krizkriz Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Alltid godt å spise når man er fysen eller bare småsulten. Kjøper alltid billig kvikklunsj på danskebåten (sammen med sprit, tobakk og annet dilldall) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Var stor sak om dette for noen år siden. Var noen utrolig helsefarlige stoffer i den.. 7789037[/snapback] Jepp, det kalles "sukker & fett". Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Dette var en stor sak for noen år siden. Det var ikke bare "sukker og fett" som du sier så fint. Det var visstnok så helseskadelig, hvis du fikk i deg mye over tid at Kvikk Lunsj skulle trekkes fra markedet. Søk litt på det du. Ett utrdag jeg fant på www.dn.no "Endel norske matvareprodukter – deriblant påskesjokoladen fremfor noen; Kvikk Lunsj - inneholder ukjente mengder av såkalt transfett som spesialistene regner som mer farlig enn annet fett." Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Dette var en stor sak for noen år siden. Det var ikke bare "sukker og fett" som du sier så fint. Det var visstnok så helseskadelig, hvis du fikk i deg mye over tid at Kvikk Lunsj skulle trekkes fra markedet. Søk litt på det du. Ett utrdag jeg fant på www.dn.no "Endel norske matvareprodukter – deriblant påskesjokoladen fremfor noen; Kvikk Lunsj - inneholder ukjente mengder av såkalt transfett som spesialistene regner som mer farlig enn annet fett." 7794024[/snapback] Ok, det er mye transfett i den. Men det er det i også grandiosa, potetgull osv. Jeg mener at transfett skulle vært forbudt i Norge som i Danmark og en rekke andre land. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Dette var en stor sak for noen år siden. Det var ikke bare "sukker og fett" som du sier så fint. Det var visstnok så helseskadelig, hvis du fikk i deg mye over tid at Kvikk Lunsj skulle trekkes fra markedet. Søk litt på det du. Ett utrdag jeg fant på www.dn.no "Endel norske matvareprodukter – deriblant påskesjokoladen fremfor noen; Kvikk Lunsj - inneholder ukjente mengder av såkalt transfett som spesialistene regner som mer farlig enn annet fett." 7794024[/snapback] Og transfett faller nettopp under betegnelsen "fett"... Om Kvikk-lunsj ble hengt ut for dette er det rett og slett ikke annet enn elendig journalistikk. Det finnes haugevis av andre varer som inneholder transfett så KvikkLunsj står overhodet ikke i noen særstilling her. Glem heller ikke at for noen år tidligere igjen ble transfett faktisk regnet som sunnere enn annet fett. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Glem ikke at ekspertene krangler om hvem som har rett. Glem heller ikke at de også forandrer mening fra dag til dag. Ikke at KvikkLunsj er en spesielt god sjokolade, den er veldig overvurdert ifh. Troika, Nero og Kina. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Gunners,25/01-2007 : 00:50]Dette var en stor sak for noen år siden. Det var ikke bare "sukker og fett" som du sier så fint. Det var visstnok så helseskadelig, hvis du fikk i deg mye over tid at Kvikk Lunsj skulle trekkes fra markedet. Søk litt på det du. Ett utrdag jeg fant på www.dn.no "Endel norske matvareprodukter – deriblant påskesjokoladen fremfor noen; Kvikk Lunsj - inneholder ukjente mengder av såkalt transfett som spesialistene regner som mer farlig enn annet fett." 7794024[/snapback] Ok, det er mye transfett i den. Men det er det i også grandiosa, potetgull osv. Jeg mener at transfett skulle vært forbudt i Norge som i Danmark og en rekke andre land. 7794614[/snapback] Sikker på at det er transfett i grandisen? Det står bare vegetabisk fett under ingredienser, mens på Big One-pizzaene står det herdet vegetabilsk fett (dvs. transfett). Endret 25. januar 2007 av Superior Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Sikker på at det er transfett i grandisen? Det står bare vegetabisk fett under ingredienser, mens på Big One-pizzaene står det herdet vegetabilsk fett (dvs. transfett). 7796270[/snapback] Problemet er at man ikke er pliktet til å spesifisere om det faktisk er transfett eller andre typer. Siden transfett taler negativt vil de fleste unngå å spesifisere dette. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Sikker på at det er transfett i grandisen? Det står bare vegetabisk fett under ingredienser, mens på Big One-pizzaene står det herdet vegetabilsk fett (dvs. transfett). 7796270[/snapback] Problemet er at man ikke er pliktet til å spesifisere om det faktisk er transfett eller andre typer. Siden transfett taler negativt vil de fleste unngå å spesifisere dette. 7796687[/snapback] Nettopp, og jeg er meget sikker på at det er transfett i grandiosa. Det var ganske artig når jeg var i USA for der stod det tydelig merka på varene. Amerikaneren var opptatt av dette. På de fleste potetgull poser stod det en stor sticker med "0 tansfat" Lenke til kommentar
Superior Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Sikker på at det er transfett i grandisen? Det står bare vegetabisk fett under ingredienser, mens på Big One-pizzaene står det herdet vegetabilsk fett (dvs. transfett). 7796270[/snapback] Problemet er at man ikke er pliktet til å spesifisere om det faktisk er transfett eller andre typer. Siden transfett taler negativt vil de fleste unngå å spesifisere dette. 7796687[/snapback] Jeg bare lurer siden det er Stabburet som produserer begge. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Og transfett faller nettopp under betegnelsen "fett"... Om Kvikk-lunsj ble hengt ut for dette er det rett og slett ikke annet enn elendig journalistikk. Det finnes haugevis av andre varer som inneholder transfett så KvikkLunsj står overhodet ikke i noen særstilling her. Glem heller ikke at for noen år tidligere igjen ble transfett faktisk regnet som sunnere enn annet fett. 7794675[/snapback] Transfett har vel aldri, så vidt jeg har fått med meg, blitt regnet for å være sunnere enn vanlige en- og fler-umettede fettsyrer? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Transfett har vel aldri, så vidt jeg har fått med meg, blitt regnet for å være sunnere enn vanlige en- og fler-umettede fettsyrer? 7801274[/snapback] Nei man mente vel ikke at det var sunnere enn feks. flerumettet fett men derimot at det var "like sunt" fordi transfett er laget av flerumettet fett.. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Nå husker jeg ikke så mye av kjemien, men er det ikke slik at enkelte oljer ikke bør brukes til steking fordi fettsyrene kan skifte en eller flere cis- til trans-bindinger ved høye temperaturer? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Vel debatten om cis/trans fettsyerer er opphauset av media, det finnes ikke sikre resultater for om de er sunnere eller mer usunne. Forskjellen på en cis og en trans syre er hvordan molekylene er bundet sammen. Se vedlagt bilde. Den kjemiske formelen for de to stoffene er lik den eneste forskjellen er hvor COH gruppen er plassert. (I fettsyrer er det en CH2 gruppe). Cis fettsyrer får en knekk pga denne bindingen og kan derfor ikke "pakkes" like tett som trans fettsyrer som ikke har en slik knekk. Derfor vil også trans fettsyrer tåle høyere temperatur før de smelter enn cis, noe som er grunnen til at det ofte brukes i matvarer. Ingen ønsker jo sjokolade som smelter. Transbindinger dannes blant annet ved "Herding" av fett, og kan også dannes ved steking på høy temperatur. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 KVIKKLUNCH EIER! ..men av en eller annen merkelig grunn er det aldri den jeg kjøper i butikken.. Lenke til kommentar
hauska Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 kwycklønsj er en av de oppfinnelsene som hindrer folk fra å ta selvmord 7791941[/snapback] Helt enig der Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Jah! Best av alle! Desverre har de bare "XL versjonen" i automaten på jobb. God den å, men ikke heeeelt det samme. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Føler at kjeks/sjokolade forholdet blir fullstendig ødelagt på XL versjonen. Det blir også "helt feil" å bite i de store bitene så jeg holder meg langt unna XL. Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Det er lenge siden jeg kjøpte kvikklunsj, den sprø kjeksen å den deilige sjokoladen. Kvikklunsj er kjempegodt. På tur er kvikklunsjen best, jeg vet ikke helt hvorfor. som tidligere nevt visste jeg ikke at sjokoladen var så usunn Jeg overlever nok. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hrmph, nå fikk jeg skrekkelig lyst på Kvikklunsj ... Jaja, kan ikke kjøpe det nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå