Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjenner vi Sveiseblink etter noen dager?

dsafd

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettop sveist litt på ein skule jeg går på, for og få litt opplæring når jeg skal velge meg skule på vidergåande om 1 år! Men den ene gangen gløymte eg og ta på maska så jeg sveiste utan maska i ca 2-3 sec. Jeg lå å venta i nått på det vonde jeg skulle kjenne men det kom ikkje!

Kan jeg fks få det i nått som kommer? Eller har jeg altså ikkje fått sveiseblink??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer enten samme natt eller neste morgen.

Og du får nok ikke sveiseblink etter 2-3 sek

7784601[/snapback]

Det stemmer. Jeg husker en i klassen min løp og skrek at han hadde fått sveiseblink og at det svei i øynene ... gutten så på lyset i et halvt sekund gjennom et forheng. :roll:

Lenke til kommentar
Sveisblink :S hva gjør det?`er det fysisk farlig eller bare irriterende?

7792268[/snapback]

Sveiseblink får øynene til å svi og renne. Det kan kjennes ut som sand i øynene.

Det kommer kanskje an på hvor alvorlig det er, men plagene går som regel over etter et døgn eller to. Vanligvis merker man det samme natt, hvis ikke dagen etterpå.

Man får sveiseblink pga de ultrafiolette strålene som sendes ut i en lysbue ved sveising.

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har nettop sveist litt på ein skule jeg går på, for og få litt opplæring når jeg skal velge meg skule på vidergåande om 1 år! Men den ene gangen gløymte eg og ta på maska så jeg sveiste utan maska i ca 2-3 sec. Jeg lå å venta i nått på det vonde jeg skulle kjenne men det kom ikkje!

Kan jeg fks få det i nått som kommer? Eller har jeg altså ikkje fått sveiseblink??

7784261[/snapback]

Sveiseblindhet kommer vanligvis etter noen timer etter eksponering. Du vet når du har det. Øynene føles som de er fulle av sand. Og kommer av at netthinnen er "solbrent" av den intense UV-strålingen i lysbuen. Men det er ikke farlig. Gå og legg deg, og ta neste dag fri. Og sannsynligvis er øynene fin dagen etter.

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

Nei, sveiseblink er bare at du får vondt i hodet og i øynene og kan bli irritert osv. Dette er hvis kanskje ser en kort stund på sveiseflammen.

Når du er sveiseblind er når du har sett en god del stund på en sveiseflamme. Da føles øynene som sand og den renner tårer som bare det. Helt forjævlig. Ekstremt hodeverk også.

Lenke til kommentar

Klarte å bli sveisebilnd i fjord, rundt jul. Sto og holdt for noen som TIG-sveiset, og jeg hadde ikke maske (sløvheten, lenge leve). Kan bare love av den natta ikke var noe god, akuratt som det beskrives her; føles som sand i øynene og det renner tårer som .... Og dagen etter skulle jeg har matteprøve!

Noen som vet om det kan komme noen plager i ettertid som følge av dette (lysømfintli, nedsatt syn eller ligenende)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen varige mén av det, men dette kommer jo helt an på hvor ofte du blir eksponert for det.

Jeg har fått sveiseblink tre-fire ganger da jeg gikk på vgs og det kom i alle tilfeller på kvelden/natta etter jeg hadde sveiset.

Følelsen er som mange her sier ; veldig ubehagelig, det kjentes ut som man har sand i øya.

Et tips er å ikke forsøke å ta vann i øya, dette gjør bare at det blir enda verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...