Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst utstyr 4756meter?


Anbefalte innlegg

hei.

noen her som har peiling på trådløst over så lange avstander?

jeg bor da en plass der det ikke er utbygd bredbånd med adsl teknologi, bare radiolink. dette er et ustabilt f... :thumbdown:

så jeg har en bestemor som har adsl p åandre sida av fjorden, men det er ca 6km over :( noen som vet hviket utstyr som klarer en 10mbit på så lange avstander? :)

 

Takker for alle svar :whistle:

 

Edit: ja det er fri sikt ;)

Endret av hiper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fri sikt over vann burde du klare 6 km med en bra retningsbasert antenne på hver side av fjorden. Sett opp en router der det er adsl og en WDS bro til en lik router på andre siden og konfigurer. Er dette interessant ta kontakt så kan jeg forklare hvordan jeg gjorde det. (Ikke på langt nær den avstanden det jeg satte opp da)

Lenke til kommentar
Med fri sikt over vann burde du klare 6 km med en bra retningsbasert antenne på hver side av fjorden. Sett opp en router der det er adsl og en WDS bro til en lik router på andre siden og konfigurer. Er dette interessant ta kontakt så kan jeg forklare hvordan jeg gjorde det. (Ikke på langt nær den avstanden det jeg satte opp da)

7784646[/snapback]

 

jeg har satt opp linker mellom hus her i nærområdet på ca 150m, men det blir ikke på langt nær samme avstand . :)

 

må vite hvilken anntener jeg trenger og lign, helst under 5k for alt. :)

 

så litt på her! de hadde en pakke som skulle rekke 3km, men det er jo bare halve avstanden :dontgetit:

 

Edit: feil på linken over det skal være www.wlansupply.no :)

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noe proff på trådløst, men jeg ville tro at 18/21dB antennene dem har på netshop skulle klare biffen. Hvertfall over vann. Vann reflekterer jo også så du kan få enda bedre signaler.

Hvis ikke kan du lage selv da. Finnes en del guider her fra et års tid tilbake... noen som drev på noe helt vanvittig med 2meters paraboler og styra.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noe proff på trådløst, men jeg ville tro at 18/21dB antennene dem har på netshop skulle klare biffen. Hvertfall over vann. Vann reflekterer jo også så du kan få enda bedre signaler.

Hvis ikke kan du lage selv da. Finnes en del guider her fra et års tid tilbake... noen som drev på noe helt vanvittig med 2meters paraboler og styra.

7784752[/snapback]

 

nja 2meters paraboler da tror jeg at jeg heller vil ha 300 i ping enn å ha en 2meter diger parabol utafor huset.. :p

 

ja det spørs om 21dbi er nokk til 6km :hmm:

Lenke til kommentar

En sånn i hver ende;

 

http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...enner&VareID=37

 

 

Samt to sånne, der du skifter firmwaren til dd-wrt;

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...173;b:1307;pl:1

 

Så korte antenneledninger som mulig, Eller bygg dem inn i boks slik at du kan kjøre strøm via nettverkskabel (POE), pass på at disse antennene peker rett mot hverandre, ikke skru opp effekten på Buffaloene for mye. Prøv med 100mW, eller deromkring til og begynne med.

 

Du kan få problemer med refleksjoner pga vann, men er bare å prøve, dette er oppnåelig.

Lenke til kommentar
2 meter er nok overkill på 6km ja.... men hvis du leter litt på forumet er det en del guider om å lage antenner osv.. Husker ikke hva brukerne som dreiv som verst med dette het hvis ikke skulle jeg funnet link.

7784918[/snapback]

Biquad :)

Noen av de som drev på med dette heter Simen1, H2H og ArcticOC.

Guide til bygging

Tråden om selve Biquad'en

7784953[/snapback]

 

ArticOC var det som hadde den 2 metersen ja :D

Lenke til kommentar
Glem Biquad, som forøvrig er ypperlige antenner, dette er for lang avstand.

7784973[/snapback]

Så du vil si å greie over 2 km med bluetooth til en vanlig K700 er dårlig?

Tenk hvis du har en lik en i andre enden...

7785104[/snapback]

 

 

Det har jeg ikke sagt, har jeg? Men det jeg sier er at du kan GLEMME avstanden som han skal prøve på med Biquad. Enkelt og greit.

 

En Biquad ligger på 9-11 dBi forsterkning, noe som er for lite for dette.

Kanskje en Biquad i ene enden,,,,men det er jeg veldig usikker på vil gå.

Lenke til kommentar
Glem Biquad, som forøvrig er ypperlige antenner, dette er for lang avstand.

7784973[/snapback]

Så du vil si å greie over 2 km med bluetooth til en vanlig K700 er dårlig?

Tenk hvis du har en lik en i andre enden...

7785104[/snapback]

 

 

Det har jeg ikke sagt, har jeg? Men det jeg sier er at du kan GLEMME avstanden som han skal prøve på med Biquad. Enkelt og greit.

 

En Biquad ligger på 9-11 dBi forsterkning, noe som er for lite for dette.

Kanskje en Biquad i ene enden,,,,men det er jeg veldig usikker på vil gå.

7785188[/snapback]

Med et par parabolskåler så gjør nok det jobben. Noen likende en parabolskål må man jo uansett kjøpe for å få sendt signalene såpass langt.

ArcticOC oppnådde vel oppimot 40dBi med sin og 20 dBi er vel det sterkeste man kan kjøpe i Norge uten lisens? (eller tar jeg feil her?)

Såklart hadde han en stor tallerken, men en standard en på ca. 80 cm i hver ende burde da gjør susen.

Lenke til kommentar

datating skriver:

 

"Med et par parabolskåler så gjør nok det jobben. Noen likende en parabolskål må man jo uansett kjøpe for å få sendt signalene såpass langt.

ArcticOC oppnådde vel oppimot 40dBi med sin og 20 dBi er vel det sterkeste man kan kjøpe i Norge uten lisens? (eller tar jeg feil her?)

Såklart hadde han en stor tallerken, men en standard en på ca. 80 cm i hver ende burde da gjør susen."

 

 

Jeg snakker ikke om Biquad med parabol, ikke du heller før nå, dette er helt forskjellig fra bare en Biquad.

Jeg tror hiper vil ha noe som han kan montere rett på plass, som er stabilt fra dag 1 uten videre justering, og prisen på disse antennene jeg linker til er ikke gale.

 

Men seff, å bygge er jo det gøyeste, hvis man vil og kan.

Jeg har bygget mye utstyr selv, og som oftest banker det ferdigkjøpt utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...