dsafd Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hei, Jeg har nettop sveist litt på ein skule jeg går på, for og få litt opplæring når jeg skal velge meg skule på vidergåande om 1 år! Men den ene gangen gløymte eg og ta på maska så jeg sveiste utan maska i ca 2-3 sec. Jeg lå å venta i nått på det vonde jeg skulle kjenne men det kom ikkje! Kan jeg fks få det i nått som kommer? Eller har jeg altså ikkje fått sveiseblink?? Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 .... Det får du vel snart se ? eller ikke se mener jeg ( Du får se, men mente ikke se som en spøk.. mtp. sveiseblinken) Lenke til kommentar
dsafd Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 JA, men er læraren som var der sa at jeg kunne kjenne det i natt! Vist jeg ikkje kjennte det i natt slik som jeg gjor, kan jeg få det i natt som kommer? Noen so veit? Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Det kommer enten samme natt eller neste morgen. Og du får nok ikke sveiseblink etter 2-3 sek Endret 23. januar 2007 av Impetus. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det kommer enten samme natt eller neste morgen.Og du får nok ikke sveiseblink etter 2-3 sek 7784601[/snapback] Det stemmer. Jeg husker en i klassen min løp og skrek at han hadde fått sveiseblink og at det svei i øynene ... gutten så på lyset i et halvt sekund gjennom et forheng. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Har gjort samme greien, mye lenger enn et par sekund (så på en annen som sveiset og glemte meg helt). Skjedde aldri noe. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Sveiseblink kommer like etter du har sveiset. Ikke mange dager etterpå. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Sveisblink :S hva gjør det?`er det fysisk farlig eller bare irriterende? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Sveisblink :S hva gjør det?`er det fysisk farlig eller bare irriterende? 7792268[/snapback] Sveiseblink får øynene til å svi og renne. Det kan kjennes ut som sand i øynene. Det kommer kanskje an på hvor alvorlig det er, men plagene går som regel over etter et døgn eller to. Vanligvis merker man det samme natt, hvis ikke dagen etterpå. Man får sveiseblink pga de ultrafiolette strålene som sendes ut i en lysbue ved sveising. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Takk, Takk Man lærer noe nytt hver dag Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 ..er dette det samme som "sveiseblind"? Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Hei, Jeg har nettop sveist litt på ein skule jeg går på, for og få litt opplæring når jeg skal velge meg skule på vidergåande om 1 år! Men den ene gangen gløymte eg og ta på maska så jeg sveiste utan maska i ca 2-3 sec. Jeg lå å venta i nått på det vonde jeg skulle kjenne men det kom ikkje! Kan jeg fks få det i nått som kommer? Eller har jeg altså ikkje fått sveiseblink?? 7784261[/snapback] Sveiseblindhet kommer vanligvis etter noen timer etter eksponering. Du vet når du har det. Øynene føles som de er fulle av sand. Og kommer av at netthinnen er "solbrent" av den intense UV-strålingen i lysbuen. Men det er ikke farlig. Gå og legg deg, og ta neste dag fri. Og sannsynligvis er øynene fin dagen etter. Endret 25. januar 2007 av pwd3679 Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Eit heitt tips: Visst du allereide er sveisblind, så lat det renne litt fløte på auga som du er sveiseblind på. Smør augeeplet jevnlig inn med fløte, som regel ein gong i timen. Det hjelp ganske godt. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 kommer det så kommer det vell ikkje noke du kan gjøre med det^^ Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) dobbelpost, sorry.. Endret 29. januar 2007 av Tygg3n Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Nei, sveiseblink er bare at du får vondt i hodet og i øynene og kan bli irritert osv. Dette er hvis kanskje ser en kort stund på sveiseflammen. Når du er sveiseblind er når du har sett en god del stund på en sveiseflamme. Da føles øynene som sand og den renner tårer som bare det. Helt forjævlig. Ekstremt hodeverk også. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Klarte å bli sveisebilnd i fjord, rundt jul. Sto og holdt for noen som TIG-sveiset, og jeg hadde ikke maske (sløvheten, lenge leve). Kan bare love av den natta ikke var noe god, akuratt som det beskrives her; føles som sand i øynene og det renner tårer som .... Og dagen etter skulle jeg har matteprøve! Noen som vet om det kan komme noen plager i ettertid som følge av dette (lysømfintli, nedsatt syn eller ligenende) Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Tror ikke det er noen varige mén av det, men dette kommer jo helt an på hvor ofte du blir eksponert for det. Jeg har fått sveiseblink tre-fire ganger da jeg gikk på vgs og det kom i alle tilfeller på kvelden/natta etter jeg hadde sveiset. Følelsen er som mange her sier ; veldig ubehagelig, det kjentes ut som man har sand i øya. Et tips er å ikke forsøke å ta vann i øya, dette gjør bare at det blir enda verre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå