Gå til innhold

Digital Rettighetsbegrenser (DRM)


Moldarin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på hva forumbrukerene her mener om digital rettighetsbegrensning? DRM, eller "kopibeskyttelse" om du vil, altså.

 

For å fortelle kort hva DRM er: Det er teknologien som hindrer deg fra å overføre musikk kjøpt hos CDON, MSN Music, iTunes Store og andre over på hvilke enheter du vil. Det er teknologien som låser iTunes Store musikk til iTunes og iPod. DRM er også teknologien brukt til å hemme deg fra å ta sikkerhetskopier av DVS-filmer du selv har kjøpt å betalt for. DRM er det som hemmer Linux og Mac OS X-brukere fra å nytte Windows Media-innhold, også videre, også videre... "Pirater" som laster ned ulovlig møter ingen av DRM sine begrensninger, så det går kun utover de som faktisk betaler for innholdet.

 

Så hva mener du? Er det galt å hemme forbrukere som betaler for musikken sin å laste den over på en Cowon iAudio musikkspiller? Er det galt å vise deg en sort skjerm om du prøver å spille av en DVD via datamaskinen din og over på TVen?

 

:hmm: Gi oss deres tanker om denne formen for brukerbegrensninger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en av grunnene til at jeg aldri kjøper mp3-filer. Er glad det meste av musikken jeg liker selges i vanlige cd'er uten kopibeskyttelse (jeg liker faktisk å kunne høre musikken jeg har betalt for overalt, ikke bare på den ene cd-spilleren der jeg kan høre kopibeskyttede cd'er).

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke noe om det, du har jo betalt for det

7788105[/snapback]

 

Og du har kjøpt og betalt dette på CDON/iTunes Store/MSN Music/etc. sine premisser. Det hele er så enkelt: "Vil du kjøpe disse DRM-filene?" Liker du ikke DRM, så ikke kjøp det. Det er ingen selvfølge at du skulle kunne bruke disse filene som du selv ønsker.

 

Selv syns jeg DRM-skiten er idiotisk og viser at de store plateselskapene overhodet ikke har tillit til oss platebrukere (håhåh, fett ord). Hver CD jeg vurderer å kjøpe blir nøye undersøkt for DRM og lignende mannskit i forkant. Heldigvis så ser det ut som de har gitt opp dette her. Mp3-spillere og sånt har kommet for å bli. Jeg tør å snakke for 93% av platekjøperne når jeg sier at vi ønsker å ha den frihet til å lage kopier av platene vi kjøper for å spille av musikken på mp3-spiller, PC osv. Såpass til fleksibilitet bør da jaggu være mulig å ha.

Lenke til kommentar

DRM er piss.

 

Jeg kune godt ha lastet ned sanger lovlig, men å betale opptil 10kr per sang er latterlig. 10 kroner for en datafil det ikke kostet noe som helst å kopiere. 10 kroner i rein inntekt. Og så kann man faen ikke høre på sangen med den mediespilleren man vil? idioti!

 

Både DRM og priser på lovlig nedlasting viser at bransjen ikke har forstått en dritt. Hadde de kommet med et realt alternativ til ulovlig nedlasting og piratkopiering hadde det blitt mindre ulovlig nedlasting.

 

syns det er ufattelig at folk faktisk betaler opp til 10kr for en sang med tragisk kvalitet og DRM

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Det er bare plattformeieren som tjener på det. Eks. så tjener Apple på at musikk kjøpt via iTunes Store kun kan spilles av i iTunes og på iPod siden det låser forbrukerne til denne plattformen. Selv om Steve Jobs er ute og slikker forbrukerræv en gang i blant i brevs form, så vil jeg tro han er smertelig klar over dette faktum og at han er svært motvillig til å fjerne all form for DRM i iTunes Store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...