kristoffer1989 Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Som alle som har fulgt med litt på musikkforumet i det siste sikkert har fått med seg så har jeg altså fått meg en sampler.. jeg driver nå å skal eksprimentere litt med å putte prating oppå musikk.. litt ugress aktig eller noe tenkte jeg... så da tenkte jeg... hvordan er egentlig rettighetene hvis jeg kobler min sampler eller opptaker eller whatever til radioen og tar opp en fyr som babler i vei på radioen også legger det oppå min egen musikk.. Til hjemmebruk er det jo ingen som bryr seg men jeg tenker hvis jeg legger det ut på myspace og slikt.. spiller det live på ukm og ja dere skjønner.. Hvordan er egentlig rettighetene og hva må jeg gjøre for å få lov til å gjøre noe sånt? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Siden det her er snakk om direkte sitater, blir vel dette på samme måte som sitater i presse, altså at man få eksplisitt tillatelse fra personen det gjelder. Samtidig er det jo snakk om offentlige personer og offentlig utgitt materiale. Usikker på denne altså. For å få et direkte juridisk svar på dette ville jeg opprettet en tråd i Juss-underforumet også. https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338 Men dersom sitatene er av en slik natur at det ikke blir tatt helt ut av kontekst og/eller blir brukt i en nedlatende sammenheng, men heller som et kunsterisk virkemiddel ser jeg personlig ikke de helt store moralske kvalene. En annen viktig faktor er jo om man faktisk kan kjenne igjen personen, altså hvem som har sagt dette bare ved å høre det. Personene bør også krediteres skriflig i sammenheng med sangen. Ikke bare bare når det er snakk om live, men i et evt album, i sangteksten, på nettsiden din osv bør dette komme frem. EDIT: Du kan jo også ringe forskjellige radiostasjoner og høre hva de har å si. De burde tross alt vite dette. Endret 24. januar 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Siden det her er snakk om direkte sitater, blir vel dette på samme måte som sitater i presse, altså at man få eksplisitt tillatelse fra personen det gjelder. Samtidig er det jo snakk om offentlige personer og offentlig utgitt materiale. Usikker på denne altså. For å få et direkte juridisk svar på dette ville jeg opprettet en tråd i Juss-underforumet også.https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338 Men dersom sitatene er av en slik natur at det ikke blir tatt helt ut av kontekst og/eller blir brukt i en nedlatende sammenheng, men heller som et kunsterisk virkemiddel ser jeg personlig ikke de helt store moralske kvalene. En annen viktig faktor er jo om man faktisk kan kjenne igjen personen, altså hvem som har sagt dette bare ved å høre det. Personene bør også krediteres skriflig i sammenheng med sangen. Ikke bare bare når det er snakk om live, men i et evt album, i sangteksten, på nettsiden din osv bør dette komme frem. EDIT: Du kan jo også ringe forskjellige radiostasjoner og høre hva de har å si. De burde tross alt vite dette. 7789059[/snapback] se her var det en som svarte bra ja:) takk skal du ha:) det jeg tenkte mest på var vel egentlig å la oss si ta opp en person eller fler som prater.. så klippe ut et og et ord i cubase. da sitter jeg igjen med masse forskjellige innspillinger av forskjellige ord. så tenker jeg å klippe og lime slik at det blir noe helt annet personen sier.. jeg vil altså skape egne setninger med "fremmede" stemmer om du skjønner... hvordan er dette om vi snakker om utenlandske nettradioer da? Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 ring til en radio stasjon som vil ta deg 1 min. og spør dem. da får du et ordentlig svar og mer riktig enn det du kommer til å få her Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 ring til en radio stasjon som vil ta deg 1 min. og spør dem. da får du et ordentlig svar og mer riktig enn det du kommer til å få her 7795837[/snapback] jo ja det er jo vel så greit men hvordan vil det være på utenlandske webradioer da? sendte forøvrig mail til tono... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå