Temperaturen på harddiskene mine ligger normalt på mellom 15-30 grader, alt etter hvilken temp jeg har på rommet. Med en gang jeg slår av viften som blåser på dem, eller plaserer dem rett over hverandre, øker temperaturen en del. Slik jeg forstår det er tempen på harddisker generelt er ganske høy når de ikke blir utsatt for "vind/blås" fra en vifte, hvis du ikke har en vifte som kjøler ned disken ville ivertfall jeg annbefale deg det, hvis du vil ha ned tempen såklart Lenke til kommentar
Whatefu Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Tusen takk for svar. Jeg skal sjekke plasseringen av diskene og i samme slengen henge dem opp i O-ringer hadde jeg tenkt. Har ingen dedikert vifte til dem da jeg vil ha så lite støy som mulig. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Min Maxtor 250gb(Sata150) er 42c idle(er windows på den), og min nye Seagate Barracuda 320gb(Sata300) er 30c idle. (Barracudaen går på 1,5gb speed som Maxtoren) Synes 12c differanse var litt mye.. Begge har delt vifte bak seg. Maxtoren var varmere før jeg fikk montert vifte iallefall.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå