Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med skjermkort, vertikale striper


Anbefalte innlegg

Har nettopp reinstallert win xp pro sp2 og lastet ned alle oppdateringer fra MS.

Maskinen fungerer utmerket inntil man installerer skjermkortdrivere. (seneste versjon lastet ned fra ati)

 

Det som skjer er følgende;

 

Maskinen restarter midt under installasjon av drivere (der den begynner å kopiere filer)

 

Når maskinen så restarter, er bildet helt uleselig, og er full av vertikale striper. Etter ca 30 sekunder, låser den seg, og musen beveger seg horisontalt uansett hvilken vei du drar den. Så kommer den berømmelige blåskjermen med en feilkode, som dessverre er uleselig, da stripene gjør skjermen uleselig.

 

Hvis man så starter makinen på nytt, får man opp "brukerkonto" bildet, men denne gang helt klart. Så det ser ut som om, alt er i orden. Imidlertid, så snart man kommer inn i windows, skjer det samme som før, vertikale striper, og musen beveger seg horisontalt. Maskinen låser seg så, før den går i blåskjerm.

 

I sikker modus, fungerer selvfølgelig alt normalt. Og hvis man avinstallerer skjermkortdriveren, og starter på nytt, er det ingen problemer.

 

Kortet er testet i en annen maskin, der var det ingen problemer.

 

Skjermkort: sapphire radeon x700 pro 256 mb agp

 

Hovedkort: ABIT KV8Pro, K8T800 Pro, Socket-754,ATX, , SATA/ATA, GbLAN, DDR, Sound, AGP8X (nyeste bios installert)

 

Noen ideer om hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for raskt svar!

 

Angående temperatur, så skjer dette umiddelbart etter oppstart i et åpent kabinett som er rengjort for støv nylig. Jeg anser derfor ikke temperatur for å være problemet.

 

Når kortet ble prøvd i en annen maskin, ble driverene lagt inn. Kortet som sto i var nvidia 6800, slik at nye drivere måtte legges inn. Ingen problemer oppstod.

 

Har dessverre ikke et annet kort tilgjengelig, kun et nvidia kort, men det hjelper meg dessverre ikke. Skal forsøke med omega drivere.

 

Er det rimelig å annta at dette er et driverproblem, eller kan det være problemer med annen hardware?

Lenke til kommentar
Takk for raskt svar!

 

Angående temperatur, så skjer dette umiddelbart etter oppstart i et åpent kabinett som er rengjort for støv nylig. Jeg anser derfor ikke temperatur for å være problemet.

 

Når kortet ble prøvd i en annen maskin, ble driverene lagt inn. Kortet som sto i var nvidia 6800, slik at nye drivere måtte legges inn. Ingen problemer oppstod.

 

Har dessverre ikke et annet kort tilgjengelig, kun et nvidia kort, men det hjelper meg dessverre ikke. Skal forsøke med omega drivere.

 

Er det rimelig å annta at dette er et driverproblem, eller kan det være problemer med annen hardware?

7784937[/snapback]

 

Lenge siden jeg var borti både ATI og VIA, men er nok et driverproblem ja.

Har du lagt inn VIA chipset/AGP driver før du installerte ATI driveren?

Kan være at kortet ditt ikke fungerer med AGP 2x og/eller 4x og at du må forandre på dette i biosen eventuellt sette det manuellt om den står på auto...

Som sagt, lenge siden mine AGP/ATI/VIA dager, men men.....

 

Edit: Litt rettelser.......................ops.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Sjekket og oppdatert alle chipset drivere....

 

Bios står på 8X/auto, det andre alternativet er 4x....

 

Fremdeles samme problem, men litt forandring ble det.

Nå kommer det ikke striper på skjermen mer, og man kommer faktisk inn i win...

 

Etter ca 15 sek slår imidlertid skjermen seg av, og blir helt svart. Den går samtidig over i dvalemodus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...